انرژی

قالیباف: تحول اقتصادی کشور باید در صنعت نفت اتفاق بیفتد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجاهدت‌های کارکنان صنعت نفت در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: مطمئنم اگر ما مدیران درست نگاه و توجه کنیم، جوانان و کارمندان امروز در شرکت نفت هم همان حماسه‌ای را که در دوران دفاع مقدس خلق کردند و این رگ حیاتی را حفظ کردند، امروز نیز در دوران تحریم و تحول اقتصادی کشور که باید در این صنعت انفاق بیفتد، تکرار خواهند کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ در دومین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران که در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال تنظیم برنامه هفتم هستیم؛ برنامه‌ای که الزام و اجباری برای ماست و ما ناگزیر هستیم یک برنامه تحولی داشته باشیم و پیشران و آغازی که برای این تحول متمرکز باشیم، موضوع انرژی در کشور است.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه در تصمیم گیری درباره موضوع انرژی نیابد در کشور تردید کنیم، گفت: طی بیش از دو سال و نیم است که در مجلس هستم، هفته‌ای نبوده که بر من و دوستان کمیسیون انرژی مجلس بگذرد که بر این دغدغه غافل باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «دوران جوانی ما همزمان با جنگ بوده و رشادت‌های کارمندان و متخصصان شرکت نفت را با چشمان خودمان دیدیم»، عنوان کرد: صنعت نفت ما مجاهدانه بیش از هزار شهید تقدیم کرده است که در راس آنها شهید تندگویان قرار دارد. مطمئنم اگر ما مدیران درست نگاه و توجه کنیم، جوانان و کارمندان امروز در شرکت نفت هم همان حماسه‌ای را که در دوران دفاع مقدس خلق کردند و این رگ حیاتی را حفظ کردند، امروز نیز در دوران تحریم  و تحول اقتصادی کشور که باید از این صنعت انفاق بیفتد، تکرار خواهند کرد.

قالیباف ادامه داد: این موضوع یک شرط دارد و آن این است که به مشکلات مدیریت و حکمرانی انرژی توجه کنیم. حکمرانی از دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل می‌شود؛ اگر درباره تصمیمات سیاسی خود از جمله حکمرانی در آب و انرژی بازنگری نکنیم، همیشه یک پایه این دو عنصر می‌لنگد؛ چراکه یا ما به دلایلی حوزه تخصصی و علمی را ندیدیم یا اینکه در جاهایی با وجود توجه به تخصص علمی، توجهی به موضوعات سیاسی نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در حکمرانی ترکیب موضوعات سیاسی و تشخیص علمی یک راهبرد را مدیریت می‌کند و پیش می‌برد، گفت: اگر توجه داشته باشیم که با این نگاه تصمیم گیری کنیم و در این مسیر نوع مدیریت ما از جنس مدیریت مکانیکی و داینامیکی نباشد بلکه از جنس سایبرنتیکی باشد کار ما باید چهار ویژگی کنترل پذیری، خود تنظیم‌گری، حرکت معطوف به هدف و بازگشت پذیر بودن را دارا باشد؛ اینها لازمه یک مدیریت دقیق سایبرنتیکی برای یک موضوع تحولی در هر شیوه حکمرانی است. امروز با ناترازی‌هایی در بودجه، انرژی و آب مواجهیم که برای حل آنها و حکمرانی‌های درست در این عرصه نیازمند مدیریت دقیق سایبرنتیکی هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز ظرفیت و ثروت عظیمی در بخش نفت و گاز وجود دارد، اظهار کرد: امروز در زمینه ظرفیتهای نفت و کار در رتبه اول هستیم اما امروز نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف ما شده است. امروز جامعه بشری در شرایطی هستیم که هر پدیده‌ای که پیش روی ماست همه فرصت هستند اما این فرصت‌ها به دو دسته با ریسک و بدون ریسک تقسیم می‌شوند و اتفاقاً نیز همیشه تحول و جهش برای جهش‌های بزرگ از فرصت‌های با جهش، آغاز می‌شود و امروز انرژی در کشور ما یک فرصت با ریسک است.

قالیباف با بیان اینکه «در برنامه هفتم توسعه قادریم ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز تا پایان سال صرفه جویی کنیم» عنوان کرد: در تولید انرژی حدود ۹ میلیون بشکه در روز ظرفیت داریم؛ وقتی به حوزه عرضه انرژی تولید بیاییم این عدد حدود ۷ میلیون است و واقعیت این است که امروز عرضه انرژی نهایی ما نزدیک به ۵ میلیون بشکه در روز است. این در حالیست که روند رشد اقتصادی ما در این زمینه طی دهه گذشته بطور متوسط یک درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز می‌توانیم ۶۵ درصد انرژی تولیدی کشور را صرفه جویی کنیم، گفت: در زمان آغاز بررسی برنامه هفتم توسعه، جلسه‌ای با تعدادی از وزرای دولت و کمیسیون انرژی داشتیم و جمع بندی ما این بود که رشد تولید ما در حوزه انرژی حدود ۱.۲ تا۱.۵ است اما رشد مصرف مان نزدیک ۵ درصد است؛ همین الان این ناترازی با سرعت ما را رو به بحران می‌برد و ما نتوانسته ایم آن را متوقف کنیم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: امروز برای هر متر مکعب گاز در تولید حدود ۸ دلار هزینه داریم اما برای صرفه جویی کمتر از یک دلار هزینه لازم است؛ این دیگر نیاز به فکر کردن ندارد بلکه ما ناگزیریم موضوع صرفه‌جویی را به سرعت در صنعت پیش ببریم. باید جلوی آن رشد را بگیریم، چراکه ما را هم از ناترازی دور می‌کند هم اینکه ظرفیت‌های مالی خوبی برای ما ایجاد می‌کند. امروز ۳.۵ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰۰ میلیارد دلار روزانه هدر می‌دهیم که باید به آن توجه کنیم.

قالیباف با بیان اینکه «ما هیچ تحولی را نمی‌توانیم انجام دهیم مگر اینکه این تحول دارای سه پایه هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی سازی باشد»، عنوان کرد: نقطه تحولی این است که مردم پای کار بیاید؛ در این حوزه نیز نباید مردم را فقط بخش خانگی ببینیم بلکه بخش خصوصی فعال در حوزه بهینه سازی، سرمایه داران و عنصر جوان خلاقی که ما آن را مستضعف کردیم هم مردم هستند. باید بفهمیم که این مردم هستند که می‌توانند تحولی را رقم بزنند و باید روش‌هایی را پیگیری کنیم که مردم برای انجام کاری انگیزه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر به صرفه‌جویی ۳.۵ میلیون بشکه در روز باور داریم، باید مردم در اولویت انتفاع حاصل از آن قرار داشته باشند و اول آنها از این منابع بهره‌مند شوند و در مرحله بعدی درصدی از این منابع در اختیار دولت قرار بگیرد. باید شرایطی ایجاد شود که مردم به دنبال وسایل تکنولوژی و بهینه‌ای که وجود دارد بدوند و قدرت خرید آنها را هم پیدا کنند؛ هر کار دیگری انجام دهیم، آب در هاون کوبیدن است. امروز نیازمند تصمیماتی شجاعانه، عقلانی و خردمندانه هستیم که سخت و در جاهایی تلخ هستند؛ ما باید مسئولیت آنها را بپذیریم تا از فرصت با ریسک موجود استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: در زمینه هوشمند سازی باید بازار انرژی را مدیریت کنیم و پلتفرم‌های ایجاد کنیم اما الان در بخش خصوصی ظرفیت‌های خوبی در حوزه پلتفرم‌ها وجود دارد. الان روش‌هایی وجود دارد تا برای کنتور هوشمند گاز راه‌های میانبر را طی کنیم. اگر مردم انگیزه داشته باشند و از صرفه جویی که انجام می‌دهند انتفاع داشته باشند، در این زمینه همراهی و همکاری‌های خوبی خواهند داشت.

قالیباف با بیان اینکه «امروز مهمترین موضوع در حوزه انرژی نوع رویکرد و نگاه ما به بهینه سازی انرژی است»، اظهار کرد: امروز نیروگاه‌های برق، حمل و نقل و صنعت سهم بزرگی در مصرف انرژی دارد که همه باید برای صرفه جویی انگیزه پیدا کنند. امروز میخواهیم بهینه سازی انرژی را دولتی انجام دهیم که نمی‌شود.

وی با اشاره به سابقه حضور خود در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: روزی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی پیدا کردم به دنبال مردمی سازی از طریق هوشمندسازی و شفاف سازی با مدیریت سایبرنتیکی بودم که در نهایت پلیس ۱۱۰ راه افتاد؛ با این روش مردم امنیت را برقرار کردند نه گشت پلیس. مردم به شدت هزینه‌های نیروی انتظامی را کاهش دادند و ما را معطوف به هدف کردند؛ آنها ما را متمرکز کردند که کجا جرمی صورت گرفته است؛ در این ایام بود که تجهیزات نیروی انتظامی نو شده بود. روزی که من به نیروی انتظامی رفتم سهم این نیرو از بودجه عمومی کشور ۳.۲ درصد بود اما روی که من از این نیرو خارج شدم ۰.۲ درصد از این بودجه نیز کاهش یافت.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: من چون کار اجرایی کرده‌ام با جرات می‌گویم هر مدیری که گفت به من پول و اختیار بدهید، بدانید که این مدیر کار نابلد است و او نمی‌تواند تشخیص علمی و تصمیم سیاسی که منجر به حکمرانی می‌شود را انجام دهد. هر کاری که به ما هو کار باشد در ذات خود دو گوهر گرانبهای پول و اعتبار و اختیار دارد. اگر فعالیتی را شروع کردید که در آن پول و اختیار نبود، آن فعالیت است، اما کار محسوب نمی‌شود. بهینه سازی انرژی کاری است که در خود هم اعتبار دارد و هم پول دارد پولش هم روزی ۳.۵ میلیون بشکه نفت است.

قالیباف با بیان اینکه «مجلس و دولت برای بهینه سازی انرژی و صرفه‌جویی روزانه ۳.۵ میلیون بشکه‌ای نفت تسهیل گر مردم هستند» عنوان کرد: ان‌شاءالله در خدمت دولت محترم برای برداشتن این گام اساسی و مهم و تحول  عظیم در برنامه هفتم پیش می‌رویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا