اقتصاد کلان

مهار تورم و رشد تولید نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌هاست

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری گفت: اجرای همزمان مهار تورم و رشد تولید امری دشوار و عملی شدن آن نیازمند تلاش و هماهنگی تمام دستگاه‌هاست و مسئولیت سیاستگذاران نظام بانکی کشور در جهت کاهش تورم و حمایت از تولید را دو چندان می‌کند تا با تلاشی جهادی امکان پیشرفت اقتصادی کشور را فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فرشاد حیدری در آیین افتتاح سی و سومین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه موسسه آموزش بانکداری ایران پس از بررسی و مشورت با صاحب نظران حوزه بانکداری دو محور اصلی «هدایت اعتباری و رشد بدون تورم» و «علل ناترازی بانک‌ها و راه‌های برون رفت از آن» را برای این همایش انتخاب کرد، گفت: برای بررسی این اولویت‌ها و شناسایی و رفع تنگناهای شبکه بانکی و نهایتا برگزاری هرچه بهتر و پربارتر همایش علمی، نشست هایی با حضور صاحب نظران و نمایندگان بانک‌های کشور در موسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزار شد و ۳۶ عنوان موضوع پژوهشی مرتبط با دو محور موضوع همایش شناسایی و از طریق تارنمای همایش به محققین و نخبگان اقتصادی بانکی اطلاع رسانی شد تا با ارائه پیشنهادات سازنده نظام بانکی را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند.

همچنین بخوانید

وی افزود: نقش اساسی شبکه بانکی در اقتصاد کشور در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی بسیار موثر است به تبع این نقش اساسی، شبکه بانکی در پیشرفت اقتصادی کشور نقش بی‌نظیری را ایفا می‌کند؛ لذا توجه به معضلاتی که با آن روبرو است از اهمیت بالایی برخوردار است.

حیدری با اشاره به اینکه همایش بانکداری اسلامی امسال به دو مسئله اساسی هدایت اعتباری و ناترازی بانک‌ها می‌پردازد، گفت: برنامه‌های هدایت اعتباری ابزاری هستند که به منظور اثرگذاری بر تخصیص اعتبارات و سوق دادن منابع مالی شبکه بانکی به بخش‌های مورد حمایت دولت برای نیل به اهداف اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون بسیاری از کشورها در ادوار مختلف از این ابزار سیاستی بهره برده‌اند و نتایج مطلوبی نیز گرفته‌اند. در اقتصاد ایران نیز طی سال‌های گذشته برنامه‌های اعتباری در قالب تسهیلات تکلیفی و سهمیه بندی‌های اعتباری در قوانین بودجه سالانه برنامه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های حمایتی دولت پیش‌بینی شده  و به اجرا درآمد. اگرچه اهداف این برنامه‌ها تحت شرایط خاص اقتصادی کشور، علی الخصوص وضع تحریم های ظالمانه اقتصادی خیرخواهانه بوده اما در شیوه اجرا و عملیاتی شدن با نقدهایی روبرو است.

وی افزود: مسئله بعدی ناترازی در نظام بانکی است. ناترازی در نظام بانکی عمدتا متاثر از ناترازی‌های اقتصادی کشور است. در این میان شاید بتوان با تصویب قوانین مناسب در راستای کاهش ناترازی در نظام بانکی گام برداشت.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران تاکید کرد:  توجه به بودجه سال ۱۴۰۳ و قانون برنامه هفتم اهمیت ویژه‌ای دارد که در آن برای اصلاح نظام بانکی و مهار و رفع ناترازی بانک‌ها احکام مناسبی طراحی شود و با سعی و اطلاع رسانی به مسئولین و قانونگذاران در افزایش انسجام و استحکام قوانین آتی کوشید. برای استفاده از فرصت‌های موجود قانون بانکداری که در مجلس در دست بررسی و تصویب  است نیز باید مورد توجه قرار گیرد

دبیر سی و سومین همایش بانکداری  در خصوص  مقالات پذیرفته شده و روند انتخاب آنها گفت: در این بازه زمانی ۱۶۹ مقاله از طریق سامانه همایش دریافت شد که پس از ارزیابی مقدماتی توسط کمیته علمی مقالاتی واجد شرایط چاپ و ارائه تشخیص داده شدند.

وی افزود: تلاش موسسه عالی آموزش بانکداری ایران بر این است که کتاب مجموعه سخنرانی‌ها و مقالات سی و سومین همایش بانکداری اسلامی در اسرع وقت منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گیرد که می‌تواند منبع مناسبی برای محققین حوزه بانکداری باشد تا از این مجموعه در راستای پیشبرد اهداف پژوهشی خود بهره‌مند ببرند.

گفتنی است؛ همایش بانکداری اسلامی طی امروز و فردا (هفتم و هشتم شهریورماه) با حضور صاحبنظران بانکی و دانشگاهی در بانک مرکزی در جریان خواهد بود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا