ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تصویربرداری ۴۰درصد ازسطح کشور با «خیام»/برنامه‌ریزی برای طراحی منظومه‌ ماهواره‌ای با ظرفیت بالا

سخنگوی سازمان فضایی ایران از تصویربرداری از ۴۰ درصد از کشور توسط ماهواره «خیام» خبر داد.

حسین دلیریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از یک سال از پرتاب ماهواره «خیام» می‌گذرد، گفت: هم‌اکنون در حال انجام فرامین ارسالی متخصصین صنعت فضایی ایران از ایستگاه کنترل هستیم و به طور مرتب تصاویر ماهواره خیام از سطح کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دستگاه‌های دولتی در حال اخذ است.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه سایت درخواست و دسترسی به تصاویر این ماهواره برای اشخاص و شرکت‌های خصوصی بعد از دریافت مجوزهای فنی و امنیتی، فعال می‌شود، اظهار کرد: ماهواره خیام به صورت کامل عملیاتی بوده و در حال اجرای ماموریت‌ها است.

سخنگوی سازمان فضای ایران تاکید کرد: تاکنون حدود ۴۰ درصد از کشور توسط ماهواره خیام، تصویربرداری شده و این داده در اختیار نهادهای گوناگون نظیر سازمان نقشه‌برداری برای استفاده در حوزه تهیه نقشه‌های پوششی کشور قرار خواهد گرفت.

دلیریان در خصوص برنامه‌های سازمان فضایی در زمینه توسعه منظومه‌های ماهواره‌ها، خاطر نشان کرد: در حوزه شکل‌دهی صنعت فضایی که مقدمه‌ای برای رسیدن به منظومه‌های ماهواره‌ای و همکاری‌های بین‌المللی است، حرکت و گام نخست در این زمینه با منظومه «شهید سلیمانی» که یک منظومه مخابراتی باند باریک است، شروع شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سند برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور است، این روند در سال‌های آتی وارد فاز طراحی منظومه‌هایی با ظرفیت و پهنای باند بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه روند همکاری مشترک میان سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، دانشگاه‌ها و دیگر پژوهشگاه‌ها در زمینه حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعریف پروژه‌های بزرگ در حوزه علوم و اکتشافات فضایی در حال رشد است، اظهار کرد: اما ما قائل به این سطح نیستیم و معتقدیم که دانشگاه‌های کشور ظرفیت بسیار بالاتری دارند که باید بیش از این، این همکاری‌ها توسعه یابد.

دلیریان اضافه کرد: بر این اساس، برگزاری رویدادهای رقابتی مسأله محور گوناگون با هدف هدایت استعدادهای برتر دانشگاهی و وارد کردن دانشگاه‌ها به حل مسائل گوناگون صنعت فضایی در آینده نزدیک کلید خواهد خورد.

سخنگوی سازمان فضایی در خصوص همکاری این سازمان با شرکت‌های دانش‌بنیان، توضیح داد: سازمان فضایی ایران با توجه به اینکه سال گذشته هم سال حمایت از دانش‌بنیان‌ها بود، در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی حوزه فضایی اقدامات متعددی را آغاز کرده است که ثمرات این اقدامات در سال جاری نمایان‌تر خواهد شد، ولی باید توجه داشت که در حوزه فضایی، شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور شکل نگرفته‌اند و در واقع دانش‌بنیان‌های فضایی در کشورمان نوپا هستند، اما با این وجود، سازمان فضایی ایران خود را ملزم به تقویت و بکارگیری ظرفیت این شرکت‌ها برای ایجاد یک صنعت خصوصی و یا غیر دولتی می‌داند.

دلیریان افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا با ممارست سازمان فضایی انجام شده، خرید تضمینی خدمات فضایی از بخش خصوصی حوزه فضایی کشور است. این اقدام، در تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی جدی‌تر آنها به عرصه فضایی کمک می‌کند.

سخنگوی سازمان فضایی یادآور شد: از جمله دیگر موارد در حوزه تقویت بخش خصوص حوزه فضایی می‌توان به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در طراحی و ساخت منظومه شهید سلیمانی از طریق برگزاری مناقصه اشاره کرد که پیش از این نیز در مورد آن اطلاع‌رسانی شده بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا