صنعت، معدن، تجارت

جایگاه کروز در صنعت کشور قابل انکار نیست

مدیر واحد ارتباطات شرکت کروز می‌گوید: قیمت گذاری دستوری و بدعت‌های اقتصادی به تمام صنعت خودروسازی لطمه وارد می‌کند که قطعه سازان و کروز نیز از این آسیب‌ها مصون نمی مانند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از کروز، مجتبی نظری مدیر واحد ارتباطات شرکت کروز در نشست خبری که با حضور مدیران و کارشناسان واحدهای تولیدی کروز در حاشیه هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو برگزار شد، با تاکید بر اینکه جایگاه کروز در صنعت قطعه سازی ایران قابل چشم پوشی نیست، گفت: کروز بالغ بر ۱۴ هزار نیروی مشغول به کار دارد که نمی‌توان از اهمیت این مجموعه در اشتغالزایی چشم پوشی کرد. وی در همین رابطه یادآور شد: کروز با سرعت خود را توسعه می‌دهد و اکنون با سه سایت قطعه تولید می‌کند و این شرکت قصد دارد در برنامه توسعه خود تا ۷۰ درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کند.

مدیر ارتباطات شرکت کروز، در رابطه با واحد خودکفایی افزود: در این نمایشگاه گوشه‌ای از دستاوردهای واحد خودکفایی در سال ۱۴۰۱ گزارش شده است. جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو و وارد کردن صدها کارگاه کوچک تولیدی به چرخه ارزش افروده و تأمین قطعات تنها بخشی از ثمرات این واحد است که مورد توجه بازدید کنندگان، سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی و … قرار گرفت.

وی در همین رابطه افزود: طراحی واحد خودکفایی در شرکت کروز نشانه روحیه ضدانحصاری این شرکت است چرا که سیاست کروز حمایت از واحدهای تولید قطعه است و تلاش می‌کند آنها را در زنجیره تولید قرار دهد.

مدیر ارتباطات کروز در پاسخ به سوالی در خصوص افت کیفیت قطعات خودرویی گفت: با رشد بدهی خودروسازان به قطعه سازان و قیمت گذاری دستوری، گاهی خودروسازان مجبور هستند برای کاهش هزینه تمام شده، قطعات را با کیفیت پایین‌تری سفارش دهند اما خط قرمز کروز حفظ کیفیت است و برخی قطعات کروز استانداردهای اروپایی را نیز بدست آورده‌اند.

گفتنی است شرکت صنایع تولیدی کروز در فضایی با مساحت دو هزار مترمربع در این دوره از نمایشگاه خودروی تهران حضور پیدا کرده است و بالغ بر هزار قطعه خودرویی را در معرض دید علاقمندان این صنعت قرار داده است.

قریب: صنعت قطعه سازی، احیا کننده مجموعه‌ای از صنایع است

ا میر قریب، مدیریت فروش کروز پلاس می‌گوید: مصرف کننده نهایی تمایل دارد از قطعات اصلی استفاده کند و ما در کروز پلاس تأمین کننده این نیاز مشتریان هستیم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص چالش‌های صنعت تولید قطعه گفت: کروز به عنوان تولید کننده، در تأمین مواد اولیه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. تمام زنجیره مواد اولیه در داخل کشور تأمین نمی‌شود و ما به واردات محصول نیاز داریم.

قریب در خصوص جایگاه صنعت قطعه‌سازی در صنعت کشور گفت: صنعت قطعه سازی یک صنعت فراگیر است که رشد و بقا آن می‌تواند مجموعه‌ای از دیگر صنایع را حفظ و احیا کند. نباید نگاهی نقطه‌ای به این صنعت داشت بلکه باید آن را در مجموعه‌ای بزرگ‌تر از صنایع و تأمین کننده‌ها دانست.

در همین رابطه می‌توان گفت کروز پلاس از مجموعه‌های کروز است که مأموریت تامین قطعات خدمات پس از فروش را بر عهده دارد.

موفقیت کروز در ساخت مالتی مدیا و رادار نقطه کور

حمید حسین زاده، رئیس واحد تحقیق و نوآوری شرکت کروز گفت: شرکت کروز در تولید ایربگ، مالتی مدیا و طراحی رادار نقطه کور پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

وی در این رابطه افزود: کروز موفق به ساخت مالتی مدیا سازگار با تلفن همراه سیستم اندروید و IOS شده است. همینطور رادارهای تشخیص نقطه کور خودروها نیز به مرحله قابل قبولی رسیده و به زودی وارد بازار خواهد شد.

حسین زاده در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط شرکت کروز با نخبگان دانشگاهی گفت: شرکت کروز با جامعه دانشگاهی دائم ارتباط دارد و این ارتباط یک رابطه واقعی و سیستماتیک است. این شرکت با استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های برتر ایران در پروژه‌های فناوری محور خود را پیش می‌برد. وی در همین رابطه افزود: شرکت کروز با طراحی آزمایشگاه‌های تخصصی در زمینه باتری تعاملات خود با جامعه علمی را عمق بخشیده است.

بر اساس ارزیابی کارشناسان و صاحب نظران، ورود شرکت کروز در ساخت انواع مولتی مدیا برای خودروهای داخلی همگام با تکنولوژی روز دنیا از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری شد. امروزه این مولتی مدیاهای ساخت داخل جایگاه قابل قبولی در بازار پیدا کرده و نگاه بسیاری از مشتریان این سیستم‌ها را به تولیدات داخلی جلب کرده است.

نور افشار: مادآریا صندلی خودرو با کیفیت جهانی می‌سازد

نورافشار، مدیر فروش ماد آریا می‌گوید: شرکت ماد آریا تولید کننده صندلی خودور است‌. وی در خصوص اهمیت داخلی سازی صندلی خودرو گفت: صندلی خودرو از قطعات حساس است که رابطه مستقیم با میزان رضایتمندی و خشنودی مصرف کننده دارد. به همین دلیل خودروسازان با حساسیت زیادی با سازندگان صندلی وارد مذاکره می‌شوند و حتی برخی خودروسازان صندلی را وارد می‌کنند.

نور افشار یادآور شد: اما شرکت ماد آریا جسارت ورود به این عرصه را داشت و اکنون تولید کننده صندلی خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی و… است. وی در همین رابطه افزود: شرکت کروز پروژه‌های خود را در سطح استانداردهای جهانی انجام می‌دهد. برخلاف گذشته، امروزه صندلی‌های خودرو پیچیده شده‌اند و دارای موتور، ایربگ و گرمکن هستند که ساخت آن را پیچیده می‌کند. به همین دلیل ساخت این قطعه به دانش و مهارت بالایی نیازمند است. وی در خصوص ارزش داخلی سازی صندلی در قیمت خودرو گفت: سهم صندلی از قیمت خودرو ۴ تا ۵ درصد است. شرکت ماد آریا از جمله قطعه سازان موفق است که توانسته محصولات در تراز استانداردهای جهانی تولید کنند. محصولات این شرکت در خودروهای گروه بهمن به کار گرفته می‌شود.

کاشی: ساخت سنسور اکسیژن موفقیت بزرگی برای کروز است

رضا کاشی، کارشناس واحد قوای محرکه شرکت کروز می‌گوید: شرکت کروز در ساخت سنسورهای اکسیژن موفق بوده و این پروژه به مرحله تولید انبوه رسیده است.

وی درباره پروژه‌های آینده کروز در بخش قوای محرکه گفت: پدال گاز برقی و دریچه گاز برقی و سوخت CNG در حال اجرا است. ورود کروز به عرصه ساخت سنسورهای خودرویی مستلزم تکیه این مجموعه به دانش فنی نخبگان ایرانی است که این شرکت با تعامل دائمی با مراکز علمی و پژوهشی در این مهم موفقیت بدست آورده است و در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرویی حاصل این تلاش‌ها در معرض دید کارشناسان قرار گرفت.

کاکه: واحد خودکفایی کروز امنیت شغلی ۲۱ هزار نفر را تأمین کرده است

مهدی کاکه رئیس واحد خودکفایی گفت: در سال ۱۳۹۱ واحد خودکفایی با هدف داخلی سازی قطعات خودرو ایجاد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل کروز با قطعه سازان کوچک گفت: هدف واحد خودکفایی شناسایی ظرفیت‌های تأمین کننده‌ها است و این مجموعه با جداقل ۳۰۵ واحد تولیدی ارتباط دارد که حدود ۲۱ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی در همین رابطه افزود: واحد خودکفایی در واقع چرخ تولید این واحدهای کوچک را به گردش درآورده و مانع از افول این واحدهای تولیدی شده است. واحد خودکفایی کروز تنها در سال ۱۴۰۱ باعث جلوگیری از خروج ۶ میلیون یورو ارز از کشور شده است. کروز با طراحی این واحد توانسته بالغ بر ۳۰۰ مجموعه کوچک تولید قطعات مرتبط با خودرو را در چرخه افزایش تولید قرار دهد.

هجدهمین نمایشگاه قطعات خودرو از ۲۲ تا ۲۵ مرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با حضور شرکت کروز در سالن ۳۵ برگزار شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا