امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۳ ماه تأخیر در پرداخت مطالبات بذرکاران

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: ۳ ماه از تحویل بذرها به شرکت‌های طرف قرارداد وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد اما ریالی پرداخت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تولید محصولات کشاورزی وابسته به بذر بوده و یکی از مواد اولیه مورد نیاز کشت، بذر است. بذر گندم به عنوان محصول استراتژیک به وسیله تعدادی کشاورز تولید و آماده می‌شود. با آغاز سال زراعی، بذرها در بین کشاورزان توزیع شده و کشت انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

در حال حاضر بذر مورد نیاز کشت گندم آماده و تحویل شده اما کشاورزان گلایه دارند که با وجود گذشت ۳ ماه از تحویل بذرها هنوز مبلغی دریافت نکرده اند. علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور در گفت و گو با مهر اظهار کرد: بذر مورد نیاز کشت گندم در داخل از سوی تعدادی کشاورز طرف قرارداد شرکت‌هایی که با دولت و سازمان‌های جهاد کشاورزی همکاری دارند، آماده و تحویل می‌شود.

این معدود کشاورز که به لحاظ زمین، آب و تجهیزات فنی (مکانیزاسیون) از توانمندی بیشتری برخوردار هستند بر اساس شاخص‌های تعریف شده از سوی شرکت‌های مذکور، بذر مورد نیاز را تولید کرده و تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: کشت بذر نسبت به محصول کشاورزی نهایی از حساسیت بیشتری برخوردار است و درجه خلوص آن باید مورد تأیید نهادهای متولی باشد. بذرها پس از تحویل به وسیله این شرکت‌های طرف قرارداد دولت، فرآوری شده و بذرهای ناخالص به وسیله دستگاه‌هایی که برای این امر در نظر گرفته شده، جداسازی می‌شوند. در ادامه ضدعفونی شده تا از یک سلسله بیماری‌های گیاهی در امان باشند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور افزود: پس از آماده سازی، با نظارت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه بذرها در بین کشاورزان با حواله توزیع و به فروش می‌رسد.

مطالبات معوق بذرکاران

ایمانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ۳ ماه از تحویل بذرها به شرکت‌های مربوط می‌گذرد اما ریالی پرداخت نشده است، اظهار کرد: شرکت‌های متولی این امر از سوی سازمان‌های جهاد کشاورزی هر استان به بانک‌ها معرفی شده و می‌توانند تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان دریافت کنند، علاوه بر اینکه یارانه نیز دارند باید پاسخگو باشند که چرا مطالبات بذرکاران را نمی‌پردازند.

وی تصریح کرد: با آغاز فصل پاییز کشت گندم هم آغاز می‌شود و کشاورزان برای این امر نیاز به پول برای خرید بذر، کود، سم و… دارند. این تأخیر در پرداخت هزینه بذرهای تهیه شده در کار کشاورز اختلال ایجاد کرده است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان اینکه کشاورزان به دنبال روشن شدن وضعیت هستند، گفت: اگر این رویه ادامه پیدا کند سال آینده در تولید بذر با مشکل مواجه خواهیم بود و گندم کاران ناچار هستند بذر مورد نیازشان را از سیلوها تأمین کنند که به لحاظ کیفیت برای کشت مطلوب نیستند.

وی افزود: بنیاد ملی گندم کاران پیگیر مطالبات کشاورزان بوده تا اختلالی در عملکرد تولید محصولات کشاورزی به وجود نیاید. در این راستا ضرورت دارد نهادهای متولی پیگیر شوند چرا شرکت‌ها با وجود دریافت رایانه و تسهیلات، پول تولیدکنندگان بذر را نمی‌پردازند.

ایمانی یادآور شد: دولت باید با شرکت‌هایی وارد همکاری شود که توانایی مالی مناسب داشته باشند یا با نظارت بر فعالیت آنها مطالبات کشاورزان به موقع پرداخت شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا