انرژی

سقوط واردات ال‌ان‌جی اروپا به پایین‌ترین رکورد ۲۰ ماهه

واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به اروپا، درپی کاهش قیمت گاز که بازرگانان را برای واردات محموله‌های بیشتر بی رغبت کرده است، در ژوییه به پایین‌ترین میزان از نوامبر سال ۲۰۲۱ نزول کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ، نشان داد واردات ال‌ان‌جی به اروپا، در ژوییه به میزان هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد و به ۸.۶ میلیون تن رسید که پایین‌ترین حجم واردات از نوامبر سال ۲۰۲۱ است که بحران انرژی اروپا آغاز شد.

همچنین بخوانید

بهای معاملات ماه آتی هاب تی تی اف که قیمت پایه معاملات گاز در اروپاست، تا اوایل روز چهارشنبه در آمستردام، ۳۰.۴۳ دلار (۲۷.۷۱ یورو) به ازای هر مگاوات ساعت بود.

قیمتها اوایل هفته جاری در پی فعالیت تعمیراتی در سواحل نروژی از جمله میدان گازی عظیم ترول که صادرات گاز نروژ از طریق خط لوله را کاهش داد، افزایش پیدا کرد. نروژ اکنون به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده که پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، واردات از این کشور را به شدت کاهش داده است.

با این حال، قیمت پایه گاز اروپا در ماههای اخیر کاهش پیدا کرده و اکنون که ذخایر گاز فراوانی در پایگاههای ذخیره سازی وجود دارد و این منطقه با ذخایر کامل، به استقبال زمستان می رود، ۸۰ درصد کمتر از رکورد قیمت تابستان گذشته است.

سطح ذخایر گاز اتحادیه اروپا، بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله و سطوح مشاهده شده در مدت مشابه سال گذشته است و نگرانیها نسبت به کمبود احتمالی عرضه گاز در اروپا را تخفیف داده است. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، ظرفیت پایگاههای ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژوییه، ۸۵ درصد پر بود.

موجودی بالای ذخایر گاز، باعث شد رشد قیمت ناشی از کاهش عرضه گاز نروژ، محدود شود و قیمتهای اروپایی را پایینتر نگه دارد.

قیمت پایین گاز در اروپا، بازرگانان را برای ارسال تعداد زیادی محموله‌های ال‌ان‌جی به اروپا، بی رغبت کرده و فروشندگان اکنون به بازار آسیا چشم دوخته اند که قیمت معاملات نقدی ال‌ان‌جی در بحبوحه افزایش دمای هوا در ژاپن، کره جنوبی و بخشهایی از چین، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پاترسون و ایوا مانتی، استراتژیستهای گروه مالی “آی ان جی” اوایل هفته جاری اظهار کردند: اختلاف قیمت گاز اروپا در مقایسه با قیمت ال‌ان‌جی در آسیا، به حدود ۲.۱ دلار به ازای هر واحد MMBtu در مقایسه با حدود ۰.۳ دلار در ژوئن سال ۲۰۲۳، افزایش پیدا کرده است. این اختلاف قیمت می تواند کمک کند محموله‌های ال‌ان‌جی بیشتری به آسیا ارسال شده و اشباع عرضه در بازار اروپایی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا