امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فراخوان واردات شیرخشک برای شکستن قیمت است؟

شنبه ۱۱ شهریور سازمان غذا و دارو فراخوانی برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک داده که بر اساس نیاز سالانه کشور ۵۰ درصد نیاز شیر خشک را پوشش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدتی است میزان عرضه برخی از برندهای شیرخشک نوزاد در بازار کاهش نسبی داشته و فروش آنها با تعداد محدودی انجام می‌شود. علیرضا عسگری، مدیر فروش یکی از برندهای تولیدکننده شیرخشک در کشور درباره علت کمبود برخی از برندهای شیر خشک در داروخانه‌ها به مهر گفت: در حال حاضر ۴ برند تولیدکننده شیرخشک نوزاد در ایران فعالیت دارد که تأمین این بازار را برعهده دارند.

همچنین بخوانید

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان مصرف افزایش یافته است، افزود: خیر. اتفاقاً میزان مصرف در ۶ ماه نخست سال نسبت به ۶ ماه دوم پایین‌تر است. کاهش تولید به دلیل کمبود مواد اولیه منجر به کاهش عرضه به بازار شده است.

وی تصریح کرد: نیاز ماهانه کشور به ۴ تا ۶ میلیون قوطی شیرخشک بوده که هر یک از برندها با تولید بیش از یک میلیون قوطی در ماه نیاز بازار را پوشش می‌دهند.

عسگری در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند، عنوان کرد: اگر مواد اولیه در انبار کارخانه‌ها موجود باشد و تولیدکنندگان میزان تولید خود را کاهش دهند بازرسان طی بازرسی که دارند تولیدکننده را جریمه خواهند کرد؛ علاوه بر اینکه شیرخشک نوزاد کالایی حساس و مهم و با سلامت نوزادان ارتباط مستقیم دارد هیچ تولیدکننده‌ای مبادرت به کاهش تولید با وجود داشتن مواد اولیه نمی‌کند.

واردات برای تنظیم بازار انجام می‌شود

در ادامه هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه از ابتدای سال ارز مورد نیاز شیرخشک به شکل قطره چکانی تخصیص داده می‌شود به مهر گفت: تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه این محصول ۸۵ درصد وابستگی ارزی دارند و عموماً این مواد اولیه از استرالیا، نیوزلند و اروپا وارد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲ کارخانه شیرخشک به طور کامل تولید دارند اما کارخانه‌ای دیگر به دلیل کمبود مواد اولیه میزان تولید خود را کاهش داده است.

این متولی بخش خصوصی اعلام کرد: روز گذشته (شنبه ۱۱ شهریور) سازمان غذا و دارو فراخوانی برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک داده که بر اساس نیاز سالانه کشور ۵۰ درصد نیاز را پوشش می‌دهد.

تحویل زاده با اشاره به ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولید داخل عنوان کرد: ظرفیت کشور در تولید این محصول مهم ۲۰۰ میلیون قوطی در سال است که مشخص نیست چرا باید پس از ۱۵ سال امروز واردکننده شیرخشک باشیم.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور ارزبری واردات شیرخشک ۳ برابر واردات مواد اولیه بوده و ارزبری تولید شیرخشک بین ۰.۹ تا ۱.۴ درصد برآورد می‌شود اما این عدد برای واردات بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد خواهد بود.

صادرات و واردات شیرخشک

سال گذشته در چند مقطع زمانی با کاهش عرضه شیرخشک به بازار تولیدکنندگان مبادرت به افزایش قیمت این محصول کردند. تحویل زاده در پاسخ به این پرسش که این کاهش عرضه چه ارتباطی با افزایش قیمت‌ها خواهد داشت، گفت: تیر امسال مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ شیرخشک صادر شد و در حال حاضر موضوع افزایش قیمت مطرح نیست. مشکل در تخصیص ارز مورد نیاز این محصول است که از ابتدا سال یک کارخانه فقط ۴ درصد از ارز مورد نیازش را دریافت کرده که معادل تولید ۴۰۰ قوطی است و بعضی هم هیچ ارزی دریافت نکرده‌اند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور با اشاره به صادرات شیرخشک از کشور افزود: بخشی از تولیدات داخل به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، لبنان، عربستان و… صادر می‌شود و فقط برخی شیرخشک‌های رژیمی که برای نوزادان نارس، دارای آلرژی یا نوزادانی که مشکلات تغذیه دارند وارد می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا