انرژی

صادرات نفت عراق از ترکیه ازسرگرفته می‌شود؟

وزیر نفت عراق سرگرم مذاکرات با مقامات ترکیه درباره ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق از طریق پایانه نفتی جیهان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر نفت عراق و همتای تُرک او در دیداری در آنکارا، درباره روابط مشترک در بخش نفت و گاز گفت‌وگو کردند. در این بیانیه به این که آیا درباره ازسرگیری صادرات نفت از طریق جیهان گفت‌وگو شده، اشاره‌ای نشده است.

همچنین بخوانید

یک منبع آگاه در دفتر وزیر نفت عراق به رویترز گفت: حیان عبدالغنی برای گفت‌وگو درباره مسائلی شامل ازسرگیری صادرات نفت از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه، به آنکارا رفته است.

پس از این‌که یک دادگاه تجاری بین المللی به ترکیه دستور داد به دلیل این که اجازه داده است نفت منطقه کردستان عراق در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، بدون موافقت دولت مرکزی صادر شود،  ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بغداد پرداخت کند. در پی صدور این حکم، ترکیه جریان نفت از شمال عراق را متوقف کرد. جریان نفت مسدود شده، مربوط به نفتی است که در منطقه نیمه خودمختار کردستان استخراج می‌شود.

دولت فدرال عراق می‌گوید تنها شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) از اختیار مدیریت صادرات نفت از طریق جیهان برخوردار است و دولت ترکیه و شرکت انرژی دولتی بوتاش با انتقال و ذخیره‌سازی نفت کردستان و بارگیری آن در نفتکش‌ها در جیهان بدون موافقت بغداد، توافق خط لوله عراق-ترکیه که در سال ۱۹۷۳ امضا شده بود را نقض کرده‌اند.

ترکیه می‌خواهد درباره میزان این خسارتی که دستور یافته است، به عراق پرداخت کند، مذاکره کرده و همچنین درباره پرونده‌های حقوقی در جریان دیگر، شفافیت کسب کند.

یک مقام وزارت نفت عراق که از فعالیت‌های صادرات نفت شمال عراق مطلع است، اظهار کرد که وزارت انرژی ترکیه، ماه میلادی گذشته، به شرکت سومو اطلاع داد که به زمان بیشتری برای بررسی مسائل فنی خط لوله برای ازسرگیری جریان نفت در آن، نیاز دارد.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات انرژی عراق روز سه شنبه اعلام کرد: هدف از سفر وزیر نفت عراق، رسیدن به زمینه مشترک با ترکیه برای توافق در خصوص یک تاریخ روشن برای ازسرگیری صادرات نفت بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا