صنعت، معدن، تجارت

پاکستان به دنبال تجارت تهاتری با افغانستان

با توجه به اینکه تجارت میان افغانستان و پاکستان اغلب به صورت قاچاق و غیرقانونی است، پاکستان برای رسمیت بخشیدن به تجارت تهاتری با افغانستان ابراز تمایل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش اخیر اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، با تداوم تحریم‌های بین‌المللی علیه طالبان، تجارت و مبادله پول میان بازرگانان افغانستان و پاکستان به گونه غیررسمی و از طریق حواله و صرافی‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل پاکستان برای رسمیت بخشیدن به تجارت تهاتری با افغانستان ابراز تمایل کرده است.

بر مبنای گزارش این اتاق، بانک‌های دو کشور در پیامد تحریم با مشکل مواجه هستند و حواله‌های ارزی انجام نمی‌شود؛ از این رو تجارت، به شکل قاچاق و غیرقانونی صورت می‌گیرد. لذا بهتر است که تجارت میان دو کشور به شکل تهاتری و کنترل شده انجام شود؛ این کنترل می‌تواند از سوی اتاق تجارت مشترک، گمرک و وزارت صنعت و تجارت صورت پذیرد.

البته برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی افغانستان، تجارت تهاتری با پاکستان را به سود افغانستان نمی‌دانند؛ زیرا در آن صورت، افغانستان آزادی عمل خود در تجارت خارجی را از دست خواهد داد و برای دریافت ما به ازای صادرات کالا به پاکستان، ملزم به واردات کالا از این کشور می‌شود؛ این در حالی است که ممکن است واردات همان کالا از سایر کشورها مانند ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ایران یا چین، ارزان‌تر و با کیفیت بهتر قابل انجام باشد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت و تجارت افغانستان، مهمترین صادرات افغانستان به پاکستان، شامل زغال‌سنگ، پنبه، لوبیا، سنگ‌های معدنی، قالی و میوه‌های تازه می‌شود و مهمترین اقلام وارداتی افغانستان از پاکستان، برنج، سیمان، پوشاک و پنبه است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا