اقتصاد کلان

هزینه ساخت نهضت ملی مسکن چقدر است؟

پروژه نهضت ملی مسکن دماوند در استان تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: حداقل هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان از سوی انبوه‌سازان ١٢ میلیون تومان اعلام شده و این عدد برای طرح نهضت ملی مسکن حدود ٨ میلیون تومان است که هزینه خدمات مهندسی هم بر مبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی کریمی‌ در نشست خبری امروز در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان صدور پایان کار ساختمانی را منوط به صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین پروانه ساخت را منوط به معرفی مجری ذیصلاح دانست و گفت: شناسنامه فنی و ملکی بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی ساختمان تکمیل می‌شود که هنوز به اجرا نرسیده و از سوی دیگر برخی از احداث ساختمان‌ها بدون مجری ذیصلاح پیش می رود و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرده از این رو سازمان نظام مهندسی آمادگی این را دارد که مجری ذیصلاح را معرفی کند. 

همچنین بخوانید

وی افزود: درباره صرفه‌جویی انرژی در ساختمان، مبحث ١٩ طی سال‌های اخیر مورد بازنگری کلی قرار گرفت و ساختمان‌ها از لحاظ صرفه‌جویی به چند دسته تقسیم می‌شوند و اصرار ما بر اجرای مبحث ١٩ است که به ساختمان‌ها بر اساس برچسب انرژی گواهی پایان کار صادر شود که این اقدام به زودی با همکاری شهرداری‌ها به اجرا می‌رسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با وجود تمام پیشرفت‌ها، صرفه‌جویی انرژی، افزایش عمر و صنعتی‌سازی حاصل نشده است، یادآور شد: اخیرا رییس مجلس اعلام کرد که بالای ١٠٠ میلیارد دلار هدررفت انرژی در صنعت ساختمان و حمل و نقل داریم. از این رو لازم است که در کنار معرفی فناوری‌های روز، کارگاه‌هایی برگزار شود تا دست‌اندرکاران صنعت ساختمان با این موضوعات در زمینه نگهداشت ساختمان و صرفه جویی انرژی آشنا شوند.

کریمی درباره هزینه ساخت مسکن و هزینه خدمات نظام مهندسی گفت: طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه هزینه ساخت متر مربع ساختمان با احتساب تعدیلات ۵ تا ٧ میلیون تومان است که این ارقام واقعی نیستند و ارقام بسیار بیشتر از این است. به طوری که بر اساس استعلام از انجمن انبوه‌سازان که هزینه‌های اعلام شده از سوی این انجمن جزو ساخت ساختمان‌های لوکس نیست، حداقل هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان ١٢ میلیون تومان اعلام شد. این عدد برای ساخت ساختمان نهضت ملی مسکن حدود ٨ میلیون تومان است. هزینه خدمات مهندسی هم بر مبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و سازمان نظام مهندسی در این باره تصمیم نمی‌گیرد.

اجرای مبحث ۱۹ باعث کاهش هدررفت انرژی می‌شود

همچنین مدیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در این نشست گفت: با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شاهد کاهش چشمگیر هدر رفت انرژی در کشور خواهیم بود.

دلفانی گفت: صرفه جویی چند مرحله دارد و متاسفانه در کشور  به این مقوله توجهی نمی‌شود؛ در حالی که اولین مرحله در حوزه  مهندسی رعایت مبحث ۱۹ است که باید در طراحی‌های ساختمان به این بخش توجه شود.

وی با بیان اینکه مرتبه‌ دوم مربوط به فیزیک ساختمان می‌شود و تاکید ویژه‌ای در مبحث دوم ساختمان به این موضوع شده است، بیان کرد: تاسیسات در حوزه ساختمان نکته بسیار مهم و دقیقی است، اما متاسفانه علی‌رغم همه پیشرفت‌ها در حوزه  تاسیسات امکان تست در این حوزه نداریم.

دلفانی ادامه داد: کنترل و  ارزیابی در حوزه تاسیسات ساختمانی بسیار مهم است و علی رغم همه  مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، باید از هدر رفت انرژی که از سال ۱۳۷۵ در حوزه ساخت وساز وجود دارد، پرهیز شود.

مدیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، عمده مصرف کلان در کشور را در بخش انرژی ساختمان‌ها دانست و گفت: باید بتوانیم تمام مراحل ساخت و ساز را  پایش و قوانین را اجرایی کنیم .

دلفانی گفت:  قوانین مهندسی  بسیار دقیق است و هر ۴ سال یک بار  متناسب با  اصلاح شکل می گیرد.

در نهضت ملی مسکن از لوله‌های جدید استفاده می‌شود

علی جنتی ـ کارشناس مسکن – نیز در این نشست بیان کرد: در بحث لوله تک لایه و سه لایه که از تاسیسات ساختمانی هستند در نهضت ملی مسکن از مواد جدید استفاده می‌شود که باعث شده هزینه‌های ساخت مسکن بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

به گفته این کارشناس مسکن در بحث صرفه جویی در مصرف انرژی ۵۰ درصد صرفه جویی از طریق استفاده از تاسیسات ساختمانی جدید را شاهد خواهیم بود.

جنتی تصریح کرد: ما همچنان در حوزه تولید لوله  و تاسیسات ساختمانی مجبوریم با برند ترکیه‌ای همکاری کنیم؛ به طوری که شرکت‌ها جنس را از  کارخانجات  ایرانی خریداری می‌کنند اما به اسم برند خارجی  و ترکیه‌ای به فروش می‌رسانند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه استفاده از تاسیسات و لوله‌های ساختمانی با کیفیت نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر ساختمان‌ها دارد، گفت: در این شرایط باید استفاده از ظرفیت‌های تولیدات داخلی با کیفیت در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید گام‌های موثری را در حوزه ساخت مسکن در استفاده از تاسیسات با کیفیت در این حوزه به ویژه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن برداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا