اقتصاد کلان

ارزش فعل سهام از ارزش واقعی آن کمتر است

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت کنونی سهام اکثر شرکت‌های موجود در بازار سرمایه با ارزش واقعی آنها فاصله زیادی دارد، گفت: به نظر می‌رسد از مهرماه وضعیت بازار بهتر شود.

دکتر علیرضا رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نامناسب کنونی بازار سرمایه، گفت: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دلایل نزولی بودن بازار از دست رفتن مزیت صادراتی اکثر شرکت‌های بورسی به دلایل مختلف است.

همچنین بخوانید

وی از قیمت پایین انرژی و خوراک اولیه به عنوان یک مزیت برای شرکت‌های صادراتی یاد کرد و با بیان اینکه متاسفانه این مزیت  تا حدودی از دست رفته، افزود: در مقابل افزایش هزینه تولید شرکت‌های بورسی به دلیل بالا رفتن قیمت انرژی و خوراک اولیه، درآمد آنها بالا نرفته و این امر به وضعیت نامناسب بازار سرمایه منجر شده است.

رستمی از افزایش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی نیز یاد کرد و گفت: این افزایش قیمت خوراک، توان رقابت و صادرات شرکت‌های پتروشیمی را نیز به عنوان بخش مهمی از بازار سرمایه کاهش داده که این امر نیز بر وضعیت نامناسب بازار اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر اخیرا شاهد افزایش مجدد تعرفه صادرات بسیاری از محصولات بوده‌ایم که این امر نیز خود به کاهش توان صادراتی شرکت‌ها و وضعیت نامناسب آنها دامن زده است.

رستمی همچنین دخل و تصرف‌هایی که گاهی عامدانه در بازار سرمایه صورت می‌گیرد را نیز از دیگر دلایل روند نزولی بورس دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر متاسفانه اعتماد از دست رفته سهام‌داران در سال‌های اخیر، جبران نشده  و همین امر نیز به بازار سرمایه صدمه جدی زده است.

وی بهبود وضعیت بورس را نیازمند افزایش توان رقابتی شرکت های صادراتی عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین باید با اقدامات سازنده اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار برگردد.

رستمی روند کنونی منفی بازار سرمایه را پایدار ندانست و تاکید کرد: قیمت کنونی سهام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه هستند با  ارزش واقعی آنها فاصله زیادی دارد و این ارقام منطقی نیست.

وی تاکید کرد: سهام اکثر شرکت‌ها باید به تدریج ارزش واقعی خود را بازیابد و فاصله‌ای که بین بورس و سایر بازارهای موازی ایجاد شده به تدریج کم شود.

 این تحلیل‌گیر بازار سرمایه با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه به همین شکل نخواهد ماند، افزود: به نظر می‌رسد تمام تاثیرات منفی که بازار از بخش های مختلف پذیرفته تا مهرماه تعدیل شود و در نهایت از مهرماه شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم و ورق بورس برگردد. البته بهبود وضعیت بازار به معنی رشدهای شدید و هیجانی نخواهد بود و احتمالا روندی صعودی با شیب ملایم خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا