انرژی

معاملات بورس انرژی ۲۷ درصد رشد کرد

مرداد امسال بورس انرژی ایران میزبان دادوستدهایی به ارزش بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال بود که ۲۶.۶ درصد نسبت به تیرماه رشد نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ‌ مرداد ۱۴۰۲  به دنبال رقم خوردن ۱۳۰۶ معامله، مالکیت انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

همچنین بخوانید

در مردادماه، ۶۲۷ هزار و ۷۹۵ تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش ۹۹۶ معامله انجام‌شده در این تابلو افزون بر ۱۴۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال بود که ۹۶ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص داد.

گاز مایع صدرنشین معاملات

بنا بر اعلام  مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در این ماه بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «گاز مایع» به ارزش ۱۹.۵ هزار میلیارد ریال تعلق گرفت که دادوستد آن در رینگ بین‌الملل انجام شد و ۱۳.۲ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. «نفتا» صادراتی دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این ماه بود که با ۱۲.۱ هزار میلیارد ریال ارزش، ۸.۲ درصد از ارزش معاملات در بورس انرژی در مردادماه را از آن خود کرد. «ته‌مانده برج تقطیر» با ارزش معاملاتی ۱۱.۵ هزار میلیارد ریال نیز سهم ۷.۸ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت که در رینگ بین‌الملل دادوستد شد.

همچنین معاملات فرآورده‌های «نفت‌گاز» و «نفت سفید» در رینگ بین‌الملل نیز در رتبه‌های چهارم و پنجم از نظر ارزش معاملاتی در مردادماه قرار گرفتند.

بورس انرژی در ماه پنجم سال ۱۴۰۲ شاهد معاملات نزدیک به ۵۴۲ هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر در ۷۷ معامله و به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال نیز بود. گفتنی است ۲ درصد از معاملات این ماه به دادوستد اوراق سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر تعلق گرفت.

در ماه مرداد همچنین تبادل مالکیت ۲۵۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق در ۶۳ معامله به ارزش نزدیک به ۲۷۲ میلیارد ریال به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در این ماه میزبان دادوستد ۶۲.۴ میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال در ۶۴ معامله بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در ماه معاملاتی منتهی به ۳۱ مردادماه شاهد ۷۴ معامله به حجم ۲۸.۷ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر بود. ارزش خریدوفروش برق تجدیدپذیر در این ماه افزون بر ۷۸۲ میلیارد ریال شد.

در مردادماه همچنین نزدیک به ۲۰.۳ هزار برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از یک‌هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال در بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت.

تابلو گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله نیز در این ماه میزبان معاملات ۶۵۰ هزار برگه از این گواهی به ارزش ۶.۶ میلیارد ریال بود.

تابلو گواهی سپرده حامل‌های انرژی نیز در ماه مرداد شاهد دادوستد دو هزار تن برگه از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی به ارزش بیش از ۴۸.۳ میلیارد ریال بود.

در این ماه همچنین ۱۰ قرارداد آتی به ارزش نزدیک به ۲۶۳ میلیون ریال دست‌به‌دست شد.

عرضه‌کنندگان برتر

در ماه پنجم امسال، شرکت پتروشیمی نوری با عرضه نزدیک به ۲۱۶ هزار تن فرآورده عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس انرژی را به نام خود ثبت کرد. همچنین شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیش از ۱۵۸ هزار تن عرضه و پالایش نفت آبادان با ۱۵۶.۷ هزار تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این ماه را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های پتروشیمی بوعلی‌سینا، به پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت لاوان نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم عرضه‌کنندگان بزرگ در این ماه معاملاتی بورس انرژی قرار گرفتند.

جایگاه‌های هفتم تا دهم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این ماه در بورس انرژی نیز به‌ترتیب به شرکت‌های پالایش نفت امام خمینی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و پتروشیمی خارک تعلق گرفت.

فروشندگان برتر

در ماه پنجم امسال شرکت پالایش نفت آبادان ۹۳ هزار تن از فرآورده‌های خود را از طریق این بورس فروخت و جایگاه نخست را در لیست فروشندگان برتر بورس انرژی از آن خود کرد.

دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز پالایش نفت اصفهان با ۷۳.۶ هزار تن بود.

شرکت پالایش نفت امام خمینی با ۶۹ هزار تن فروش فرآورده نیز در رتبه سوم لیست برترین فروشندگان این ماه قرار گرفت.

جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی در این ماه را نیز شرکت‌های نفت ستاره خلیج فارس با ۶۷.۹ تن و شرکت ملی گاز ایران با ۵۴ هزار تن به نام خود ثبت کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا