امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی ۶۰ درصد افزایش یافت

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد گندم زارهای استان برداشت شده، از افزایش ۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان استان خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اکبر کرامتی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اینکه محصول ۲۸۴ هزار هکتار از مزارع گندم استان برداشت شده است، گفت: تاکنون محصول ۷۳ درصد مزارع دیم و ۶۷ درصد مزارع آبی برداشت شده و در مناطق سردسیر نیز تا آخر شهریور ماه برداشت گندم ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید

وی با اعلام اینکه تا کنون ۲۳۰ هزار تن گندم استان خریداری شده است، خاطرنشان کرد: میزان خرید تضمینی گندم استان در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۰ هزار تن بود.

وی با بیان اینکه در الگوی کشت ابلاغ شده از طرف وزارتخانه ۴۶۴ هزار و ۴۸۶ هکتار تعهد امسال استان است، گفت: از این میزان ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار گندم آبی و ۳۹۵ هزار و ۸۹۶ هکتار گندم دیم است.

کرامتی ادامه داد: با وجود حوادثی مثل خشکسالی، طوفان، تگرگ و سرمازدگی پیش‌بینی تولید استان ۴۶۰ هزار تن بود و ۲۳۵ هزار تن نیز پیش‌بینی خرید استان است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۲ خردادماه برداشت گندم استان شروع شده است، خاطرنشان کرد: جهت خرید تضمینی گندم و سهولت ارائه آن توسط گندمکاران ۶۵ مرکز خرید تجهیز و آماده شد که ۳۳ مرکز خرید تعاون روستایی و ۳۲ مرکز نیز مربوط به کارخانه‌های آردسازی و سیلوهای دولتی و خصوصی است.

کرامتی با بیان اینکه به صورت غیرمستقیم برای تولید محصول راهبردی گندم، یارانه در نظر گرفته شده است، گفت: در همین راستا امسال ۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شد.

وی همچنین افزود: بیش از ۴۵ هزار تن انواع کود را در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت و سوخت یارانه‌ای برای ادوات مکانیزه کشاورزان تأمین شد.

کرامتی شهرستان‌های هشترود، چاراویماق و سراب را از کانون‌های تولید گندم استان برشمرد و اظهار کرد: در مناطق شمالی استان که مناطق گرم و نیمه مرطوب است، اجازه خرید گندم داده نمی‌شد اما با مذاکرات انجام شده مجوز برای خرید گندم داده شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان در حاشیه استان برای انتقال گندم خود به مراکز خرید گندم با مشکل مواجه بودند، گفت: در نتیجه عدم دسترسی کشاورزان به این مراکز باعث شد با نظارت‌های بیشتر؛ مراکز خرید موقت در این مکان‌ها دایر شود.

کرامتی یادآور شد: با وجودی که بارندگی نسبت به آمار بلندمدت ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است و نزدیک به ۷۰ هزار هکتار مزارع ما به دلیل خشکسالی و سرمازدگی از بین رفت، اما با توجه به اقدامات مهمی که کشاورزان با راهنمایی کارشناسان کشاورزی، انجام دادند در تولید گندم با مشکلی مواجه نشدیم.

وی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها که با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌شود و کارهایی از قبیل تأمین نهاده‌ها، تأمین ادوات مکانیزه و به‌کارگیری کارشناسی بخش خصوصی برای انتقال دانش فنی را از دیگر دلایل افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته عنوان کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا