امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید نسیه گندم با وعده نقد

گندمکاری نوشته،از اردیبهشت تا اواسط شهریور مسؤولان وعده تسویه در هفته‌های آینده را می‌دهند؛ گندم را موقع درو ۱۶هزارتومان نقد ندادم بعداز گذشت چند ماه منتظر پرداخت ۱۵هزارتومان با التماس هستم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امسال خرید تضمینی گندم از ۱۰ میلیون تن گذشت. قیمت هر کیلو گندم ۱۶ اردیبهشت از سوی رئیس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ۱۵ هزار تومان اعلام و ابلاغ شد.

اگر قیمت پایه ۱۱.۵۰۰ مبنا قرار گیرد مبلغ آن حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود. از این مبلغ حدود ۸۰ همت پرداخت و ۴۰ همت باقی مانده است. اما اگر مبنا محاسبه قیمت کامل گندم باشد یعنی ۱۵ هزار تومان مطالبات بیش از ۱۵۰ همت بوده که پرداختی‌ها کمتر از ۶۰ درصد خواهد بود.

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی شنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که کل پول گندم‌کاران تأمین و تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده بود مطالبات گندم کاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

این گزارش حاکی است مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در پاسخ به این پرسش که معمولاً زمان تسویه هزینه گندم با گندم کاران چند روز به طول می‌انجامد، گفت: به طور میانگین در سنوات گذشته ۲۸ روز بود اما امسال این تأخیر به چند ماه کشیده است. در برخی استان‌ها گندم کاران باید این روزها کود و بذر را برای کشت جدید خریداری کنند تا در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده کشت گندم را آغاز کند این در حالی است که دولت پول کشاورزان را با وجود تحویل محصول در فروردین هنوز تسویه نکرده است.

بر اساس مصوبه داخلی شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در سال گذشته مقرر شد حد اکثر قیمت گندم تحویلی بعد از ۴۸ ساعت از سوی دولت پرداخت شود. همچنین در قانون آمده است اگر این تأخیر بیش از یک ماه باشد براساس نرخ بانکی باید خسارت دیرکرد پرداخت شود.

در ادامه برخی از نظرات گندم کاران در واکنش به گزارش‌های مهر در اعلام اخبار حوزه گندم می‌آید.

– یکی از گندم کاران بیان کرده در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کاشت گندم با قیمت خرید تضمینی کمتر از ۲۳ هزار تومان اصلاً صرفه ندارد و گندمی کاشته نمی‌شود.

– در نظری دیگر هم آمده «کشاورز و تولیدکننده باید به سوی بهره‌وری و اصلاح تولید و محصول قدم بردارد تا سود بیشتری برایش حاصل شود. نه اینکه همیشه دنبال آن باشد تا پول بیشتری بگیرد.»

– دیگری گفته «باعث تأسف است که در مورد پرداخت بها گندم اینقدر کش‌وقوس داده می‌شود و افتخار خودکفایی هم در بوق و کرنا می‌شود. قطعاً با این سیاست اشتباه تولید لطمه می‌خورد. آیا در بخش واردات گندم هم چنین رفتاری وجود دارد یا اینکه چند ماه قبل از تحویل گندم پول آن پرداخت می‌شود؟»

– گندم کاری هم نوشته «اگر قیمت زیر ۲۱ هزار تومان باشد برای سال آینده کشت گندم حتماً خیلی کمتر از امسال خواهد بود.»

– دیگری هم مسئولان را قسم داده تا گندم کاران در شرایط اقتصادی با نرخ تورم فعلی و خشکسالی‌های قبل کمتر آزار دهند.

– دیگری هم اعلام کرده امسال که گذشت اما امیدی به بهبود در سال آینده هم وجود ندارد.

– گندم کاری دیگر عنوان کرده «از اردیبهشت تا اواسط شهریور مسؤولان زحمتکش وعده هفته آینده را می‌دهند. مهر ماه نزدیک است. گندم را موقع درو ۱۶ هزار تومان نقد ندادم. بعد از گذشت چندین ماه منتظر پرداخت ۱۵ هزار تومان قطره چکانی با خواهش و التماس هستم.»

– دیگری هم می‌گوید «دو ماه است که سایت‌های گوناگون از اعلام قیمت گندم طی امروز، فردا، هفته آینده و… می‌نویسند ولی هنوز هیچ خبری نیست، فکر کنم مثل رتبه بندی معلمان که دو سال است این دولت پز آن را می‌دهد ولی هنوز به سرانجام نرسیده شود، بدون نتیجه بسته شود…»

– دیگری هم با ناراحتی عنوان کرده قیمت پایه را دو هزار تومان تعیین کنید….

– کشاورزی هم با اشاره به تعیین تکلیف نشدن قیمت گندم، گفته ۶ ماه است که قیمت نهایی اعلام نشده….. سال آینده کاشت گندم زیر ۲۵ هزار تومان ضرر است.

– گندم کاری هم نوشته «قیمت ۱۷ هزار تومان امروز جای پول ۶ ماه قبل را نمی‌گیرد. دولت باید دیرکرد این ۶ ماه را هم محاسبه و به کشاورز بپردازد.»

– دیگری هم از احتمال افزایش قیمت بذر نوشته اینکه می‌خواهند قیمت بذر را افزایش دهند این گونه رفتار می‌کنند و برای بهره جویی از کشاورزان برنامه ریزی می‌شود.

– دیگری هم به دولت گوشزد کرده «آقایان باور کنید اگر امسال کیلوی ۱۷ هزار تومان نخرید سال آینده باید گندم کیلوی ۵۰ تومن وارد کنید چون کشاورز با ۱۵ هزار تومان سودی ندارد. اگر بخواهید امسال رها کنید قیمت سال آینده هر چه تعیین شود دیگر کسی اعتماد نمی‌کند. کشت هندوانه در اراضی انجام می‌شود که هکتاری ۶۰ تن محصول می‌دهد. گندم کار در اجاره توان رقابت با دیگر کشت‌ها را ندارد.»

– در کامنت دیگر آمده، نان برای کشور از همه چیز واجب تر است ولی به کشاورز به عنوان تولیدکننده توجهی نمی شود… به این ترتیب امنیت غذایی با خطر مواجه خواهد شد.

– گندم کار دیگر می‌گوید «یک ماه پیش گندم را کیلویی ۱۱،۴۰۰ هزار تومان تحویل داده‌ام. اگر گندم را به دلال می‌دادم نقد هر کیلو ۱۳ هزار تومان می خرید…»

– دیگری هم گفته چرا دولت به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. اگر کم باشد دولت حاضر است با نرخ بالا وارد کند اما از کشاورز داخل حمایت نمی‌کند. اگر ۱,۰۰۰ تومان وام بگیریم دولت سود آن را می‌گیرد چرا بابت دیرکرد ۵ ماهه جریمه نمی‌پردازد؟

– دیگری هم با اشاره به سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته «چطور قول خودکفایی می‌دهید در حالی که حق گندم کار را به موقع نمی‌پردازید.»

– گندم کاری با اشاره به وعده معاون وزیر عنوان کرده «۱۰ روز برای دولت یعنی ۱۰ ماه.»

– دیگری نوشته «۱۵ شهریور زمان طلایی کاشت کلزا در مناطق سردسیر است اما پول کجاست که کشاورز بذر بخرد. از تیر گندم را تحویل دادم و هنوز پولی دریافت نکرده‌ام.»

– دیگری با اشاره به فساد دیرکرد پرداخت‌ها گفته «با گذشت ۵ ماه هنوز پول گندم تحویلی کشاورز پرداخت نشده آیا این امر معضلات اجتماعی را افزایش نمی‌دهد؟»

– دیگری گفته ۲ ماه است که محصول کلزا را تحویل داده اما هنوز پول آن پرداخت نشده است.

– گندم کاری هم از امروز و فردا شدن پرداختی‌ها گلایه مند است و گفته «مرد باشید… مرد باشید… مرد باشید… پول گندم ما رو واریز کنید من دارم اینجا از بی پولی به سر و کله خودم می‌زنم… چند بار قرار شده در شورا قیمت تعیین شود و آخرش هم جلسه به هفته بعد موکول شده است؟»

– یکی نوشته محصول را نقد تحویل داده‌ایم و قسطی پرداخت می‌شود در حالی که بانک‌ها بابت هر روز دیرکرد از کشاورز سود می‌گیرد.

– یکی هم نوشته «بشنو اما باور نکن از وعده‌ها تا حالا زیاد شنیدیم.»

– دیگری هم به گلایه نوشته «مگر شما گندمکار هستید که به مردم قول می‌دهید. این کشاورز است که گندم می‌کارد. شما در پرداخت هزینه و مبلغ قیمت و هزینه دیرکرد بدقولی کرده‌اید…. کشاورز خود می‌داند برای کشت آینده چه تصمیمی بگیرد.»

– دیگری هم می‌گوید وقتی هنوز قیمت گندم نهایی نشده است با چه مبلغی قرار است تا ۱۰ روز آینده با گندم کاران تسویه شود؟

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا