ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نخستین تفاهم‌نامه "طرح کارساز" امضا شد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی آینده ساز، جامعه هدف مورد حمایت این صندوق را در بحث پرداخت تسهیلات، تحصیلکردگان دانشگاهی و نخبگان عنوان کرد و مهمترین عامل موفقیت این صندوق را مدیریت بهره‌وری دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید نوعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح کارساز با نخستین شرکت دانش بنیان اظهار کرد: صندوق بازنشستگی آینده ساز جهت پوشش بازنشستگی و خدمات مربوط به جامعه نخبگان صنعتی و دانشگاهی تاسیس شده و اعضایی که در این صندوق عضویت دارند، از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و تراکتورسازی و عمده شرکت‌های صنعتی و مشابه آن هستند.

همچنین بخوانید

وی افزود: با توجه به اینکه نیاز کشور است که مجموعه دانشگاهی و نخبه مورد حمایت ویژه قرار گیرند و نخبگان، خط مقدم پیشرفت کشورند و پروژه‌های دانش بنیان و فناور، کشور را به مرزهای دانش پیش می‌برد، در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان و فناور طرحی را برای اولین بار مصوب کردیم که در خدمت نخبگان کشور باشیم که مورد استقبال قرار گرفته و حمایت‌های خوبی انجام شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی آینده ساز تصریح کرد: در این طرح شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که اعضایشان کسورات را در صندوق پرداخت می‌کنند، در طرح‌های خودشان با این کسورات سرمایه گذاری می‌کنیم و بسته به توجیهی که دارد، با مدل سهامداری در شرکت یا پروژه یا مدل مشارکت مدنی در آنها مشارکت می‌کنیم.

نوعی ادامه داد: صندوق آینده ساز تنها صندوقی است که هیچ نیازی به بودجه دولتی نداشته و علاوه بر اینکه بار مالی برای دولت ایجاد نمی کند، در طرح‌هایی که به حضور چابک نخبگان نیاز دارد سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌کند. در همین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد کردیم و مقرر شده بین ما و صندوق نوآوری، یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ایجاد شود که هدف آن حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوآور است و بخشی از سرمایه را ما و بخشی دیگر را صندوق نوآوری تامین می‌کند و در طرح‌ها و پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی مطولب داشته باشند ورود می‌کنیم.

وی اصل پایداری در صندوق‌های بازنشستگی را مهم دانست و گفت: صندوق بازنشستگی آینده ساز با مدیریتی که داشته پایداری خوبی نسبت به صندوق‌های دیگر کشور دارد و این ورود به شرکت‌های دانش بنیان دو اتفاق را رقم می‌زند؛ اول اینکه منابع را به طرح‌های مورد نیاز کشور می‌برد، دوم اینکه وقتی در طرح‌های دانش پایه سرمایه‌گذاری می‌کنیم، آورده خوبی برای صندوق در آینده ایجاد خواهد کرد، بنابراین از مزایای کار این است که هم برای کشور اثر و برکات خوبی دارد و هم برای بازنشستگان صندوق موثر است.

نوعی به تفاهم‌نامه دیگر صندوق با منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در نمایشگاه اینوتکس به امضا رسید و با همین مدل کار را پیش بردیم که اعضای شرکت‌هایی که در آن منطقه وجود دارند، سرمایه‌گذاری مشترکی با صندوق آینده ساز داشته باشند.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جزئیات سرمایه‌گذاری صندوق آینده ساز با شرکت دانش بنیان پترونام سهند اشاره کرد و گفت: این شرکت در حوزه روغن های صنعتی فعالیت دارد و از سرمایه صندوق بهره‌مند خواهد شد، ضمن اینکه صندوق نیز از محل پروژه‌های این شرکت دانش بنیان منتفع می‌شود و ما به نوعی در این شرکت سهامدار می‌شویم. طرح “کارساز” که از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی و امروز وارد فاز اجرایی شده، در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.

وی گفت: ما درصددیم تا به شرکت‌های نخبه و دانش بنیان کمک کنیم تا طرح‌هایشان به نتیجه عملی برسد و مسیر توسعه را طی کند، به همین منظور کمیته‌های بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری را تشکیل دادیم و مدل های مختلف سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنیم.

نوعی مهمترین عامل موفقیت این صندوق را مدیریت بهره‌وری دانست و گفت: در حال حاضر تعداد اعضای این صندوق حدود ۱۵ هزار نفر هستند که از این تعداد نزدیک به ۶۵۰۰ نفر بازنشسته و بیش از ۷۵۰۰ نفر شاغلند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی آینده ساز در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال ایسنا، درباره جامعه هدف مورد حمایت صندوق آینده ساز اظهار کرد: هدفگذاری ما نخبگان و تحصیلکردگان کشور است. صندوق‌ قبلا در برخی پروژه های دانش بنیان وارد شده و ماحصل این مشارکت نتایج خوبی به دنبال داشته است اما با تصمیم گیری مدیریت جدید در صندوق و تاکیدی که وزیر کار در بحث حمایت از نخبگان و بخش های صنعتی داشت، مقرر شد که بر جامعه نخبه متمرکز شویم و در قالب طرح “کارساز” تفاهم‌نامه این همکاری را با اولین شرکت دانش بنیان به امضا برسانیم.

به گفته او این طرح برای اولین بار مطرح شده و صندوق های بازنشستگی وارد این مدل کار کردن نشده‌اند زیرا در این صندوق‌ها کسورات وقتی وارد صندوق می‌شود بلافاصله جهت پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگی صرف می‌شود ولی در این صندوق سرمایه‌گذاری‌ها آنقدر مناسب است که چندان نیاز به این کسورات نداریم و از ابتدای کار برنامه‌ریزی کرده‌ایم که وارد طرح‌های با ارزش افزوده بالا شویم.

نوعی در عین حال به طرح دیگر صندوق که ماحصل همکاری با صندوق کارآفرینی امید است اشاره کرد و در توضیح جزئیات آن گفت: در طرح کارآفرین که ” یک اشتغال برای هر خانواده” نام دارد، با همکاری معاونت اشتغال وزارت کار، صندوق کارآفرینی امید و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ نفر از اعضای صندوق اشتغالزایی خواهیم داشت؛ به این نحو که خانوارهای بازنشستگان اعم از فرزندان یا همسر بازنشسته درخواست اشتغالزایی داشته باشند، طبق قوانین و مقررات کشور حمایت می کنیم تا اشتغالزایی و کارآفرینی در آنها اتفاق بیفتد. به همین منظور برای آنکه سرمایه از بین نرود و طرح به نتیجه برسد یک دوره آموزش مختصر در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌گذرانند و پس از آن با مشارکت ما و صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی برای کارآفرینی و اشتغالزایی آنها به تناسب طرحی که دارند در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به تاکید دولت سیزدهم در حل مشکل اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اظهار کرد: صندوق بازنشستگی آینده ساز وظیفه خود می داند که ضمن حمایت از تحصیلکردگان و نخبگان، خانوارهای بازنشسته را به منظور ارتقای سطح معیشت مورد حمایت قرار دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا