امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پرداخت ۶۰ درصد مطالبات گندم کاران با پایه قیمت ۱۱.۵۰۰ تومان

در حال حاضر ۱۰.۵ میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری شده که با قیمت پایه ۱۱.۵۰۰ مبلغ آن حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ از این مبلغ حدود ۸۰ همت پرداخت و ۴۰ همت باقی مانده است.

‌به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۷ محصول زراعی و ۱۵ قلم باغی می‌شود که قیمت آنها در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در محصولات کشاورزی تعیین می‌شود. گندم جز این ۳۲ قلم بوده که پرونده آن از بهمن سال گذشته باز است. اختلاف بر سر قیمت تمام شده کشت گندم سبب شده تا اعضای دولتی شورای قیمت گذاری و نمایندگان گندم کاران به توافق نرسند. تأمین اعتبار مورد نیاز یکی از موضوع‌هایی است که مطرح است. در حال حاضر نمایندگان دولت قیمت پایه هر کیلو گندم را ۱۱.۵۰۰ تومان اعلام می‌کنند که اعلام می‌شود تا ۶۰ درصد مطالبات کشاورزانی که گندم خود را تحویل دولت داده‌اند پرداخت شده است.

همچنین بخوانید

در حال حاضر ۱۰.۵ میلیون تن گندم از گندم کاران خریداری شده که با قیمت پایه ۱۱.۵۰۰ مبلغ آن حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود. از این مبلغ حدود ۸۰ همت پرداخت و ۴۰ همت باقی مانده است. اما اگر مبنا محاسبه قیمت کامل گندم باشد یعنی ۱۵ هزار تومان مطالبات بیش از ۱۵۰ همت بوده که پرداختی‌ها کمتر از ۶۰ درصد خواهد بود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه تا ساعت ۷ صبح امروز، ۱۰ میلیون و ۹۵ هزار تن گندم در قالب ۲ میلیون و ۲ هزار محموله از کشاورزان کشور خریداری شده است، گفت: خرید گندم تا سوم شهریور ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۳ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه به ترتیب استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه و آذربایجان غربی، پیشتاز خرید گندم در کشور هستند، اظهار کرد: به ترتیب استان‌های فارس، کردستان، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، بیشترین میزان افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تحویل گندم از سوی ۷۰۷ هزار کشاورز تا این تاریخ به مراکز خرید تضمینی گندم خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالبات کشاورزان نیمی از استان‌ها بین ۷۲ تا ۹۶ درصد و مطالبات کشاورزان سایر استان‌ها نیز بین ۳۱ تا ۷۱ پرداخت شده و پیگیری پرداخت باقی‌مانده مطالبات آنها نیز ادامه دارد.

گفتنی است هفته گذشته بر اساس سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار شود و این پول بین گندم کارانی که تا کنون دریافتی نداشتند با وجود تحویل گندم، توزیع شود.

همچنین قرار است باقی مطالبات تا پایان شهریور تسویه شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا