امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مصرف کود اوره به مزارع استان‌های شمال‌غرب خسارت وارد کرد

تبریز- رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مصرف غیر اصولی کود اوره به صورت سرک در بهار به بخشی از مزارع گندم دیم در استان های شمال غرب خسارت وارد کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مظفر روستایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: به خاطر کاهش بارندگی‌ها و استفاده غیر اصولی از کود سرک (اوره) در بهار به بخش زیادی از مزارع گندم در جنوب استان آذربایجان شرقی و استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، زنجان و قزوین خسارت وارد شده است.

همچنین بخوانید

روستایی افزود: استفاده بیش از اندازه و دیر هنگام از کود اوره به صورت سرک در بهار، موجب تشدید تنش خشکی، سوختگی مزارع گندم، ارتفاع کم مزرعه، چروکیدگی دانه و نهایتاً کاهش تولید شده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های خشک، دستیابی به محصول مناسب، نیازمند مدیریت مزرعه با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم و جهاد کشاورزی است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کشاورزانی که در سال زراعی جاری، کود اوره را در زمان کشت پاییزه استفاده کرده اند شاهد محصول خوب هستند.

وی افزود: در سال زراعی جاری در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، همدان و قزوین، بارندگی‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، کشاورزان حتماً باید در زمان کشت ۸۰ کیلوگرم کود اوره و ۵۰ کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپل در پاییز، به همراه مقدار مناسب بذر در واحد سطح (۱۲۰ الی ۱۷۵ کیلوگرم در هکتار از رقم اصلاح شده، متناسب هر منطقه) استفاده کنند تا شاهد عملکرد خوبی باشند.

وی تاکید کرد: رعایت تناوب‌های زراعی و عمق مناسب (۴-۶ سانتیمتر) کاشت، از عوامل اصلی در استقرار مناسب مزارع برای پایداری تولید در دیم‌زارهاست.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا