صنعت، معدن، تجارت

عروس و دامادها هم طلا نمی خرند/ قیمت طلا به ثبات رسیده است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان اینکه قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، گفت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفته اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، نادر بذرافشان امروز در نشست خبری اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار از ابتدای سال جاری ایجاد شده و طی ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است؛ همچنین شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال جاری هستیم.

همچنین بخوانید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین تغییرات قیمت سکه و طلا در معاملات امروز (١۵ مرداد ماه) نسبت به ابتدای سال جاری گفت: بر اساس آخرین معاملات انجام شده در بازار امروز نسبت به ابتدای سال، ١.۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ٣١ دلار شاهد بوده‌ایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ١٧ عیار و همچنین هر گرم طلای ١٨ عیار ۶.۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند.

وی افزود: انواع قطعات سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید ٧.٧۴ درصد، سکه تمام طرح قدیم ٨.٩ درصد، نیم سکه ١۶.٢ درصد، ربع سکه ٨.٢ درصد و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز ١١.۴٢ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: حباب سکه نیز از ابتدای سال کاهش ١٢.۵ درصدی داشته است.

وی فراهم نبودن زیر ساخت‌ها برای اجرای سامانه جامع تجارت در حوزه معاملات و همچنین مشکل کارگاه‌های تولیدی را از جمله مشکلات صنعت طلا و جواهر کشور عنوان کرد و گفت: از اردیبهشت ماه سال جاری، بر اساس تبصره ۴ ماده ١٨ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی شد و تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد؛ این دستورالعمل در حالی اجرایی شده که هنوز زیرساخت‌های آن به صورت کامل فراهم نیست و این موضوع در جلسات با وزارت صمت نیز اعلام شده است.

این مقام صنفی در پاسخ به مهر در رابطه با الزام پرداخت مالیات توسط اصناف طلا و جواهر، تصریح کرد: تا سال ١٣٩٩ اداره مالیات بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی خود اصناف اخذ مالیات می‌کرد؛ در سال ١٣٩٩ تراکنش‌هایی که صورت می‌گرفت، مبنای پرداخت مالیات قرار گرفت؛ اما پس از آن مقرر شد ٣٠ درصد از تراکنش‌ها کسر و مالیات پرداخت شود. در تهران به طور متوسط پنج تا ١٠۵ میلیون تومان سالانه مالیات پرداخت می‌شود که بسته به واحدها متفاوت است؛ البته که برخی واحدها مالیات‌های ٢٠٠ و حتی تا ۴٠٠ میلیون تومانی هم می‌پردازند و هیچ گونه فرار مالیاتی در صنف طلا و جواهر وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در پاسخ به سوال دیگر مهر در مورد معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی اظهار داشت: بسترهای فعالیت در فضای مجازی فراهم شده است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت کنند و حتماً باید محل فیزیکی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند صفحه‌های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و اکثر تخلفات درباره عیار و سکه‌های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است.

پیشنهاد ورود طلای عیار پایین به بازار برای افزایش تقاضا

وی درباره ورود طلای عیار پایین به بازار تاکید کرد: ورود طلای با عیار پایین به بازار به صورت جعلی به جای طلا با عیار ١٨ شایعه است و هیچ گزارشی در این باره نداشتیم. اما پیشنهاد شده که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از طلای پایین استفاده کنیم تا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند که هنوز این پیشنهاد تصویب نشده‌است.

بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده‌است، گفت: بین ٢٠ تا ۴٠ درصد تقاضا برای خرید طلا کاهش یافته و حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته‌است.

همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری انحلال کانون صرافان بر روی بازار سکه گفت: انحلال کانون صرافان تأثیری در بازار سکه نداشت البته نرخ ارز بر روی بازار سکه اثرگذار است اما به طور مستقیم تأثیری بر روی بازار سکه ندارد.

صادرات طلا نداریم

بذرافشان تصریح کرد: در صنعت طلا و جواهر طی ١٠ سال گذشته، جایگاه صادراتی ما به نقطه خوبی رسیده و در حال حاضر این پتانسیل به خوبی وجود دارد. متأسفانه برخلاف آنکه برخی از طلا به عنوان کالای لوکس نام می‌برند اما صنعت طلای کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و تولید به میزانی رسیده که می‌توان صادر کرد؛ صادرات این حوزه می‌تواند نقش به‌سزایی در درآمد ارزی کشور داشته باشد.

وی افزود: همه شرایط برای صادرات فراهم است و حتی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ترازو برای وزن کشی و صادرات طلا وجود دارد اما به‌قدری موانع و مشکلات پیش پای صادرات این حوزه وجود دارد که فعالان صنف طلا رغبتی برای صادرات ندارند؛ بنابراین نیاز است که دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

این مقام صنفی تاکید کرد: این در حالیست که کشوری مانند ترکیه که سال‌های گذشته از ایران کپی می‌کرد امروز با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه اول در صادرات را دارند.

آغاز به کار کانال رسمی طلا تا پایان مرداد

بذرافشان در ادامه با بیان اینکه فعالیت کانال‌های غیررسمی در فضای مجازی مورد تأیید نیست، اظهار داشت: یکسری کانال‌های غیر رسمی فعال هستند که مورد تأیید اتحادیه نیستند و کانال رسمی مورد تأیید هنوز راه اندازی نشده‌است.

وی تاکید کرد: نرخ روز طلا با توجه به انس جهانی و اولین معامله فیزیکی که ساعت ١١ به بعد در بازار تهران انجام می‌شود، قابل اتکا است و معاملات فردایی مورد تأیید نیست.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی تعدادی از گرداننده کانال‌های غیر رسمی را شناسایی کرده، گفت: ٩٠ درصد گرداننده این کانال‌ها از افراد خارج از صنف هستند اما در شبکه‌های مجازی حضور پیدا کردند. افرادی از این کانال‌ها معامله‌ای انجام دهند در صورت اشکالی اگر به اتحادیه مراجعه کنند، رفع این مشکل قابل پیگیری و رسیدگی نیست.

بذرافشان افزود: اخیراً با پلیس امنیت اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به نیاز به فعالیت گروه خاصی که در فضای مجازی معاملات را انجام دهد، نسبت به ایجاد و تشکیل یک گروه واحد در فضای مجازی اقدام شود که با جلسات پلیس امنیت اقتصادی اساسنامه‌ای تدوین شد و قرار شده تا پایان مرداد ماه این کانال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند. البته تنها افراد دارای مجوز می‌توانند در این کانال فعالیت و معامله کنند و معاملات هم در نهایت به صورت فیزیکی انجام می‌شود.

وی درباره علت تفاوت قیمت بازار و اتحادیه تاکید کرد: این تفاوت قیمت معمولاً به دلیل نوسانات قیمت در ساعات مختلف است.

کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا از ابتدای امسال

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به کاهش تقاضا و رکود شدید در بازار، اظهار کرد: سال جاری با ماه مبارک رمضان آغاز شد که معمولاً تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد اما پس از آن نیز، خبرهای سیاسی- اقتصادی و سایر شرایط مختلف بر بازار سکه و طلا اثر گذاشته و اجازه نداده است که بازار سکه و طلا رونق خاصی داشته باشد و رکود حاکم بر بازار ادامه‌دار شد.

بذرافشان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری میانگین ٢٠ تا ۴٠ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده می‌شود؛ همین موضوع آسیب به صنعت طلا وارد کرده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی فراهم کرده است.

این مقام صنفی برای آینده بازار پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه از ابتدای امسال، روند کاهشی تقاضا در بازار وجود داشته و هشت تا ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشته‌ایم و همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خود را حفظ خواهد کرد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شده، بازار در حال حاضر به ثبات نسبی خوبی رسیده و قیمت‌ها کف خود را تجربه کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا