امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشت برنج در اصفهان به کمتر از ۴ هزار هکتار رسید

اصفهان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کشت برنج در این استان از سطح ۲۲ هزار هکتار به حدود سه تا چهار هزار هکتار کاهش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهرداد مرادمند ظهر یکشنبه در نشست خبری اجرای طرح‌های آبخیزداری را در استان اصفهان ضروری دانست و اظهار داشت: در این راستا طرحی تحت عنوان از آبخیز تا جالیز با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان و وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا داریم که در زمینه احیای قنوات در سطح استان دنبال می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: نیاز است که طرح‌های آبخیزداری اولویت بندی و بررسی شود در کدام مناطق قنات‌های استان خشک شده تا در همان مناطق اجرایی شود؛ در طرح آبخیز تا جالیز این مناطق شناسایی شده و با همکاری اداره منابع طبیعی عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طرح آبخیز تا جالیز را با هدف مرمت و احیای قنوات استان پیگیری می‌کنیم.

مرادمند همچنین به افتتاح ۱۴۸ پروژه کشاورزی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: برای این تعداد پروژه در مجموع ۸۲۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و بخش خصوصی هزینه شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال در سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های سمیرم، تیران و کرون، لنجان، مبارکه و شاهین‌شهر مبارزه با ملخ انجام شد، اضافه کرد: هجوم ملخ‌ها اراضی ملی منابع طبیعی را درگیر کرد و در بخش کشاورزی استان خیلی خسارت وارد نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی استان، گفت: این سازمان بی برنامه نیست اما باید توجه داشت عواملی وجود دارد که روی این برنامه‌ها تأثیر گذار است؛ اگر وابسته به اقلیم نبودیم، شاید برنامه‌ریزی که باید در خصوص تولید نهادها مورد توجه قرار گیرد، در اجرا دچار مشکل نمی‌شد اما عواملی ایجاد می‌شود که برنامه ریزی را تا تأثیر قرار می‌دهد.

مرادمند افزود: برای مثال درخصوص مسائلی که در بازار مرغ درگیر آن بودیم؛ سال گذشته که ارز ترجیحی حذف شد قرار بود حمایت‌هایی از کشاورزان و دامداران صورت گیرد و ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی داده شود درحالی که یک سوم این مبلغ داده شد و دو سوم آن تأمین نشد.

وی ادامه داد: این شرایط تأثیر خود را حلقه نهایی نشان می‌دهد که سبب کاهش جوجه ریزی واحدها و کم شدن تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: پس از اینکه سال گذشته با کمبود مرغ در کشور مواجه شدیم، برنامه‌ریزی شد تا با تشویق تولید کنندگان به جوجه‌ریزی این شرایط برطرف شود زیرا اگر هفت میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه داشته باشیم نیاز استان را می‌توانیم تأمین کنیم.

مرادمند اضافه کرد: اما از صفر تا صد این برنامه ریزی، مسائلی چون وجود ارز گمرکی و بانک مرکزی دخیل است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات زراعی چون گوجه و پیاز در استان اصفهان سطح مشخصی از کاشت داریم که برای جلوگیری از هدر رفت آن‌ها باید برنامه داشت که لازمه آن توسعه صنایع تبدیل و تکمیلی بر اساس ظرفیت استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان چهارمیلیون تن ظرفیت تولید محصولات زراعی دارد، ابراز داشت: اگر اختیار ۱۰ درصد صادرات محصولات را در اختیار استان اصفهان قرار دهند، می‌توان با برنامه‌ریزی با تولید کنندگان مازاد تولید را به ظرفیت صادراتی وارد کرد.

مرادمند در پاسخ به سوالی درمورد تأثیر فرونشست زمین بر کشاورزی اصفهان، اظهار داشت: فرونشست زمین مسئله سراسر کشور است که استان اصفهان را نیز در گیر کرده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت مرکزی یعنی اصفهان- برخوار متأثر از جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود است، افزود: در این حوضه برداشت شرب و صنعت و از چاه‌ها وجود دارد هر چند با پیش‌بینی‌های انجام شده تلاش می‌شود تعادل دشت‌ها روی میزان آب مصرفی حفظ شود اما در مواردی کشاورزان راضی نیستند و بیشتر از این فشار آورن بر کشاورز صلاح نیست و باید بارگذاری روی حوضه زاینده رود کنترل شود.‌

مرادمند با بیان اینکه تدابیری برای تأمین شرب اصفهان از منابع دیگر اندیشیده شده است، در خصوص کشت برنج در اصفهان ابراز داشت: باید توجه داشت که قبلاً سطح زیر کشت برنج در حوضه زاینده رود ۲۲ هزار هکتار بوده و اسناد تاریخی درخصوص اراضی شالیزاری در این خطه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان‌با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج در استان اکنون به سه- چهار هزار هکتار رسیده است، اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده آبی که در کشت برنج مصرف می‌شود از سایر محصولات کمتر است ضمن اینکه باید توجه داشت میزان مصارف آب در باغاتی که در قله کوه ایجاد شده بسیار زیاد تر است.

مرادمند گفت: اراضی شالیزاری که مابین صنایع اصفهان حفظ شده بدلیل خرده مالکی بودن در این سطح مانده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا