اقتصاد کلان

موجودی ۵ میلیون تنی کالاهای اساسی در گمرک/ ترخیص یک هفته‌ای دارو

رئیس کل گمرک از موجودی حدود پنج میلیون تنی انواع کالای اساسی در محوطه گمرک و بنادر و پای کشتی خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد رضوانی فر در نشست خبری امروز (یکشنبه) اظهار کرد: موجودی کالای اساسی در بنادر و کشتی‌های آماده تخلیه حدود پنج میلیون تن است که با توجه به حجم تجارت انجام شده، طبیعی و عادی است.

همچنین بخوانید

به گفته وی، در محوطه بنادر حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا موجودی وجود دارد و حجم کالای پای کشتی و آماده تخلیه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد.

رئیس کل گمرک ایران درباره عوامل ایستایی و ماندگاری کالاهای وارداتی برای ترخیص قطعی در گمرکات کشور اظهار کرد: بخشی از عوامل ایستایی مربوط به پیش از اظهار کالا به گمرک است به گونه ای که گاهی اسناد حمل و اسناد مالکیت هنوز در اختیار صاحب کالا نیست و گمرک بدون احراز مالکیت قادر به اتجام تشریفات ترخیص نیست. همچنین پاسخگویی دستگاه‌های همکار به استعلام گمرک از دیگر عوامل تاخیر در فرایند ترخیص کالاها در گمرک است. 

رضوانی‌فر افزود: قانون صراحتا مهلت هفت روزه ای را برای پاسخ به استعلامات گمرک درنظر گرفته و اکنون با پیگیری هایی که گمرک انجام داده متوسط زمان پاسخگویی را از ۱۷ به ۱۰ روز کاهش داده و اکنون سازمان حفظ نباتات با چهار روز رکورددار تسریع در جوابدهی به استعلامات گمرک است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تشریفات گمرکی حدود ۱۷۰ میلیون تن کالا در واردات و صادرات عملیاتی شده است، ادامه داد: به نسبت این حجم از تجارت کشور همواره حدود چهار تا پنج میلیون تن کالا در بنادر و اسکله و انبارها وجود دارد که این رقم کاملا طبیعی است. به علاوه اینکه بسیاری کالاها ماهیتا در انبارها نگهداری می شوند و نباید اسم این را رسوب بگذاریم بلکه گاهی ذخایر استراتژیک هستند. 

رئیس کل گمرک ایران گفت: در خصوص کالاهای اساسی چه دولتی چه خصوصی حتی بدون کد تخصیص ارز گمرک ۱۰۰ درصد کالاها را ترخیص می کند. حتی در بخش دولتی بدون وصول حقوق و عوارض و با تعهد ذیحسابی نسبت به ترخیص کالاها اقدام می شود.

رضوانی‌فر همچنین از واردات ۱۶۲۱ دستگاه خودرو درسال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۲۸ دستگاه به گمرک اظهار و ۶۹۳ دستگاه نیز از گمرک ترخیص شده که شامل برندهای اروپایی و چینی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی واردات خودرو درسال جاری پیش بینی شده و گمرک همچنان در پی ایفای تعهدات خود در تامین درآمدهای دولت است، اعلام کرد: به همین جهت ترخیص خودروهای وارداتی اولویت گمرک است. در عین حال ملاحظات کیفی، مدیریت منابع ارزی، دریافت مجوزها و برخی عوامل دیگر در اختیار و یا صلاحیت گمرک نیستند که بدیهی است در سرعت ترخیص خودرو موثرند.

رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: در مورد واردات خودروهای دست دوم هم منتظر ابلاغ آیین نامه آن هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بدون توجه به ضوابط بین المللی نمی توان قواعد تجارت خارجی را تنظیم کرد، افزود: از همین رو گمرک به ثبات سیاست ها و پرهیز از بخشنامه های خلق الساعه و تغییرات پی در پی اصرار دارد. 

رضوانی فر در ادامه به طرح تحول آفرین گمرک دیجیتال و توسعه سامانه گمرکی پرداخت و گفت: این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته و در خصوص آشکارسازها اراده گمرک مبتنی بر تجهیز گمرکات اصلی و خصوصا مرزی است.

 به گفته وی گمرک برای تجهیز گمرکات خود در نظر دارد از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان داخلی استفاده کند اما همزمان در خصوص کیفیت تصویر، ایمنی (اشعه)، زمانبندی تحویل و رعایت دستور العمل ها نیز دغدغه دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فرایند تجهیز گمرک با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در حال انجام است و براساس موافقتنامه ی امضاء شده بین دو مجموعه، امیدواریم امسال ۱۷ و سال آینده ۳۳ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات نصب شود.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص ترخیص دارو از گمرک گفت: در خصوص تشریفات ترخیص دارو و دیگر اقلام اساسی از گمرک نهایت تسهیل گری اعمال می شود که استفاده از خدمات حمل یکسره، استفاده از انبار اختصاصی، ترخیص درصدی و بهره‌گیری از مسیر سبز برای ترخیص دارو از آن جمله است.

وی گفت: در حال حاضر برخی اقلام دارویی با حمل یکسره حتی کمتر از یکساعت ترخیص می شوند و در مورد داروهای غیرحساس حداکثر ظرف یک هفته عملیات ترخیص انجام می شد.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا