انرژی

برطرف شدن قطعی آب مناطق شمال شرق تبریز در سه روز آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از برطرف شدن مشکل قطعی آب در مناطق شمال شرق تبریز در حدود سه روز آینده خبر داد.

محمد خانی، روز یکشنبه ۲۲ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  آورد رودخانه‌ها در پایان زمستان در فاصله زمانی یک ماه قبل و یک ماه بعد از عید مشخص می‌شود، در عید امسال مشخص شد که آورد سد نهند کافی نیست از این رو در اردیبهشت‌ماه و با دستور وزیر، پروژه جایگزین نهند با فرصت ۲.۵ ماهه آغاز شد ضمن اینکه شماره قراردادهای این پروژه برای قبل از عید است.

همچنین بخوانید

وی افزود: این پروژه با هدف تامین کسری ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب تبریز بلافاصله آغاز شد و با همت و تلاش کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان، پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره برداری شده است.

خانی ادامه داد: دهم تیرماه گذشته و با توجه به نبود آب در نهند، این خط را از مدار خارج کردیم و شش شهرک اعم از، باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و ارم و ۵۰ درصد منطقه ولیعصر با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت که از این محل تامین آب می شدند از طریق پمپاژ آب از داخل شهر تامین آب شدند.

وی عنوان کرد: این مناطق از اول اردیبهشت تا دهم تیرماه به ترتیب از مدار خط آبرسانی نهند خارج و به خط لوله جنوب شهر و آب سبک و گوارای زرینه رود وصل شدند و در واقع با این کار، رینک داخلی شهر از طریق پمپاژ آب وارد مدار شد.

خانی گفت: با اتصال خطوط لوله شمال تبریز به خطوط لوله جنوب این شهر، آب زرینه رود به ۳۵ درصد از این شهر وصل شد و اهالی این مناطق از آب سبک این خط انتقال بهره مند شدند و تهدید ایجاد شده برای تبریز به فرصت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه تاسیسات آبیاری تبریز از بالا به پایین و اقطار بزرگ به کوچک تنظیم و نصب شده است، گفت: پمپاژ آب از جنوب به شمال، نیازمند برعکس کردن این تاسیسات و تغییر رژیم جریان بندی آب بود و جریان هیدرولیکی این شهرک ها به ناچار به هم خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه کار کارگران شرکت آبفای استان در اجرای این عملیات بی نظیر بود گفت: معاون وزیر، مدیرعامل آبفای کشور و همه مسئولانی که از طرح اتصال و جایگزین نهند بازدید کردند تمامی موارد فنی، هیدرولیکی، زوم بندی، تغییر رژیم در جریان بندی و پهنه بندی را کنترل و تایید و اعلام کردند که به جز مشکل فنی و هیدرولیکی، مشکل دیگری در اجرای پروژه نبوده و نیازی به نیرو و ماشین آلات و یا کمک دیگر استان ها وجود ندارد و این تغییر در جریان آب تا سه روز آینده برطرف خواهد شد.

خانی با بیان اینکه عمر متوسط تاسیسات زیرزمینی آبفای استان بین ۱۵ تا ۳۰ سال است، افزود: ترکیدگی در تاسیسات این چنینی قابل پیش‌بینی نبوده و همین عوامل موجب طولانی شدن برخی تغییرات و عدم امکان اطلاع رسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از بر طرف شدن مشکل قطعی آب در مناطق شمال شرق تبریز طی حدودا سه روز آینده خبر داد و گفت: این مشکل از ۱۰ مرداد ماه شروع شده تا ۱۵ روز آینده بر طرف می‌شود که حدودا سه روز تا پایان قطعی مکرر آب در این منطقه زمان باقی است.

مدیر عامل آبفای استان با اعلام اینکه از این بابت از مردم عذرخواهی می کنم، ادامه داد: تامین آب شرب تبریز به رغم حذف یکی از منابع تامین آب، شبیه معجزه است و ایستگاه پمپاژی که در داخل شهر نصب شده یکی از بزرگ ترین و تکمیل ترین ایستگاه هاست و به دلیل اینکه آب برداشتی از لوله انجام می شود، امکان اضافه برداشت و یا افزایش ظرفیت وجود ندارد.

خانی با بیان اینکه در سراسر استان دچار کم آبی هستیم، گفت: اگر به موقع اقدام نمی کردیم و تزریق منابع مالی از سوی دولت سیزدهم به موقع و مناسب انجام نمی شد اکنون در ۱۰ شهر استان تنش آبی داشتیم که خوشبختانه همه این تنش ها رفع شده و تنها در تبریز و مرند به طور کامل مهار نشده است.

وی در مورد دلیل قطعی طولانی مدت آب شرب شهرک باغمیشه افزود: ترکیدگی لوله اصلی در اتوبان پاسداران در عمق شش متری، زمان بر شد که قرار بود تا ظهر رفع شود اما تا ساعت ۲۱ شب به طول کشید و در حال حاضر آب این شهرک وصل شده و مشکل رفع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با تاکید بر رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان، خاطرنشان کرد: متاسفانه ۳۵ درصد مردم استان الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و هر فرد در آذربایجان شرقی در طول شبانه روز ۸۰ لیتر بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا