ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شوک هند به واردکنندگان لپ‌تاپ‌های خارجی

شرکت‌های اپل، سامسونگ الکترونیکس و «اچ پی» در میان بزرگترین نام‌هایی هستند که واردات لپ‌تاپ و تبلت به هند را در پی ممنوع شدن واردات این دستگاه‌ها بدون دریافت مجوز، متوقف کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، رگولاتورهای هند پنج شنبه گذشته با الزامی کردن دریافت مجوز برای واردات دستگاه‌های الکترونیکی از تبلت‌های کوچک گرفته تا رایانه‌های یکپارچه، بزرگترین سازندگان رایانه شخصی جهان را غافلگیر کردند. به گفته منابع آگاه، سازندگان لپ‌تاپ، خود را برای برخی از اقدامات دولت هند که هدف آن کاهش اتکا به واردات و افزایش تولید داخلی است، آماده کرده بودند اما اعلام ناگهانی ضروری شدن مجوز، این صنعت را غافلگیر کرد.

همچنین بخوانید

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: شرکت‌های فناوری اکنون سرگرم تعامل با دهلی‌نو درباره این موضوع هستند که در دوره اوج تقاضای مصرفی، تا چه حد سریع می‌توانند مجوز دریافت کنند.

یک مقام وزارت بازرگانی هند روز جمعه به خبرنگاران گفت: شرکت‌های واردکننده لپ‌تاپ، تبلت و محصولات فناوری دیگر به هند، حداقل یک ماه برای دریافت مجوز واردات فرصت دارند. دولت فرآیند صدور مجوز را راحت کرده و مدت آن را به یک روز رسانده است.

مقامات هند همچنین به شرکت‌ها برای ترخیص محموله‌هایی که در مسیر ترانزیت بودند کمک می‌کنند تا از اختلال در تجارت چند میلیارد دلاری رایانه‌های شخصی خارجی در این مقطع حساس، اجتناب شود.

الزام به دریافت مجوز واردات، دردسرهای بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که هم اکنون با اشباع موجودی جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین این مسئله ممکن است به تاخیر در عرضه محصولات در هند یا حتی کمبود در بازار این کشور منتهی شود که به واردات از بازارهای خارجی وابسته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این محدودیت وارداتی که نمونه‌ای از تغییر سیاست‌های ناگهانی هند است، به تدابیر دیگری اضافه می‌شود که مقابله با واردات دستگاه‌های الکترونیکی خارجی را هدف گرفته‌اند. این اقدامات در راستای تحقق رویاهای بلندمدت هند برای ایجاد یک صنعت تولید فناوری در سطح جهانی، اعمال می‌شوند.

همزمان با تلاش شرکت‌ها برای انتقال بخشی از زنجیره تامین خود از چین، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از یک طرح مشوق مالی ۱۷۰ میلیارد روپیه‌ای (۲.۱ میلیارد دلاری) رونمایی کرده است تا سازندگان لپ‌تاپ، تبلت و سخت افزارهای دیگر را به این کشور آسیای جنوبی جذب کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا