بورسکسب و کار

آموزش بورس و تحلیل بازار سهام 

تحلیل سهام فرایند ارزش‌سنجی یک شرکت و بررسی قیمت سهام آن است. اگر به سرمایه‌گذاری در بازار سهام علاقه‌مندید و قصد دارید به صورت مستقیم در این بازار فعالیت کنید، یادگیری انواع روش‌های تحلیل مهم است. تحلیل سهام می‌تواند به شما کمک کند تا شرکت‌های با عملکرد خوب را از شرکت‌های با عملکرد ضعیف تشخیص دهید، ارزش‌سنجی کنید تا در نهایت تصمیم مناسبی برای سرمایه‌گذاری بگیرید.

حتی اگر قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم داشته باشید، آشنایی اولیه با فرایند تحلیل برای انتخاب ابزار مناسب مفید است. برای آشنایی با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری به مقاله‌ی آموزش بورس رایگان در سایت کلینیک اقتصاد مراجعه نمایید.

 

انواع روش‌های تحلیل

 

دو روش اصلی برای تحلیل سهام وجود دارد: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

تحلیل بنیادی و تکنیکال، هر دو بر این‌که ریتم خاصی در بازارها وجود دارد که تجزیه‌وتحلیل دقیق می‌تواند به کشف آن کمک کند یا حداقل مزیتی جزئی برای داشتن یک لبه معاملاتی ایجاد کند، تکیه دارند تا بازدهی سرمایه‌گذار از میانگین بازار بیشتر شود.

تحلیل سهام فرآیند ارزیابی یک سهم یا گروهی از سهام برای تخمین ارزش بالقوه آن‌هاست.

تحلیل بنیادی

 

تحلیل بنیادی بر این ایده استوار است که قیمت یک سهم باید ارزش ذاتی آن شرکت را منعکس کند. در این نوع تحلیل صورت‌های مالی شرکت، موقعیت رقابتی و چشم‌انداز رشد آینده آن، وضعیت صنعت و شرایط اقتصاد کلان را بررسی می‌کند.

 

تحلیل بنیادی مطالعه‌ی وضعیت فعلی یک شرکت با توجه به پتانسیل آن برای رشد و پایداری در آینده است. اگر یک تحلیلگر بنیادی متوجه شود  که یک بنگاه دارای ترازنامه‌ی قوی با بدهی کم و رشد سود هر سهم بالاتر از میانگین صنعت است، ممکن است خرید سهام را توصیه کند.

 

تحلیلگران بنیادی با فرض نظریه‌ی بازار کارا که نمی‌توان از این اطلاعات که در دسترس عموم است برای تصمیم‌گیری درباره‌ی عملکرد بالقوه قیمت آتی سهم برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد، موافق نیستند.

 

اساس کار تحلیل بنیادی بر توانایی تحلیلگر در زمینه‌ی ارزش‌سنجی استوار است. یک تحلیلگر بنیادی باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد. حسابداری و تسلط به مفاهیم مدیریت مالی از مهم‌ترین موضوعاتی است که یک تحلیلگر بنیادی به آن نیازد دارد. تحلیلگر بنیادی باید توان تحلیل شاخص‌های اقتصادی و عملکرد اقتصاد کلان بدست آورد.

 

اصلی‌ترین ابزار کار یک تحلیلگر بنیادی نرم افزار اکسل است، داشتن دانش برنامه‌نویسی نیز می‌تواند بهره‌وری تحلیلگر را افزایش دهد.

 

سرمایه‌گذاران موفق بسیاری در دنیا به عنوان تحلیلگران برتر بنیادی شناخته می‌شوند، مانند وارن بافت، بیل رواین، مارک فیشر و اسطوره‌های سرمایه‌گذاری دیگر که در دوره‌ی اصول ثروت آفرینی با اسلوب فکری و کاری آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

تحلیل بنیادی و صورت‌های مالی

 

در تحلیل بنیادی از داده‌های مالی در دسترس عموم برای ارزیابی و ارزش‌سنجی استفاده می‌شود. یکی از مفروضات اصلی تحلیل بنیادی این است که قیمت فعلی سهام اغلب به طور کامل ارزش ذاتی شرکت را با توجه به داده‌های مالی در دسترس عموم منعکس نمی‌کند. فرض دوم این است که ارزش منعکس شده از داده‌های بنیادی شرکت به احتمال زیاد به ارزش واقعی سهام نزدیک‌تر است.

 

مهم‌ترین منبع داده‌ها در فرایند تحلیل بنیادی شرکت، صورت‌های مالی است. صورت‌های مالی ابزاری است که شرکت اطلاعات مربوط به عملکرد مالی خود را به وسیله آن افشا می‌کند. سه صورت مالی مهم عبارتند از صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد که در مقاله جامع آموزش بورس کاربردی کلینیک اقتصاد به آن‌ها اشاره شده است.

 

در دوره‌ تحلیل بنیادی نیز به صورت کامل با جزییات مهم صورت‌های مالی آشنا شده و با فرایند ارزش‌سنجی شرکت آشنا خواهید شد.

 

تحلیل بنیادی و اقتصاد کلان

 

پس از تحلیل وضعیت ساختار داخلی شرکت و صنعت، برای تکمیل فرایند تحلیل بنیادی، باید شرایط اقتصاد کلان را نیز بررسی کرد. بررسی شاخص‌های اقتصادی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد و به کمک آن می‌توان وضعیت کلی اقتصاد را سنجید.

 

بررسی تصمیمات سیاست‌گذار، حوزه فعالیت آن‌ها و عملکرد نهادهای تصمیم‌گیر، جزء جدایی‌ناپذیری از فرایند تحلیلگری است و یک تحلیلگر باید به خوبی با آن‌ها آشنا باشد. در دوره اقتصاد کلان به صورت کاربردی و با استفاده از منابع آموزشی دانشگاه‌های برتر دنیا این مباحث آموزش داده شده‌اند.

تحلیل بنیادی و اقتصادخرد

 

دنیای سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری، محل تصمیم‌گیری است و اقتصاد علم بررسی کنش‌ها و تصمیمات افراد و بنگاه‌ها است. این موضوع در اقتصاد خرد بررسی می‌شود. اقتصاددانان خرد درباره رفتارها، تصمیماتی که افراد می‌گیرند و تحلیل انگیزه‌های افراد پژوهش می‌کنند. 

 

اقتصاد خرد مطالعه‌‌ی رفتار مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و بنگاه‌ها در بازار است. اقتصاد خرد یکی از پایه‌های مهم تحلیل بنیادی سهام است که در آموزش بورس به صورت اصولی اهمیت دارد زیرا به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا عواملی را که بر عرضه و تقاضای یک شرکت تأثیر می گذارد، درک کنند.

 

به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال تحلیل سهام یک شرکت لبنیاتی هستید. با استفاده از دانش اقتصاد خرد، می‌توانید عواملی مانند درآمد قابل تصرف مصرف‌کنندگان، قیمت‌گذاری رقبا و ساختار بازار را در نظر بگیرید. اگر درآمد قابل‌تصرف مصرف‌کنندگان در حال افزایش باشد، تقاضا برای محصولات آن شرکت افزایش می‌یابد. همچنین اگر قیمت رقبا بالاتر باشد، مجدد تقاضا برای محصولات آن شرکت افزایش خواهد یافت.

 

اقتصاد خرد کمک می‌کند وضعیت بازار را از نظر میزان رقابت‌پذیری تحلیل کرد. کشف مزیت رقابتی بنگاه‌ها در انتخاب شرکت برای سرمایه‌گذاری اهمیت دارد، یکی از توانایی‌هایی که پس از یادگیری اقتصاد بدست می‌آورید، کشف مزیت رقابتی است. نقش هزینه‌های تولید در عملکرد بنگاه‌ها یکی از مهمترین مواردی است که در اقتصاد خرد به آن پرداخته می‌شود.

دانش اقتصاد خرد در افزایش کیفیت تحلیل و سرمایه‌گذاری‌ها نقش بسیار مهمی دارد به حدی که بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیا اقدام به استخدام اقتصاددانان برای تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، رقبا و حتی عملکرد شرکت می‌کنند. در دوره‌ اقتصاد خرد با استفاده از منابع دانشگاه‌های رده اول جهانی دانشجویان به صورت کاربردی با مفاهیم و دانش اقتصاد خرد آشنا می‌شوند.

تحلیل تکنیکال

 

ایده‌ی اصلی در آموزش تحلیل تکنیکال این است که حرکات قیمت در گذشته می‌تواند برای پیش‌بینی قیمت آینده استفاده شود. این نوع تحلیل به دنبال الگوهایی در قیمت سهام، مانند سطوح حمایت و مقاومت، می‌گردد و از این الگوها برای شناسایی فرصت‌های خرید و فروش بالقوه استفاده می‌کند.

 

در تحلیل تکنیکال این فرض وجود دارد که رفتار سرمایه‌گذاران در طول زمان تکرار می‌شود. اگر کسی بتواند این الگوها را شناسایی کند، می‌تواند با استفاده از آن‌ها برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت در آینده سود ببرد.

 

مشابه تحلیل بنیادی، روش‌های مختلفی تحت عنوان تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند، مانند پرایس اکشن، الیوت، گن، تحلیل ایچیموکو و روش‌های متعدد دیگر. علاوه بر بررسی قیمت، تحلیلگران تکنیکال از ابزارهایی تحت عنوان اندیکاتور نیز بهره می‌برند.

 

تحلیلگران تکنیکال بسیار بیشتر از تحلیلگران بنیادی به آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی احتیاج دارند و بنابراین بهتر است زمان بیشتری را به این موضوع اختصاص دهند. در دوره معاملات الگوریتمی توانایی تبدیل استراتژی‌های معاملاتی خود به الگوریتم را نیز پیدا خواهید کرد.

 

تحلیل تکنیکال قبل از رایج شدن رایانه ها وجود داشت و استفاده می‌شد. برخی از پیشگامان تحلیل تکنیکال سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بلندمدت بودند. تحلیل تکنیکال توسط معامله‌گران در تمامی چارچوب‌های زمانی، از نمودارهای یک دقیقه‌ای تا نمودارهای هفتگی و ماهانه استفاده می‌شود. 

 

بانک‌های سرمایه‌گذاری تیم‌های معامله‌گری اختصاصی دارند که از تحلیل تکنیکال هم استفاده می‌کنند. معاملات فرکانس بالا که حجم قابل توجهی از معاملات در بورس‌ها را تشکیل می‌دهند، به شدت به مفاهیم تحلیل تکنیکال وابسته است.

سایر روش‌های تحلیل

 

علاوه بر تحلیل بنیادی و تکنیکال، انواع دیگری از تحلیل سهام وجود دارد که سرمایه‌گذاران ممکن است از آن‌ها استفاده کنند:

تحلیل احساسات بازار

این نوع تحلیل برای چگونگی تاثیر احساسات بر قیمت سهام به بررسی روانشناسی معامله‌گران می‌پردازد. تحلیلگران احساسات بازار از نظرسنجی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و مقالات و تحلیل‌های خبری برای ارزیابی‌های خود استفاده می‌کنند.

تحلیل کمی

این نوع تحلیل از مدل‌های ریاضی و آماری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مالی استفاده می‌کند. تحلیلگران کمی از طیف وسیعی از ابزارها، مانند تجزیه‌وتحلیل رگرسیون، تجزیه‌وتحلیل سری‌های زمانی و روش‌های دیگر برای شناسایی الگوهای موجود احتمالی در داده‌های مالی استفاده می‌کنند. 

 

تحلیل مالی رفتاری

این نوع تحلیل روانشناسی سرمایه‌گذاران را مطالعه می‌کند و چگونگی تأثیر آن بر تصمیمات سرمایه‌گذاری آن‌ها را بررسی می‌کند. محققان مالی رفتاری دریافته‌اند که سرمایه‌گذاران اغلب غیرمنطقی هستند و تصمیمات را به جای منطق بر اساس احساسات می‌گیرند. در چندسال اخیر در بازارهای دنیا و همچنین فضای آکادمیک اقتصاد، به حوزه مالی‌رفتاری توجه بیشتری شده است.

بهترین روش تحلیل در آموزش بورس

بهترین نوع تحلیل سهام به اهداف سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک بستگی دارد. اگر یک سرمایه‌گذار بلندمدت هستید، ممکن است تحلیل بنیادی گزینه خوبی برای شما باشد. اگر یک معامله‌گر کوتاه‌مدت هستید، تحلیل تکنیکال ممکن است گزینه بهتری باشد. و اگر می‌خواهید احساسات سرمایه‌گذاران را درک کنید، تحلیل احساسات بازار و مالی رفتاری ممکن است انتخاب بهتری باشد.

شاید بهترین راه برای استفاده از تحلیل سهام، ترکیب انواع روش‌های تحلیلی است. این کار تصویر شفاف‌تری از یک سهم می‌دهد و کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تری گرفته شود. به عنوان مثال، می‌توان از تحلیل بنیادی برای شناسایی سهام کم‌ارزش‌گذاری شده استفاده کنید و سپس با کمک تحلیل تکنیکال بهترین زمان احتمالی خرید آن سهام را بیابید.

مهمتر از روش‌ تحلیل، توانایی یک سرمایه‌گذار در زمینه‌ی مدیریت ریسک و سرمایه‌ است. سرمایه‌گذارانی موفق خواهند بود که این توانایی را در خود پرورش دهند و بتوانند از ابزارهای موجود به بهترین شکل در جهت مدیریت سرمایه خود استفاده کنند.

بازارها همواره با ریسک‌ و نااطمینانی‌هایی همراه هستند که بر پیش‌بینی‌ها اثر می‌گذارند و عدم توجه به آن‌ها مسیر سرمایه‌گذاری را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت یک سرمایه‌گذار موفق و ناموفق تسلط و توانایی مدیریت ریسک و سرمایه است. در مجموعه مقالات آموزش بورس صفر تا صد در قسمت مسیر یادگیری وبسایت کلینیک اقتصاد تلاش شده است تا این مفاهیم کاربردی بررسی شوند.

مسیر یادگیری آموزش بورس

 

اگر فعالیت در بازار ثانویه‌ی سهام را یک بازی جمع صفر بدانیم، تعادل این بازی در جایی است که تمام فعالان بازار همیشه در حال توسعه‌ی ابزارها و تکنیک‌های جدید برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازار هستند. بنابراین فعالان بازار همیشه مجبورند تا برای دسترسی به ابزارها و شیوه‌ی تحلیلی بهتر با هم رقابت کنند. این مقاله یک آشنایی اولیه با آموزش بورس و روش‌های تحلیلی سهام بود.

اگر علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در موضوع تحلیل سهام هستید، منابع متعددی در دسترس هستند. می‌توانید کتاب‌ها و مقالات مربوطه را بخوانید یا دوره‌های آنلاین را بگذرانید. خوشبختانه در دنیای امروز محدودیتی برای یادگیری وجود ندارد. بررسی بولتن‌ها و مجلات مختلف و همچنین مطالعه‌ی نظرات و تحلیل‌های سایر تحلیلگران در این مسیر کمک‌کننده است.

کلینیک اقتصاد مفتخر است تا با ارائه‌ی بهترین و به‌روز‌ترین آموزش‌ها، مسیر هموارتری را برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری آماده کرده است. بدین منظور با مراجعه به وبسیات کلینیک اقتصاد می‌توانید و بررسی آموزش‌های رایگان که شامل مقالات رایگان و ویدئوهای رایگان می‌باشند دانش خود را در حوزه آموزش بورس ارتقا دهید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا