امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایران پیشگام تولید آفت‌کش‌های به‌دست آمده از حشرات

یک محقق مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در تولید فرمول آفت کش‌های به دست آمده از مواد تولید شده حشرات پیشگام است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حشرات در بخش کشاورزی هم خسارت‌زا هستند و هم مفید برای دفع آفات. حمله ملخ‌ها ممکن است تلاش یک سال کشاورزی را نابود کند و در مقابل حشراتی مانند زنبور عسل، کفشدوزک و… یکی از حشرات مفید در دفع آفات گیاهی هستند.

همچنین بخوانید

مهران غزوی یکی از محققان حوزه حشرات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به مهر گفت: حشرات قدرت بقا دارند و با توجه به تولیدمثل، جمعیت بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی با بیان اینکه حشرات با سرعت با محیط سازگار می‌شوند، افزود: این مرکز مطالعاتی روش‌های مناسب را برای مهار این جمعیت عظیم در حوزه کشاورزی به بهره برداران معرفی می‌کند که با سال‌ها تحقیق و پژوهش به دست آمده است.

این محقق درباره اهداف مرکز مطالعاتی سازمان تات در حوزه حشرات عنوان کرد: پژوهش بوم شناسی حشرات برای کنترل آنها یکی از اهداف این مجموعه است. تعیین معیاری برای مهار آفات به جای استفاده از مواد شیمیایی از دیگر اهداف پیگیری شده این مرکز به شمار می‌رود. ارزیابی مقاومت گیاهان در برابر حشرات و همچنین تحقیقات روی انواع آفت کش‌ها از دیگر فعالیت‌هایی است که محققان بخش حشرات در حال انجام هستند.

وی تصریح کرد: فرمول مبارزه با آفات گیاهی از موادی است که حشرات تولید می‌کنند. تا کنون فرمول چند آفت کش با استفاده از مواد تولیدی حشرات شناسایی شده است که در این‌باره می‌توان به آفت کش درخت نخل اشاره کرد که توسط سوسک سرخرطومی تهدید می‌شود.

غزوی در پایان گفت: ایران در تولید فرمول آفت کش‌های به دست آمده از مواد تولید شده حشرات پیشگام بوده است.

تاریخچه موزه حشرات

در سال ۱۳۲۴ خورشیدی اولین موزه تخصصی حشرات، با نام «موزه حشرات هایک میرزایانس» در محل آزمایشگاه حشره‌شناسی و دفع آفات کشاورزی تأسیس شد. سپس سال ۱۳۴۲ نمونه‌های موجود در این آزمایشگاه به محل فعلی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور که آن زمان «انستیتو بررسی آفات و بیماری‌های گیاهی» نام داشت، انتقال یافت. با تصویب طرح ملی و مستمر جمع‌آوری، بررسی و شناسایی حشرات ایران، یکی از مهمترین دستاوردهای آن غنی‌سازی مجموعه حشرات بود.

سال ۱۳۹۳ کلکسیون‌های کنه‌ها، عنکبوت‌ها، حلزون‌ها و… نیز به این موزه اضافه شد.

موزه حشرات نزدیک به ۸۰ سال قدمت دارد و با حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نمونه حشره، مشتمل بر ۲۵۰۰۰ گونه اعم از شناسایی شده و شناسایی‌نشده بزرگترین موزه حشرات در ایران و منطقه خاورمیانه را تشکیل داده است.

همچنین، افزون بر نمونه‌های متعلق به فون حشرات ایران، نمونه‌های خارجی متعددی، تحت عناوین تبادل یا هدیه از کشورهای مختلف در این موزه نگهداری می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا