امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آمادگی اصفهان برای کشت بهنگام پاییزه/ ۱۰ هزار تُن بذر تامین شد

اصفهان- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از آمادگی برای کشت بهنگام پاییزه در سال زراعی جدید و تامین بذر، کود و سوخت مورد نیاز کشاورزان خبرداد.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای منابع آبی در جدول منابع و مصارف، قول‌های مساعدی داده شده مبنی بر اینکه امسال بتوانیم کشت پاییزه اصفهان را بهنگام و در زمان خود انجام دهیم.

همچنین بخوانید

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای کشت پاییزه و کاشت غلات در استان اصفهان، در بخش مرکزی و حاشیه زاینده رود حداکثر تا اواخر آبان ماه یا اوایل آذر ماه است و به بیان دیگر باید پیش از آغاز یخبندان دوره کِشت تمام شده باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ابراز داشت: امید است پاییز پیش رو آب به موقع در اختیار کشاورزان اصفهانی قرار گیرد.

سطح زیرکشت با توجه به محدودیت منابع آبی رعایت شود

رستمی افزود: لازم است کشاورزان با توجه به منابع و حجم آبی که در اختیار دارند سطح زیر کشت را رعایت کنند و توسعه بی رویه سطح زیر کشت نداشته باشند به دلیل اینکه باید برنامه‌های اوایل بهار را مد نظر داشته باشیم و آن ایام با مشکل کم آبی مواجه نشویم و سطوحی که کشت می‌شود بتواند به نتایج بهتر و قابل قبولی برسد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز اقدام به تهیه نهاده‌های کشاورزی کرده است، گفت: حدود ۱۰ هزار تُن انواع بذر گندم و جو که از نیازهای اولیه کشت پاییزه است، تهیه کردیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: امید است در اولین فرصت ممکن بُذور از طریق مراکز و شبکه‌های توزیع در سطح استان در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رستمی خاطرنشان کرد: این شبکه‌های توزیع بذر، تعاونی‌های تولید و تعاونی‌های روستایی و بخش خصوصی در سطح استان هستند.

کود و سوخت تأمین شد

وی ادامه داد: انواع کودهای شیمیایی که بعنوان یکی از نهاده‌ها و نیاز اولیه بخش کشاورزی است تاکنون تأمین و توزیع شده است و در ادامه کودهای مورد نیاز ذخیره شده در استان طبق برنامه ریزی در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ماشین آلات کشاورزی به سوخت نیاز دارد، اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام و برای میزان قابل ملاحظه سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است که کشاورزان با مراجعه به سامانه مربوطه می‌توانند سوخت را دریافت کنند.

رستمی خاطرنشان کرد: سال زراعی جاری (۱۴۰۱- ۱۴۰۲) که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم در حوضه زاینده رود آب بنا بر محدودیت‌ها دیر هنگام در اختیار کشاورزان قرار گرفت و کشت دیرهنگام خسارت‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های کشت دیرهنگام، بُروز آسیب‌هایی در استقرار بوته و تراکم و ارتفاع بوته است؛ در این یکسال زراعی تا جایی که آب در اختیار کشاورزان اصفهانی قرار گرفت اراضی از تولید به نسبت خوبی برخوردار بودند و سال پیش رو با کشت بهنگام غلات پاییزه نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سطح اراضی کشاورزی و باغی استان اصفهان ۵۶۸ هزار هکتار است. مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تُن و مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تُن برآورد می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا