انرژی

رکوردشکنی روسیه در حفاری چاه‌های نفتی

شرکت‌های نفتی روسیه با وجود موافقت مسکو با تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، امسال رکورد جدیدی در حفاری نفتی بر جای خواهند گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق آماری که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، دکل‌ها از ژانویه تا ژوئن، ۱۴.۷ کیلومتر چاه‌های تولیدی در روسیه حفاری کردند که ۶.۶ درصد بیشتر از میزان برنامه ریزی شده و ۸.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بود.

همچنین بخوانید

رونالد اسمیت، تحلیلگر نفت و گاز شرکت “بی سی اس گلوبال مارکتس” در مسکو گفت: سال گذشته یک رکورد حفاری تولید پس از دوران شوروی را مشاهده کردیم و با توجه به داده‌ها، اکنون انتظار داریم که رکورد جدیدی ثبت شود.

شرکت‌های نفتی روسیه با وجود این که کرملین به آنها دستور داد تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند، حفاری خود را تسریع کردند. این کاهش تولید در ابتدا قرار بود به مدت چند ماه به تلافی تحریم‌های غرب بر سر اوکراین اعمال شود اما متعاقبا در راستای توافق با اوپک، تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید شد.

تا ماه ژوییه، سطح بالای صادرات نفت روسیه از طریق دریا و نرخ بالای پالایش داخلی این کشور، تردیدهایی را در میان ناظران بازار در خصوص اجرای کامل توافق اوپک پلاس توسط این کشور برانگیخته بود. آمارهای نفتی این کشور محرمانه شده است و ارزیابی پیشرفت کاهش تولید را فراتر از اظهارات مقامات انرژی روسیه دشوار می‌کند.

سطح بالای حفاری برای تولید نفت در روسیه، لزوما هیچ نوع سیگنالی درباره پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اوپک پلاس، ارسال نمی‌کند. این کشور ممکن است پس از پایان مدت اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس در سال آینده، زمینه را برای تولید بیشتر نفت فراهم کند.

افزایش عملیات حفاری جدید در حالی مشاهده شده است که صنعت نفت روسیه با تحریم‌های کم‌سابقه‌ غربی بر سر جنگ در اوکراین، روبروست. محدودیت‌های اعمال شده درباره عرضه تجهیزات و فناوری‌های انرژی، کاهش توانایی روسیه در حفاری واستخراج نفت که منبع اصلی درآمد بودجه این کشور است را هدف گرفته است.

این ممنوعیت‌ها تاکنون اثرگذاری چندانی نداشته‌اند که تا حدودی، به دلیل سهم بالای خدمات نفتی داخلی بوده است. به گفته دیمیتری کاساتکین، شریک شرکت مشاوره کاساتکین (مرکز تحقیقاتی دیلویت سابق)، در سال ۲۰۲۱، پیش از آغاز جنگ اوکراین، شرکت‌های بین المللی تنها ۱۲ درصد سهم از بازار روسیه داشتند و در سال ۲۰۲۲، این سهم به ۹ درصد کاهش پیدا کرد.

در بسیاری از موارد، شرکت‌های خارجی خدمات میدان نفتی، منبع منحصر عرضه خدمات و تجهیزات پیشرفته برای صنعت روسیه بودند. با این حال، در حالی که شرکت‌های هالیبرتون و بیکرهیوز که دو غول خدمات نفتی بین‌المللی هستند، به دلیل تحریم‌ها از روسیه خارج شدند، تخصص، تجهیزات و پرسنل آنها برای صنعت این کشور از بین نرفته است زیرا این شرکت‌ها، کسب‌وکارهای روسی خود را به مدیریت محلی فروختند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت “اس ال بی” که بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات نفتی در جهان است، ماه گذشته اعلام کرد که ارسال محصولات و فناوری‌های از تاسیسات خود در سراسر جهان به روسیه را متوقف می‌کند. این اقدام پس از اقدام چند کشور غربی در ممنوعیت عرضه شرکت “اس ال بی” به روسیه و تعهد این شرکت به توقف سرمایه‌گذاری جدید در کسب و کار خود در این کشور صورت گرفت. با این حال، “اس ال بی” همچنان حضور خود را در بازار روسیه حفظ کرده و به گفته اولیویه لو پوچ، مدیرعامل “اس ال بی”، پنج درصد از درآمد سه ماهه دوم این شرکت، از روسیه بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا