انرژی

نرخ بیمه نفتکش‌ها در دریای سیاه افزایش یافت

شرکت‌های بیمه، افزایش نرخ بیمه به دلیل ریسک جنگ را به گردانندگان کشتی‌های چارتری در بنادر دریای سیاه روسیه اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آغاز اقدامات نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲، نرخ اضافی مربوط به ریسک جنگ به هزینه‌های بیمه نفتکش‌ها اضافه شد. از زمان لغو توافق صادرات غلات در اواسط ژوئیه، اقدامات نظامی در منطقه دریای سیاه روسیه و بنادر دریای سیاه اوکراین، تشدید شده است.

همچنین بخوانید

این اواخر، روسیه از حملات متعدد به بنادر این کشور در دریای سیاه خبر داد. بارگیری نفت از بنادر روسیه در دریای سیاه تاکنون بر اثر این حملات، مختل نشده است اما معامله‌گران می‌گویند ریسک‌ها افزایش پیدا کرده است.

نرخ اضافی ریسک جنگ از حدود یک درصد هزینه محموله، به حدود ۱.۲۰ تا ۱.۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش به معنای آن است که هر سفر یک نفتکش سوئزمکس که قادر به حمل ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تن نفت است، ۲۰۰ هزار دلار بیشتر برای تحویل به هند هزینه خواهد داشت. این افزایش نرخ بیمه به معنای آن است که مجموع هزینه اضافی، تقریبا یک میلیون دلار خواهد بود.

هر چند این مبلغ، هنگفت نیست اما به مجموع هزینه‌های صادرات نفت روسیه می‌افزاید که از فوریه سال ۲۰۲۲ به دلیل تحریم‌ها، افزایش پیدا کرده است.

در اوج عرضه نفت روسیه و بحران تحریم‌ها، شرکت‌های روسی حداکثر ۲۰ میلیون دلار برای هر نفتکش هزینه بیمه و حمل می پرداختند که معادل بیش از یک سوم از ارزش هر محموله بود.

به گفته معامله گران، این افزایش هزینه بیشتر مربوط به محموله‌های حامل نفت و فرآورده های نفتی روسیه است و هزینه اضافی بیمه برای محموله‌های نفت قزاقستان در حدود یک درصد ثابت مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران غلات نسبت به امنیت محموله‌های غلات ابراز نگرانی کرده‌اند و افزایش نرخ اضافی بیمه برای نفتکش‌ها، نشان می‌دهد که این نگرانی‌ها به بازارهای دیگر، گسترش پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا