انرژی

گزارش میدانی المیادین از «پارس جنوبی»؛ رویای دیروز، حقیقت امروز

شبکه لبنانی المیادین در گزارشی به آغاز استخراج گاز از میدان گازی پارس جنوبی پرداخت و نوشت که این میدان گازی که رویای دیروز ایرانی‌ها بود به حقیقت امروز آن‌ها تبدیل شده و به مثابه پمپاژ اکسیژن در ریه‌های اقتصاد این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شبکه المیادین در گزارشی نوشت: بعد از انتظار ۲۰ ساله ایرانی‌ها، مهندسان و متخصصان ایرانی علیرغم فشارهای آمریکایی و اروپایی بالاخره توانستند که در میدان پارس جنوبی گاز استخراج کنند.

همچنین بخوانید

شبکه المیادین برای تهیه یک گزارش میدانی به میدان گازی پارس جنوبی رفت و این شبکه تنها شبکه عربی خارجی است که در مراسم آغاز استخراج گاز از این سکوی واقع در عسلویه که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران انجام شد، حضور داشت.

مساله‌ای که تا روز گذشته برای ایرانی‌ها رویا بود امروز به حقیقت تبدیل شد زیرا استخراج گاز از پارس جنوبی نقطه تحولی مهم و گامی موفق است که مهندسان ایرانی توانستند آن را محقق کنند و از اعماق دریا گاز طبیعی استخراج کنند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در جریان بازدید از این سکوی گازی تاکید کرد که تولید گاز ما در پارس جنوبی به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، افتتاح این فاز از میدان گازی پارس جنوبی اقدامی بزرگ و عملیاتی فنی پیچیده است که مهندسان و متخصصان ایرانی توانستند آن‌را محقق کنند.

در این گزارش آمده است که این میدان گازی در نوع خود بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و حجم گاز کشف شده در آن یک هشتم گاز کشف شده در کل جهان تخمین زده می‌شود.

از سوی دیگر محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که حجم گاز استخراج شده از پارس جنوبی تقریبا به نصف تولید گازی کل ایران می‌رسد و تقریبا هزینه این مرحله از استخراج به ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی گفت که بعد از خروج شرکت‌های خارجی از پارس جنوبی به دلیل تحریم‌ها، این کار توسط متخصصان داخلی انجام شد.

همچنین محمد حسین متجلی، مدیر شرکت پارس جنوبی تاکید کرد: درحالی که شرکت‌های خارجی طی ۲۰ سال نتوانستند اقدام عملی در این بخش از پارس جنوبی انجام دهند، مهندسان ایرانی کار را در دست گرفتند و این اقدام را انجام دادند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است که وزن سکوی گازی پارس جنوبی به سه هزار تن می‌رسد اما دستاورد مهم‌تر این است که این سکو کاملا ایرانی است و علیرغم تحریم‌های آمریکا و اروپا به دست مهندسان ایرانی ساخته شد.

این سکو در عملیاتی با ریسک بالا توسط شناورهای بزرگ به فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی انتقال داده شد.

این شبکه لبنانی می‌نویسد که استخراج گاز از پارس جنوبی به منزله پمپاژ اکسیژن در ریه‌های اقتصاد ایران است زیرا سالانه تقریبا ۲۰ میلیارد دلار عائدی برای خزانه دولت خواهد داشت و تقریبا ۱۰ هزار فرصت شغلی دائمی برای جوانان ایرانی ایجاد می کند.

فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد تولید می‌کند که به پوشش مصرف داخلی و صادرات کمک می‌کند.

در بخشی از این گزارش به قراردادهای شرکت‌های فرانسوی و چینی برای همکاری با ایران در این میدان گازی و عدم پایبندی آن‌ها به معاهدات خود به دلیل تحریم‌های آمریکا اشاره شده است.

در پایان این گزارش تاکید شده است: علیرغم اینکه ایران در استخراج گاز از این میدان گازی مشترک با قطر ۱۰ سال از این کشور عقب‌تر است و شرکت های بزرگ دنیا در طرف قطری حضور دارند و علیرغم اینکه تنها  ۳۰ درصد از این میدان گازی در آب‌های ایران قرار دارد اما اکنون استخراج ایران از این میدان گازی مشترک بیشتر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا