امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مطالبات چای‌کاران هفته آینده پرداخت می‌شود

کشاورزی شغلی معیشتی بوده و اگر هزینه محصولات به موقع پرداخت نشود بهره برداران با چالش رو به رو خواهند بود. در این راستا رئیس سازمان چای کشور گفت: ۵۰درصد از مطالبات چای‌کاران پرداخت شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، پرداخت مطالبات کشاورزان به موقع یکی از دغدغه‌های بهره برداران بوده زیرا به گفته فعالان این حوزه کشاورزی شغلی معیشتی است. آنها بدون هیچ سرمایه‌ای هزینه‌های زندگی و سرمایه کشت بعدی را از پرداخت محصولات کشت شده به دست می‌آورند. در چند سال اخیر مطالبات برخی کشاورزان در حوزه‌های مختلف کشت از گندم، چای، پنبه و… معوق شده و دولت نتوانسته در زمان مقرر هزینه کشاورزان را بپردازد. عنوان می‌شود این دیرکرد به چندین ماه می‌انجامد. به عنوان مثال گندم کاران با وجود تحویل محصول پس از ۵ ماه هنوز پول کامل را دریافت نکرده‌اند.

همچنین بخوانید

همچنین به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون حدود ۷۸۱ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد از مطالبات چای‌کاران پرداخت شده و از این مبلغ، کارخانجات فرآوری چای تا کنون حدود ۶۳۱ میلیارد تومان سهم خود و دولت نیز ۱۵۰ میلیارد تومان از سهم خود را بابت مطالبات چای‌کاران پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: با تسویه ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات چای‌کاران در هفته آینده، سهم پرداختی دولت به ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

جهانساز با بیان این که تولید برگ سبز چای تا کنون ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، تصریح کرد: تأمین نقدینگی برای پرداخت به‌موقع پول چای‌کاران با توجه به افزایش تولید برگ سبز چای در سال جاری و افزایش هزینه‌های کارخانجات چای، کار سختی است.

وی میزان برگ سبز چای خریداری شده را نزدیک به ۱۲۶ هزار تن به ارزش ۱,۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان برگ سبز چای خریداری شده، نزدیک به ۴۷ درصد برگ سبز چای درجه یک و ۵۳ درصد برگ سبز چای درجه ۲ بوده است. همچنین گفتنی است نزدیک به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک از برگ سبز داخلی تولید شده و اواخر هفته آینده چین سوم تمام و از دهم تا شانزدهم مهر چین چهارم یا چین پاییزه آغاز خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مطالبات پرداختی به گندم کاران کمتر از ۵۰ درصد بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا