ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ورود شرکت‌های ایرانی به بازار سوریه/ اضافه شدن ۲۰ ترابیت به ظرفیت انتقال کشور

پس از دیدار روز گذشته وزیر ارتباطات ایران و سوریه، امروز هم نشستی با حضور وزیر ارتباطات سوریه و مسئولان حوزه ارتباطات ایران برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، صبح امروز ایاد الخطیب، وزیر ارتباطات سوریه و هیات همراه وی با حضور میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی با هدف آشنایی با توانمندی‌های ۱۷ شرکت مهم و تاثیرگذار ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بررسی زمینه‌های ورود آنها به بازار سوریه پرداختند.

همچنین بخوانید

در این دیدار، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران از نقش پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی در ارائه خدمات به مردم و کسب و کارهای ایرانی خبر داد و بر امکان گسترش همکاری میان دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد. در این رویداد، ۱۷ شرکت و سکوی حاضر، فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را برای وزیر ارتباطات کشور سوریه تشریح کردند و به سوالات وی پاسخ دادند.

همچنین، محمد جعفر پور – مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری عربی سوریه و هیئت همراه، دیدار کرد. در این نشست «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات سوریه با تاکید بر اینکه ایران در زمینه ICT، گام های بسیار مثبت و محکمی برداشته و نوید بخش افزایش همکاری های دوجانبه است؛ افزود: در کشور سوریه از سال ۲۰۱۰ در تلاشیم تا به وضعیت ارتباطات خود سرو سامانی بدهیم و با جداسازی تلفن ثابت از همراه، در این زمینه اقداماتی را در دست انجام داریم.

وی وجود رقابت در بازار ارائه خدمات در سطح ارتباطات داخلی و بین المللی را مثبت ارزیابی و بر گسترش توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه ارتباطات و زیرساخت، تاکید کرد.

در ادامه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به معرفی شرکت پرداخت و گفت: با توجه به ارتباطات نزدیک دو کشور ایران و سوریه، در زمینه زیرساخت و ارتباطات نیز می توانیم، همکاری های خوبی داشته باشیم.

جعفر پور با اشاره به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت، تامین کننده پهنای باند اینترنت بین الملل و ارتباطات بین استانی است؛ افزود: اپراتورهای مخابراتی ثابت و همراه، مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت هستند و حجم قابل توجهی از پهنای باند را، در اختیار می گیرند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه تجهیزات این تکنولوژی امروز در ایران تولید می شود، گفت: ظرفیت شبکه انتقال در کشور ایران، ۴۵ ترابیت بر ثانیه است که بزرگترین شبکه انتقال در منطقه است. خوشبختانه امسال با یک شرکت ایرانی قراردادی بسته ایم که ۲۰ ترابیت بر ثانیه نیز به این ظرفیت اضافه می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه در سطح بین الملل ما را با نام TIC می شناسند افزود: اپراتورهای نزدیک به شرکت ارتباطات زیرساخت از نظر ظرفیت، دو اپراتور ترک در کشور ترکیه هستند که بازهم ظرفیتشان از ما کمتر است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حجم قابل توجهی از اینترنت عراق توسط ایران تامین می شود، افزود: آمادگی داریم در زمینه ترافیک دیتا، با کشور سوریه همکاری های دو جانبه، داشته باشیم و شرکتهای خصوصی نیز در این زمینه علاقه مند هستند.

معاون وزیر ارتباطات به ارائه تجهیزات صوت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد و گفت: کل ارتباطات صوتی اپراتورهای ثابت و همراه در بخش بین الملل، از گذرگاه های TIC عبور می کند و در حال حاضر همه تجهیزات سوییچ های صوت را بازبینی کرده ایم و در آن از تجهیزات ایرانی استفاده می کنیم.

جعفرپور با بیان اینکه با شرکت های روسی برای فروش تجهیزات مذاکره می کنیم، ادامه داد: در زمینه WDM و CWDM تجهیزات خوبی داریم که قیمت آن در سطح بین الملل، بسیار کمتر از نمونه های مشابه خارجی است.

وی جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به زیست بوم کشور ایران در حوزه ICT بسیاری از پلتفرم های ایرانی را تولید کرده ایم که در حال سرویس دادن به مردم کشورمان هستند و در تلاشیم تا در این زمینه با گسترش اپلیکیشن های ایرانی، دیتاسنترهای داخلی را ارتقاء دهیم.

جعفرپور ادامه داد: در این باره بعضی از کشورهای دوست و همسایه تمایل به استفاده از این امکانات دارند و درصد ارائه امکانات مستقیم زیرساختی به کشورهای همسایه، هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پایان اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم با کشور سوریه در زمینه همکاری های زیرساختی، ارتباط مستقیمی داشته باشیم.

روز گذشته عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در دفتر کار خود میزبان وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری عربی سوریه بود. در این دیدار دو طرف ضمن بررسی توافقات دو کشور در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اجرایی کردن یادداشت تفاهم امضا شده وزرای ارتباطات دو کشور در جریان سفر اردیبهشت‌ماه رئیس‌جمهوری ایران به سوریه تأکید کردند. همچنین در این دیدار یک‌بار دیگر توافقات پیشین در زمینه حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در حوزه تجهیزات و خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در زمینه پلتفرمی، دولت الکترونیکی و صنعت فضایی از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا