انرژی

حجم سوآپ گاز ترکمنستان به ۱۰ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: هنوز قرارداد واردات گاز از ترکمنستان اجرایی نشده است، اما میزان سوآپ گاز از ترکمنستان به طور میانگین در سال گذشته روزانه ۴.۵ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در سال جاری به طور میانگین به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، غلامعباس حسینی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می شود، اظهار کرد: سال گذشته ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز گاز از ترکمنستان دریافت کردیم که البته طی ۱۵ روز به دلیل شدت سرما گاز ارسالی به ایران را قطع کردند.

همچنین بخوانید

وی افزود: گازی را که از ترکمنستان دریافت می‌کنیم، همین میزان را در شمال غرب به آذربایجان تحویل دادیم.

حسینی با بیان اینکه اکنون دو خط ۶ و ۹ سراسری پیمانکار در حال اجرا است که ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعب صادرات را ایجاد خواهد کرد، گفت: ظرفیت واردات ۲۰ میلیون متر مکعب واردات ‌سوآپ از ترکمنستان را داریم که اکنون این رقم ۱۰ میلیون متر مکعب است.

ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور یک میلیارد متر مکعب

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور یک میلیارد مترمکعب است، گفت: شرکت انتقال، گاز را از ۲۰ پالایشگاه گازی شامل ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی و پالایشگاه‌های فجر جم، پارسیان ۱ و ۲، بیدبلند، ایلام، شهید هاشمی‌نژاد و سرخون و قشم همچنین دو پایانه گاز از ترکمنستان و ۱۶ منطقه نفت‌خیز جنوب کشور و هشت ان‌جی‌ال دریافت و منتقل می‌کند.

حسینی با بیان اینکه اکنون ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۳۳ توربوکمپرسور و ۹۱ ایستگاه تقویت فشار و ۶۱ مرکز بهره‌برداری و تعمیرات در شرکت انتقال گاز ایران وجود دارد، گفت: شبکه مخابراتی شرکت ملی گاز ایران با بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری با ۹۶۴ ایستگاه مخابراتی تحت مدیریت شرکت انتقال گاز ایران است.

وی با بیان اینکه سالانه به‌طور میانگین ۲۷۴ میلیارد مترمکعب گاز در کشور به مبادی مصرف منتقل می‌شود، گفت: حفظ و نگهداری ۷۰ درصد دارایی فیزیکی شرکت ملی گاز ایران به‌ عهده شرکت انتقال گاز است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه ظرفیت انتقال گاز کشور اکنون یک میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: تاکنون ۵۰ درصد تعمیرات انجام شده و برای انتقال پایدار گاز در زمستان آماده می‌شویم.

حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا دهم مردادماه، ۹۸ میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که این حجم نسبت به زمان مشابه پارسال ۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، گفت: بیشترین مقدار انتقال گاز دی‌ماه پارسال ۸۵۸ میلیون مترمکعب در روز ثبت شد و ظرفیت روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز از خطوط ششم و نهم انتقال گاز هم در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰ قلم کالای اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تولید شده، ۴۵۰ قطعه دیگر هم در حال تولید است و در ساخت دو توربین گازی هم خودکفا شدیم، گفت: اکنون روغن‌های مصرفی و فیلترهای هوا و گاز ساخت داخل استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا