اقتصاد کلان

عضویت ایران و عربستان در بریکس؛ دردسر جدید آمریکا!

پذیرش هفت کشور مهم و تاثیرگذار جهان از جمله ایران، عربستان، مصر و آرژانتین در ائتلاف بریکس می‌تواند هژمونی ساختارهای قدرت غرب به سرکردگی آمریکا که در موارد بسیاری از طریق تحریم به ناعدالتی اقتصادی در جهان دامن می‌زنند را به چالش بکشد. به خصوص پیوستن عربستان سعودی به عنوان شریک استراتژیک آمریکا به گروه بریکس پالس منفی به کاخ سفید ارسال کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز تعداد کشورهای گروه بریکس به طور رسمی از ۵ عضو به ۱۱ عضو افزایش پیدا کرد؛ گروهی که به اعتقاد کارشناسان در آینده نقش مهمی در مناسبات اقتصادی جهان ایفا خواهد کرد.

عضویت تمام‌عیار ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی، مصر و آرژانتین در ائتلاف بریکس امروز از سوی رهبران آن تایید شد. تا پیش از این روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی اعضای بریکس را تشکیل می‌دادند.

پذیرش کشورهایی مثل ایران و عربستان در بریکس از اهمیت بالایی برخوردار است. این پیوستن می‌تواند هژمونی ساختارهای قدرت کشورهای غربی که در موارد بسیاری از طریق ابزارهایی همچون تحریم به ناعدالتی اقتصادی در جهان دامن می‌زنند را به چالش بکشد.

از نیمه قرن بیستم که کشورهای غربی با محوریت آمریکا تلاش کردند ساختارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی را به سیطره خود درآورند، به تدریج جنبش‌هایی در مقابل این ساختار شکل گرفت. جنبش کشورهای غیرمتعهد، پیمان ورشو، پیمان شانگهای و گروه بریکس از جمله تحرکات برای مقابله با امپریالیسم اقتصادی و سیاسی غربی محسوب می‌شود.

در دهه‌های اخیر عربستان سعودی یکی از مهمترین شرکای استراتژیک آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب شده است. با این وجود اخیرا تعاملاتی بین این کشور با روسیه، چین و ایران شکل گرفته که طبیعتا به مذاق آمریکا خوش نیامد.

به نظر می‌رسد عربستان با علم به این مساله که نباید تمام تخم مرغهای خود را در سبد کشورهای غربی قرار دهد می‌خواهد در نظام اقتصادی و سیاسی آینده جهان نقش مستقل‌تری نسبت به گذشته ایفا کند. ایران، چین و روسیه با شدت و ضعف دچار تحریم‌های آمریکا هستند و به همین دلیل نزدیکی این کشورها به عربستان سعودی در قالب گروه بریکس، پالس منفی به ایالات متحده ارسال کرد.

اما چرا بریکس اهمیت دارد؟ به جز آفریقای جنوبی، چهار کشور دیگر در بین هفت کشور اول از نظر مساحت و ۱۰ کشور اول دنیا از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی هستند. سه ارتش از پنج ارتش بزرگ دنیا در بریکس عضویت دارند. پنج کشور عضو بریکس حدود ۴۰ درصد جمعیت، نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند.

سید رسول موسوی، دیپلمات ارشد ایران در صفحه اجتماعی ایکس با اشاره به اهمیت عضویت ایران در گروه بریکس در این ارتباط نوشت: با اضافه شدن ایران، عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به ‌بریکس تحولات مختلفی را در عرصه روابط بین‌الملل شاهد خواهیم بود. تحولات مفهومی، یکی از آنهاست. مفهوم منطقه دیگر مفهومی جغرافیایی نیست بلکه مفهومی راهبردی و کارکردی است “منطقه بریکس”  نمونه اعلای این نوع جدید منطقه‌ است.

بنابراین گزارش، امروز سید ابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهوری کشورمان در راس هیات بلندپایه ایرانی برای شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرد. رئیس‌جمهوری ایران در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده‌اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا