امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دولت سیزدهم از چالش‌ها تا دستاوردها

کابینه سیزدهم که دولت را با چالش‌های جدی تحویل گرفت،گام‌های موثری را با هدف ثبات آفرینی در عرصه‌های مختلف برداشت اما تورم و گرانی مسکن، دستاوردهای مثبت دولت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه سیاست؛ رامین عبدالله شاهی – مقام معظم رهبری در نشست اخیر خود در روز چهارشنبه (۸ شهریور ۱۴۰۲) با اعضای هیئت دولت که به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت انجام شد، به ایراد سخنان بسیار مهمی پرداختند.

محورهای مختلفی در این سخنان وجود داشت اما بخش اقتصادی آن بسیار پررنگ و تخصصی بود. ایشان با استفاده از مفاهیم و کلید واژه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد هیئت دولت را به رعایت نکات مطرح شده ملزم کردند.

باید توجه داشت که اقتصاد موضوع مهمی در عرصه تحولات جهانی امروز است و اصولاً کشورهایی که توانمندی‌های اقتصادی واقعی را دارند، می‌توانند بسترسازی مناسب را برای افزایش پایدار امنیت، اقتدار، توان نظامی و گسترش نفوذ تبلیغاتی و سیاسی خود داشته باشند.

رهبری معظم انقلاب اشاره فرمودند که اولویت کشور اقتصاد و فرهنگ است و علی رغم همه تلاش‌های دولت و اجرای کارهای اساسی و زیرساختی در اقتصاد به دلیل وجود تورم و مشکلات شدید معیشتی غباری است که لازم است برای برطرف کردن آن اقدام شود.

شاید بیان جمله‌ای که در دهه ۷۰ میلادی از سوی یکی از مقامات چین در اهمیت قدرت اقتصادی ایراد شد قابل تأمل باشد که گفته بود، امپریالیسم را می‌توان با قدرت اقتصادی به زانو درآورد.

اکنون دولت سیزدهم دو سالگی حیات خود را به پایان رسانده تا نیمی از فرصت خود در خدمت به کشور را پشت سر بگذارد. این دولت در شرایطی سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت که ایران در پایان عمر دولت دوازدهم با مشکلات و چالش‌های جدی روبرو بود.

ویروس کرونا در ایران همچنان قربانی می‌گرفت و روزانه چند صد نفر از میان مردم به سفر آخرت رفته و خانواده‌های خود را عزادار می‌کردند. کشور پس از یک چالش سنگین در مواجهه با دولت ترامپ بیشترین فشارهای ممکن به یک کشور را در یک جنگ تمام عیار اقتصادی تحمل کرده بود.

زمانی که دولت سیزدهم سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت تورم سالانه ۴۵.۸ درصد و تورم نقطه به نقطه و تورم ۴۳.۷ درصد رسیده بود. این نرخ بالای تورم ناشی از رشد نقدینگی فزاینده‌ای بود که به دلیل کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت و فشار تحریم‌ها و در عوض آن با خلق پول به وجود آمده بود. هرچند دولت دوازدهم هم با بی توجهی در محاسبات خود و در خصوص فروش کم نفت کشور را دچار چالش کرد. آنها بعداً در اعترافاتی رسانه‌ای گفتند ما اصلاً فکر نمی‌کردیم که فروش نفت ناشی از تحریم‌ها اینقدر پایین بیاید! از سویی دیگر دولت دوازدهم تمام تخم مرغ‌های خود در سبد برجام چیده بود و از دیگر برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت اقتصادی و سیاسی غافل شده بود.

این در شرایطی بود که دولت قبل برای حفظ قیمت‌ها و عدم افزایش بیشتر تورم فزاینده در نتیجه تحریم‌ها و شوک‌هایی که به دلیل عدم فروش کافی نفت و کرونا بر اقتصاد کشور وارد می‌آمد، ضمن رشد نقدینگی و رساندن نرخ آن به حدود ۴۸ درصد در سال، ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی را نیز تا پایان حیات خود نگه داشت. موضوعی که موجب ایجاد بار مالی سنگین برای دولت سیزدهم شد تا با حذف عقلایی این ارز فشارهای تورمی آن را به نام خود تمام کند. ضمن آنکه دولت جدید مجبور است سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان سود اوراق مشارکت ایجاد شده دولت قبلی را نیز پرداخت کند.

دولت سیزدهم کشور را با رشد متوسط سالانه منفی در اختیار گرفت و ضمن تلاش برای اصلاح زیر ساخت‌ها و انجام کارهای زیر بنایی، به دنبال رشد اقتصادی و رشد تولید بود. ضمن آنکه باید رشد نقدینگی و پایه پولی و در نهایت تورم را هم کاهش می‌داد. موضوعی که با ایجاد انضباط مالی بیشتر و کنترل ناترازی بانک‌ها و محدود ساختن اعتبارسازی‌های آنها در حال انجام است به گونه‌ای که رشد نقدینگی به حدود ۲۷ درصد رسیده است. موضوعی که با تداوم آن می‌تواند موجب کاهش نرخ تورم در آینده نه چندان دور شود تا کمر غول تورم بشکند.

آثار تصمیمات دولت بر شاخص‌های اقتصادی سنجیده شود

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود خطاب به دولت، تاکید کردند: هر تصمیمی می‌خواهید در زمینه اقتصاد بگیرید ببینید تأثیرش بر فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و … چگونه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید؛ به عنوان شاخص‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

رهبر انقلاب در تشریح برخی کارهای قوی دولت در بخش اقتصاد به رشد شاخص‌های کلان از جمله رشد اقتصادی به خصوص در بخش صنعت، افزایش رشد سرمایه‌گذاری، کاهش رشد نقدینگی، کاهش بیکاری، کاهش ضریب جینی و افزایش صادرات اشاره کردند و افزودند: تقویت نظام مالیاتی، افزایش محصولات پتروشیمی و کارهای ارزنده در زمینه نفت و گاز و راه‌اندازی چند هزار کارگاه تعطیل یا نیمه‌تعطیل از دیگر اقدامات قابل تقدیر دولت است که البته اثرگذاری افزایش شاخص‌های کلان اقتصادی و اقدامات زیربنایی در زندگی مردم، نیاز به گذشت زمان دارد.

مشکلات معیشتی و گرانی مستأصل‌کننده مسکن مانع دیدن کارهای اساسی دولت می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در علت‌یابی انعکاس ضعیف اقدامات خوب دولت در جامعه، دو نکته را بیان کردند: اول؛ ضعف اطلاع‌رسانی هنرمندانه دولت و دوم؛ مشکلات معیشتی از جمله گرانی شدید برخی مواد غذایی و گرانی مستأصل‌کننده در بخش مسکن که باعث شده همچون غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت شود.

رهبر انقلاب در تذکری با اشاره به تکالیف دولت در برنامه هفتم، از دولت خواستند در همه کارها و تصمیم‌های اقتصادی چند نقطه مهم و قابل سنجش مانند عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید را مراقبت و رعایت کند و تصمیم‌های اقتصادی با توجه به تأثیر آنها بر روی این شاخص‌ها گرفته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسئله معیشت مردم را مسئله‌ای بسیار مهم برشمردند و افزودند: مشکلات معیشتی مانند گرانی مسکن و اجاره‌خانه باعث می‌شود همه کارهای خوب و پر زحمت دولت تحت‌الشعاع قرار گرفته و از چشم‌ها دور بماند.

تکرار رشد ۴ درصدی اقتصادی در دو سال

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ابتدای این دیدار، با بیان گزارشی از چالش‌های پیش روی دولت در زمان آغاز به کار همچون کرونا، کسری بودجه و کمبود کالاهای اساسی به برشمردن رویکردها و اقدامات دولت برای عبور از موانع اشاره کرد و گفت: رشد ۴ درصدی تولید در دو سال پیاپی، کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد، رونق بی‌سابقه تجارت کشور، افزایش تولید نفت و گاز و حل کامل مشکل باقی ماندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی آب، برنامه‌ریزی برای حل ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق، تدبیر دولت برای رفع تنش آبی و حل مشکل ۳۵۰۰ روستا، افزایش تولید گاز برای کاهش ناترازی در بخش گاز، برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام بانکی، کاهش رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷ درصد، تمرکز بر روی اصلاح نظام و ساختار بودجه، افزایش ۱۵ هزار تخت بیمارستانی از ابتدای دولت، پوشش فراگیر بیمه سلامت، رشد کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش ۵۹ درصدی مدال‌آوری جوانان ورزشکار کشور، فعال شدن سامانه‌های شفافیت برای پیشگیری از بروز فساد، ورود ۸ میلیون گردشگر خارجی به کشور، بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم، هدف‌گذاری تولید ۱.۷ میلیون خودرو تا پایان سال، پیگیری مذاکرات رفع تحریم و در عین حال دنبال کردن سیاست همسایگی، حضور در ائتلاف‌های بزرگ جهانی و بازگرداندن اموال ملت ایران در کشورهای مختلف از جمله اقدامات و برنامه‌های دولت در این مدت بوده است.

دولت سیزدهم در مسیر تعالی

در واقع می‌توان گفت همزمان با استقرار دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، اولویت دولت ثبات آفرینی و پایدارسازی وضعیت کشور در ابعاد مختلف و به دنبال آن ایجاد امید و نشاط در سطح جامعه بوده است. شروع تنش‌های منطقه‌ای و به خصوص آغاز جنگ اوکراین نیز از جمله عوامل مهمی بود که بر شرایط کشور تأثیر داشت. در کنار همه این چالش‌ها و مسائل دیگر، بی برنامگی و بی انگیزگی دولت قبل برای بهبود شرایط، مهمترین موضوعی بود که باعث ناامیدی و نارضایتی مردم از شرایط کشور شده بود. تورم بالای ۵۰ درصد، رشد بالای نقدینگی، افزایش خاموشی‌ها در فصل تابستان، کاهش ذخایر آبی کشور بخشی از چالش‌هایی بود که دولت جدید با آنها مواجه بود.

هر چند عدم دخالت دولت جدید در تدوین قانون بودجه ۱۴۰۰ و نیز برخی اشکالات و اشتباهات اعضای کابینه و مدیران میانی دولت، سرعت رشد کارها را با سرعت‌گیرهایی مواجه کرد. موضوعی که با اصلاح و ترمیم برخی وزرا و رؤسای سازمان‌های مهم از سوی رئیس جمهور نشان داد، اراده او را برای اصلاح و حل مشکلات جدی است و در این راه با همراهان خود هم مسامحه ندارد. حال به نظر می‌رسد دولت به تدریج توانسته بر برخی مشکلات غلبه کند. پیش بینی‌ها و هشدارهای کارشناسان از خطر تورم سه رقمی و نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی را جدی گرفته و خنثی کرده است تا دستکم مردم بتوانند به ثبات و بهبود نرخ ارز و کاهش تورم در کنار افزایش رشد اقتصادی امیدوار شوند.

بخش‌هایی از دست آورده‌ای دولت در حوزه‌های مختلف به شرح ذیل است:

در بخش تولید

_افزایش تولید محصولات پتروشیمی به سطح ۶۸ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ با رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید انواع تلویزیون بیش از ۱.۹۸ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید یخچال فریزر بیش از ۲.۷ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ با رشد حدود ۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید ماشین لباسشویی ۱.۶۶ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱ با رشد حدود ۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_ تولید ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید ۶۳۲ هزار تن آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰

_تولید سیمان با حدود ۶۳.۲ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۱

_تولید یک میلیون و ۲۴۲ هزار دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ و تکمیل ۱۰۵ هزار خودروی ناقص اول دوره سال ۱۴۰۱ با نرخ رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن

_علی رغم وجود تحریم‌های ظالمانه، ایران رتبه ۱۴ تولید خودرو در دنیا را در سال ۲۰۲۲ میلادی کسب کرده و در بین ۲۰ کشور برتر تولید کننده خودرو در جهان، بیشترین رشد تولید را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است.

بخش غلات اساسی کشاورزی

_رشد ۲۲ درصدی تولید غلات اساسی کشاورزی (گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای)

_افزایش ۲۵ درصدی تولید محصولات دیم کشور

_افزایش ۱۰۳ درصدی خرید تضمینی گندم و دست‌یابی به خرید حدود ۱۰ میلیون تن گندم تضمینی تولید داخل

_افزایش ۴۳۸ درصدی سطح زیر کشت قراردادی گندم

بخش انرژی

_افزایش به طور متوسط ۷ درصدی تولید گاز خام از میدان پارس جنوبی

_دستیابی به فروش ۲ میلیون بشکه نفت در روز آن‌هم در شرایط تحریم در حالی‌که با فروش ۲.۴ میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها فاصله چندانی باقی نمانده است

بخش اشتغال‌زایی

_پرداخت بیش از ۱۰۰ همت تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات

_اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و برقراری ۷۲۶۹ معافیت و مشوق بیمه کارفرمایی افزایش ۱۰ درصد اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

_حذف زمینه‌های سو استفاده و ایجاد فساد در دستگاه‌های صادرکننده مجوز کسب و کار

_حذف تأثیر سلایق شخصی مأموران دولتی و بخش عمومی در صدور مجوزها

_صدور مجوزهای ثبت‌محور ظرف مدت ۳ روز و به‌صورت کاملاً الکترونیکی

_شفافیت اطلاعات مجوزها و ایجاد شناسه یکتای مجوزها و بانک اطلاعات کسب‌وکار

در بخش حمایت از بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و احیای ظرفیت‌های غیر فعال

– فعال‌سازی حدود ۱۰۰۰ فقره از معادن و بازگشت به چرخه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

– فعال‌سازی معادن کوچک منطقه پس از احداث کارخانه ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس در استان کرمان

_پیگیری برای تعیین تکلیف ۸۰۰۰ واحد با وضعیت نامشخص یا غیرفعال

– باز فعال‌سازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰

_کاهش بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار از ۹۹۴ بنگاه به ۸۰۹ بنگاه در دو سال اخیر

_افزایش بیش از دو برابری حمایت از بنگاه‌های اقتصادی

در حوزه سرمایه گذاری و تأمین مالی تولید

_افزایش ۳/۴۵ درصدی تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

_پرداخت ۶/۶۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی جهت تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

_تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سه ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۵/۹۲۱۳ هزار میلیارد ریال می‌باشد که ۲/۸۵ درصد آن به صاحبان کسب و کار (حقوقی و حقیقی) و ۸/۱۴ درصد آن به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

_اختصاص کمک بلاعوض به مبلغ ۲۹,۷۰۰ میلیون ریال جهت توسعه تعاونی‌های فراگیر ملی و سهامی عام

پرداخت مبلغ ۴۱۰، ۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات هدفمند به فعالان بخش تعاون از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۱

_میزان کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی در پایان آبان ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در پایان آبان ۱۴۰۱ به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

_میزان غرامت پرداختی به کشاورزان در سه سال آخر دولت دوازدهم مجموعه ۱,۷۳۸ میلیارد تومان بوده که _این میزان در سال دوم دولت سیزدهم به ۳,۲۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

در بخش صادرات

_تحقق رکود صادرات ۵۳ میلیارد دلاری در پایان سال ۱۴۰۱

– افزایش ۱۰ درصدی ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ (بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار)

– افزایش ۲۰ درصدی تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا

– صادرات دارو به کشورهای ترکیه، سوریه، ونزوئلا، کوبا، روسیه و…

_افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی در طی دولت مردمی

_افزایش صادرات و مصارف داخلی میعانات گازی، تمامی میعانات گازی شناور روی آب کشور که در ابتدای دولت به ۸۷ میلیون بشکه بالغ می‌شد، به فروش رسیده است.

_افزایش ۲۵ درصدی صادرات گاز طبیعی با در نظر گرفتن سوآپ

در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی

_حمایت از صادرات محصولات بومی حوزه فاوا و کمک به بازارسازی و انجام صادرات تجهیزات بومی فاوا به ۴ کشور توسط بخش خصوصی با حمایت‌های صورت گرفته دولت

_ورود شرکت‌های جدید به حوزه صادرات محصولات فاوا

_خدمات فنی و مهندسی انعقاد قرارداد پالایشگاه ال‌پالیتو با ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو

_انعقاد قرارداد تعمیرات اساسی و تکمیل بندر نفتی خوزه ونزوئلا به ارزش ۶۴ میلیون دلار

_انعقاد قرارداد بازسازی و نوسازی واحد آمونیاک مجتمع پتروشیمی آنا ماریا کامپوس ونزوئلا به ارزش ۸۳ میلیون دلار

_انعقاد قرارداد ریکاوری کامل تله‌متری ایستگاه‌های گاز ونزوئلا به ارزش ۵۸ میلیون دلار

تأمین مالی دولت

_ اصلاح فرایند دریافت حقوق دولتی معادن افزایش بیش از دو برابری درآمدهای وصولی حقوق دولتی معادن در دو سال ابتدای دولت سیزدهم از حدود ۱۹ همت در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۸ همت در سال ۱۴۰۱

_جهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به گونه‌ای که مجموع درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ معادل ۲۷۸ درصد افزایش یافته است.

_وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز از ۱ میلیارد دلار در کل سال ۱۳۹۹ به ۷/۴ میلیارد دلار در کل سال ۱۴۰۰ و ۸ میلیارد دلار سال ۱۴۰۱ رسیده است.

_در سال ۱۴۰۱ قریب به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان توسط وزارت نفت در قالب تبصره ۱ و تبصره ۱۴ منابع مالی برای دولت تأمین شده است که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

_رشد درآمدهای مالیاتی رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱

_وصول بالغ بر ۴۷۲ همت درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر گسترش پایه‌های مالیاتی

_تسویه بدهی‌های دولت تسویه مبلغ ۳۰۴ همت اصل و فرع اوراق دولتی (از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه سال ۱۴۰۲)

اصلاح نظام مالیاتی

_کاهش فرار مالیاتی و افزایش مودیان جدید از ۲.۹ میلیون به ۵.۵ میلیون نفر

_رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ با تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱

_وصول بالغ بر ۴۷۲ همت درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر گسترش پایه‌های مالیاتی

اصلاح فرایندهای گمرکی

_کاهش ۴۰ درصدی تعداد بخش‌نامه‌های اجرایی در چهار ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه

_باز مهندسی فرآیندهای اجرایی انتخاب فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی و تسهیلات قابل ارائه به آنها در چارچوب دستورالعمل ابلاغی جدید

-برگزیده شدن بیش از ۶۸۰ شرکت‌های فعال اقتصادی اعم از شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک با دامنه فعالیت‌های مختلف اعم از تولیدی‌ها، دانش بنیان بازرگانی بورسی

بهبود عملکرد بازار سرمایه

_الکترونیکی نمودن فرآیندهای بازار سرمایه برگزاری الکترونیکی ۷۵ مجمع که برگزاری مجمع الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ جمعاً ۵۷ مجمع بوده است.

_پرداخت الکترونیکی سود مجامع از طریق سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سامانه دیما) به گونه‌ای که واریز سود جاری ۵۹.۱۷۸.۷۵۰ سهامدار از ۵۱۴ ناشر که شامل ۶۶ هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان می‌شود.

_افزایش ۳۳.۵ درصدی ارزش بازار در سال ۱۴۰۱

_انحصارزدایی و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نهادهای مالی و افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری دارای مجوز فعالیت از ۲۹۱ به ۴۰۲

_افزایش تعداد شرکت‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های مادر (هلدینگ) دارای مجوز فعالیت از ۲۳۱ به ۲۸۱

_افزایش تعداد شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت از ۱۰۸ به ۱۱۵

بخش کنترل رشد نقدینگی

– روند کاهشی رشد دوازده ماهه نقدینگی در سال ۱۴۰۱

– نرخ رشد نقدینگی از ۳۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

– نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان تیرماه ۱۴۰۲ با ۹.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل از ۳۷.۴ درصد در تیرماه ۱۴۰۱ به ۲۷.۵ درصد در تیرماه ۱۴۰۲ رسیده است.

حوزه توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنایی کشور

_تامین زمین برای اجرای قانون تأمین زمین برای ساخت ۱۸۳۸۹۷۴ واحد مسکونی

_نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و شروع عملیات اجرایی ۱۲۴۱۵۴ در بافت‌های فرسوده شهری

_ پرداخت تسهیلات به پروژه‌های خود مالکی و انعقاد قرارداد با بانک برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین به ازای هر واحد مسکونی (خود مالکی) به تعداد ۱۱۹۵۷۹ واحد مسکونی

_نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و شروع عملیات اجرایی ۲۹۵۳۱۹ در مناطق روستایی

_زمین‌های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره ۹۹ ساله (واحد مسکونی) به تعداد ۲۲۶۵۷۳ واحد مسکونی

_تخصیص زمین به متقاضیان واجد شرایط در قالب انبوه سازی واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه سازی روی اراضی اجاره ۹۹ ساله دولتی به تعداد ۵۸۷۳۹۴

در بخش طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام بیش از ۶.۲ میلیون نفر

دولت سیزدهم از چالش‌ها تا دستاوردها

بخش ارتقای ظرفیت تولید نفت و فرآورده‌های نفتی

_افزایش ۲۲ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

_افزوده شدن قریب به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز نسبت به ابتدای دولت

_افزوده شدن بالغ بر ۷۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور نسبت به ابتدای دولت

ارتقای زیرساخت‌های بهره برداری صنایع نفت و گاز

_بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۷/۲ میلیارد دلاری و با ظرفیت ۵۰ میلیون مترمکعب در روز

_توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی (تنها فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی) و اجرای عملیات پیچیده جابجایی و نصب بزرگترین سکوی پارس جنوبی در این فاز و آغاز تولید از موقعیت ۱۱B

_گازهای مشعل و همراه و بهره‌برداری از طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس (NGL۳۲۰۰) با سرمایه گذاری ۳/۱ میلیارد دلاری به منظور جمع آوری گازهای مشعل غرب کارون

_ بهره‌برداری از فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری ۶/۲ میلیارد یورو

_بهره‌برداری از واحد تصفیه دیزل، یوتیلیتی آفسایت و مخازن شرکت پالایش نفت اصفهان با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰ میلیون دلاری و اضافه‌شدن بالغ بر ۱۶ میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید نفت گاز با کیفیت یورو ۵ کشور

_انعقاد نخستین قرارداد پالایش فرا سرزمینی (پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا) و احیای ظرفیت تولید این پالایشگاه از ۱۰ هزار بشکه در روز به ۱۴۰ هزار بشکه در روز و توافق با سایر کشورها از جمله کوبا، نیکاراگوا، سوریه و … برای اجرای الگوی مشابه

_بهره‌برداری از واحد تولید و ذخیره سازی قیر (شرکت پالایش نفت جی)

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور

_افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه آهن (افزایش ۵ درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه دولت دوازدهم)

_ احداث بزرگراه و راه اصلی ۱۳۲۳ کیلومتر از ابتدای دولت سیزدهم (۳۸۰ کیلومتر سال ۱۴۰۰، ۸۱۰ کیلومتر سال ۱۴۰۱ و ۱۳۳ کیلومتر سال ۱۴۰۲)

_ بهره برداری از ۲۳۲ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۲ (متوسط بهره برداری از آزادراه‌ها در دولت دوازدهم ۹۶ کیلومتر می‌باشد. در سال ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم ۱۴۱ درصد افزایش عملکرد نسبت به متوسط عملکرد دولت دوازدهم می‌باشد.)

_احداث و آسفالت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار افزایش درصد برخورداری تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار (راه آسفالته) از عدد ۸۱.۷ درصد به ۸۴ درصد بیانگر رشد ۲.۳ درصد از ابتدای دولت سیزدهم

احداث و بهسازی نیروگاه‌ها و توسعه زیرساخت شبکه برق

بهره‌برداری از ۳۴ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۵۱۹۸ مگاوات و افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۷۷۰۵.۸۳ مگاوات

– مقام دوازدهم تولید برق در دنیا، مقام اول ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در منطقه و رکورد تاریخی افزایش سالانه ظرفیت نیروگاهی در سال اول دولت

– کاهش ناترازی برق

_ بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت ۲۲۳.۵۳ مگاوات

_بهره‌برداری از نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک با ظرفیت ۲۸۴.۳ مگاوات

_ارتقای توان تولید نیروگاه‌های موجود به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات

_رفع محدودیت تولید به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات

_احداث ۳۹۴۹ کیلومتر مدار و ۲۴۱۹۶ مگاولت آمپر پست

_افزایش ظرفیت توزیع شبکه برق احداث ۲۵۰۰۰ کیلومتر مدار و ۷۱۹۸ مگاولت آمپر افزایش ظرفیت ترانسفورماتورها

پوشش بیمه سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه خدمات درمانی

_بیمه ۱۲ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه سلامت از پنج دهک ابتدایی

_ کاهش فرانشیز (سهم خودپرداختی بیمار) در بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و صفر نمودن فرانشیز بیمه شدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)

_اجرای طرح دارو یار و تثبیت و کاهش پرداختی از جیب مردم در خرید دارو پوشش بیمه‌ای ۹۶۰۰ قلم دارو و با تضمین عدم افزایش پرداختی از جیب مردم

_تاسیس صندوق بیماران صعب‌العلاج و کاهش پرداخت در زمان دریافت خدمات تشخیصی بیماران صعب‌العلاج رایگان شدن کامل هزینه‌های دارویی و کاهش پرداخت در زمان دریافت خدمات تشخیصی بیماران صعب‌العلاج

_پوشش بیمه سلامت مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی رایگان نمودن بیمه سلامت مادران باردار و کودکان تا ۵ سالگی

حوزه توسعه فناوری هسته‌ای

_تولید رادیو داروهای تشخیصی و درمانی مورد نیاز کشور

_تعداد مراکز پزشکی هسته‌ای از ۱۹۵ مرکز در سال ۱۳۹۹ به ۲۲۰ مرکز در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

_در حال حاضر ۱۲ مرکز تصویربرداری دقیق از اندام‌ها و بافت‌های بدن مرکز (PET Scan) فعال در ایران وجود دارد.

– تولید سالانه ۶۶ محصول طبق تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان غذا و دارو از قبیل: ژنراتورهای مولیبدن-تکنسیوم، رادیو داروهای ید -۱۳۱، سایر رادیو داروهای راکتور، رادیو داروی FDG، سایر رادیو داروهای سیکلوترون، کیت سرد، انواع چشمه‌های صنعتی، انواع تجهیزات پایش و سنجش هسته‌ای، رادیو داروهای لوتشیم -۱۷۷، رادیو داروهای گالیم -۶۸

_توسعه کاربرد پرتوهای هسته‌ای به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ مجموع پرتودهی محصولات کشاورزی و پزشکی حدود ۱۵ هزار مترمکعب بوده است و در سال ۱۴۰۱ مجموع پرتودهی به ۳۷ هزار مترمکعب ارتقا یافته است.

توسعه دیپلماسی فعال و تأمین امنیت پایدار

_توسعه همکاری‌ها با روسیه از طریق انعقاد ۳/۵ میلیارد دلار قرارداد و نیز امضای تفاهم‌نامه راهبردی به میزان ۴۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه میادین نفت و گاز، تجارت گاز، توسعه LNG و…

_انعقاد قرارداد سوآپ گاز آذربایجان که از سال ۲۰۲۲ شروع شده و افزایش حجم معاملاتی تا ۹/۲ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۳ و تفاهم با طرف ترکمن برای احیای قرارداد واردات گاز از آن کشور

_انعقاد تفاهم‌نامه با ارمنستان جهت افزایش ۶۴ درصدی صادرات گاز طبیعی و تمدید قرارداد جاری تهاتر گاز و برق تا سال ۲۰۳۰

_انجام مذاکرات و توافقات مقدماتی با طرف عراقی جهت تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت ۵ سال

احیای تعادل در سیاست خارجی

– اجرایی شدن سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور

– امضای موافقت نامه احداث خط آهن آستارا- رشت

– افزایش ۲۰۰ درصدی حجم تعاملات با ونزوئلا

– دو برابر شدن حجم تجارت ایران با قاره آفریقا

توسعه همکاری با سازمان‌ها و ائتلاف‌های بین المللی

– عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو اصلی

– سخنرانی رئیس جمهور در نشست بریکس

اصلاح رویکردهای حکمرانی در دولت

_پرداخت مستقیم بالغ بر ۸۶ درصد اعتبارات بودجه‌ای به ذی‌نفع نهایی جلوگیری از فساد و صرفه‌جویی در منابع و به حداقل رساندن عملیات فرا بودجه‌ای دولت

_راه اندازی پروژه ایجاد سامانه رصد منابع عمومی رصد فرآیند روند وصولی درآمدهای عمومی دولت، شفاف‌سازی عملکرد مالی دستگاه‌های اجرایی و…

_پیاده‌سازی حساب واحد خزانه و کاهش تعداد حساب‌های دستگاه‌ها از حدود ۲۵۰.۰۰۰ حساب به ۴۰.۰۰۰ حساب کنترل و مدیریت منابع عمومی و حذف بسترهای فساد

_انتشار ۱۱۲۴ صورت مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار ایجاد شفافیت و دسترسی عموم به عملکرد شرکت‌ها و نهادهای دولتی

_سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و متمرکز در حوزه شرکت‌های دولتی

_ثبت اطلاعات ۴۹۹ شخص حقیقی در سامانه (مشتمل بر شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته آنها و دانشگاه آزاد اسلامی)

_تجهیز حسابرسان با ابزارهای فناوری (دیجیتالی کردن فرایند حسابرسی و شواهد مبنای صدور گزارش

_ ایجاد امکان نظارت مستمر بر فرآیند حسابرسی توسط مدیران حسابرسی و واحد کنترل کیفیت

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا