امور زیربناییراه و ساختمان

کمبود مسکن اجاره‌ای و ۲۰ هزار خانه خالی در یزد

یزد- کمبود خانه، گرانی اجاره‌ها و گران بودن خانه‌ها استان یزد را به سمت شناسایی ۲۰ هزار خانه خالی سوق داده تا شاید بخشی از نیاز مسکن استان تأمین شود.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – سمیه گلابگیریان: مردم استان یزد در گذشته به خانه‌دار شدن اهمیت بسیاری می‌دادند اما در حال حاضر کار به جایی رسیده که نه تنها به خانه‌دار شدن فکر نمی‌کنند بلکه خانه مناسب برای اجاره نیز پیدا نمی‌کنند.

افزایش تقاضای مسکن به دلیل عدم ساخت مسکن در یک دهه گذشته باعث کاهش مسکن شده و از سوی دیگر افزایش جمعیت مهاجر یزد به دلیل صنعتی بودن این استان باعث شده است قیمت‌ها سر به فلک بکشند.

در این شرایط ۲۰ هزار خانه در استان یزد شناسایی شده که نه مستأجر دارند و نه کسی در آنها سکونت دارد در حالی که بخشی از نیاز مسکن استان می‌تواند از این محل تأمین شود.

عدم تناسب خانه‌ها باقیمت‌های اجاره بها

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به دشواری‌هایی که برای پیدا کردن خانه برای پسرش که تازه ازدواج کرده، گفت: خانه مناسب با قیمت اجاره و رهن در شهر یزد پیدا نمی‌شود.

زهرا موسوی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها اصلاً با کیفیت خانه‌ها تناسبی ندارد، این وضعیت را متوجه همه نقاط شهر دانست و افزود: به نظر می‌رسد که قیمت اجاره خانه در یزد بدون نظارت در حال افزایش است.

وی بیان کرد: خانه مناسب نیست و مستأجر مجبور است با هر قیمتی که صاحب خانه و مشاور املاکی تعیین می‌کنند، کنار بیاید چرا که اگر دیر بجنبد همان خانه را نیز از دست خواهد داد.

این شهروند یزدی با اشاره به سیاست‌های دولت مبنی بر ازدواج جوانان، ادامه داد: مسکن یکی از نیازهای ضروری است و بخش قابل توجهی از درآمد جوان باید برای آن هزینه شود و جوانان از پس این اجاره‌های بالا بر نمی‌آیند.

موسوی درباره خانه‌هایی که خالی مانده و اجاره داده نمی‌شوند، افزود: نمی‌دانم دلیل این کار چیست اما این انصاف نیست در شرایطی که جوانان یزدی برای سرپناه می‌جنگند، عده‌ای خانه‌هایشان را به حال خود رها کرده و روز به روز به تعداد آن بیفزایند.

تأثیر مهاجرت بر بازار مسکن

یکی دیگر از شهروندان اردکانی نیز با اشاره به سیل مهاجرت به این استان و مشکلاتی که در تأمین مسکن وجود دارد، حضور مهاجران را عامل گرانی مسکن اعلام کرد و افزود: اجاره و رهن در اردکان به بیش از دو برابر قیمت در سال گذشته رسیده است.

مرتضی شاکری افزود: تقاضا برای مسکن بالا و خانه مناسب کم است از اینرو مردم مجبورند در خانه‌هایی که این قیمت نمی‌ارزند، مستأجر شوند در حالی که در گذشنه مستأجر حق انتخاب داشت.

وی با بیان اینکه در همین شرایط خانه‌هایی هم وجود دارند که مستأجر ندارند، افزود: برخی از خانواده‌ها به دلیل همین مشکل مهاجران از اجاره دادن خانه‌هایشان سر باز می‌زنند یا قیمت‌های بالا اعلام می‌کنند که حتی شهروند اردکانی هم قادر به اجاره آن نیست.

این شهروند اردکانی افزود: دولت باید متناسب با افزایش جمعیت برای افزایش مسکن نیز برنامه ریزی کند وگرنه در این شرایط شاهد حاشیه نشینی در اردکان نیز خواهیم بود.

کمبود مسکن اجاره‌ای و ۲۰ هزار خانه خالی در یزد

حاشیه نشینی یزدی‌ها از گرانی مسکن

یکی از شهروندان یزدی هم به حاشیه نشینی مردم استان به دلیل کمبود خانه اشاره کرد و افزود: جوانان یزدی امروز توانایی اجاره خانه حتی در پایین‌ترین محلات شهر را ندارند و به سمت روستاهای بخش مرکزی سوق یافته‌اند.

میثم زایدی ادامه داد: خانه‌های روستاهای بخش مرکزی به دلیل مجاورت با شهر یزد چندان هم ارزان نیستند اما چاره‌ای جز این نیست هر چند هزینه‌های دیگری از جمله هزینه بالای جابه‌جایی و تردد را به ما تحمیل می‌کند.

وی افزود: دولت قرار است برای ما مسکن تأمین کند اما مشخص نیست این مسکن‌ها کی به سرانجام برسد از این رو دغدغه ما این است که تا زمانی که مسکن ساخته می‌شود، نظارت بر اجاره‌ها بیشتر شود.

این شهروند به نقش مشاوران املاک در بالا رفتن نرخ اجاره در استان یزد اشاره کرد و افزود: در همه جای شهر خانه برای اجاره وجود دارد و حتی برخی خانه‌هایشان را اجاره نمی‌دهند اما مشاوران طوری رفتار می‌کنند که خانه نیست و باید به هر قیمتی تن داد.

وی با ابراز گلایه بر نبود نظارت بر عملکرد مشاوران املاک افزود: مالکان هم به تصور اینکه ملکشان بسیار ارزشمند است با مشاوران همراهی می‌کنند و خانه را به همر قیمتی به مستأجر اجاره می‌دهند و مستأجر نیز چاره‌ای ندارد چرا که خانه مناسب پیدا نمی‌شود.

پایان مهلت ثبت نام مالکان خانه‌های خالی در سامانه اسکان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اشاره به شناسایی ۲۰ هزار خانه خالی در استان، از ارسال پیامک برای مالکان این خانه‌ها برای ثبت نام در سامانه اسکان برای بررسی وضعیت ملک خبر داد.

محمدجواد ابوالحسینی گفت: پیامک‌ها ارسال شده و آمارها در سامانه ثبت و وضعیت ملک مشخص شده است و تاکنون برای ۲۰۰ مالک برگ مالیاتی صادر شده است.

وی با اشاره به پایان مهلت ثبت نام مالکان خانه‌های خالی در سامانه اسکان تا پایان تیرماه گفت: کسانی که در سامانه ثبت نام نکرده‌اند به صورت مستقیم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و برگ مالیاتی برای آنها صادر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: استان تکلیفی در این حوزه نداشته است اما مدیریت استان به این نتیجه رسید که برای مدیریت بازار مسکن لازم است که در این زمینه ورود کند.

کمبود مسکن اجاره‌ای و ۲۰ هزار خانه خالی در یزد

خانه‌هایی ۱۲۰ روز خالی در سال گذشته مشمول مالیات

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد با اشاره به شناسایی ۲۰ هزار خانه خالی در شهر یزد با کنترل‌ها و ابزارهایی که اداره راه و شهرسازی دارد، از تعلق مالیات به خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در سال گذشته خالی بوده اند، خبر داد.

رضا نجف زاده افزود: با توجه به اینکه در این آمار احتمال خطا نیز می‌رود، پیامکی را برای مالکان ارسال کردیم تا برای تعیین وضعیت ملک مراجعه کنند و آنها تا پایان تیرماه مهلت داشتند که این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به آغاز راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده به امور مالیاتی استان، بیان کرد: این اقدامات به منظور کاهش فشار بر اقشار ضعیف، کم درآمد و مستاجرانی است که خانه به سختی به دست می‌آورند و نیاز به مسکن دارند، صورت می‌گیرد تا تعداد خانه‌های استیجاری افزایش یابد و مشکل مستأجران کمتر شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد تاکید کرد: در مواقع عادی در تهران به این مستندات رسیدگی می‌شود اما ما با تاکید استاندار در یزد به صورت ویژه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

نقش خانه‌های خالی در تأمین نیاز مسکن استان

تعیین مالیات برای خانه‌های خالی یکی از راهکارهایی است که دولت برای مدیریت بازار مسکن در استان یزد دنبال می‌کند اما قطعاً عوامل بسیاری از جمله نظارت بر عملکرد مشاوران املاک و مدیریت قیمت اجاره و رهن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این در حالی است که مشخص نیست این ۲۰ هزار خانه خالی شناسایی شده واقعاً خالی هستند و در این صورت آیا افراد جویای مسکن توانایی اجاره آنها را دارند یا نه؟

تأمین مسکن یکی از نیازهای اولیه و یکی از وظایف دولت‌ها است و امید است که با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بازار از التهاب بیفتد و قیمت‌ها نیز متعادل شود که این منوط به میزان پیشرفت و زمان بهره برداری از واحدهای مسکونی در حال ساخت است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا