امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صرفه‌جویی ارزی با تولید ۵۶۰ هزار تن بذر

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تولید ۵۶۰ هزار تن بذر در کشور از خروج یک میلیارد دلار سرمایه ملی جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اصلاح بذر در کشور یکی از دستورالعمل‌های بخش کشاورزی بوده تا ضمن کاهش وابستگی به واردات، بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی در کشور ارتقا پیدا کند. تولید بذرهای اصلاح شده در داخل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از خروج سرمایه جلوگیری کرده است.

همچنین بخوانید

مطالعات روی اصلاح بذور از سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، فلفل، پیاز، انواع حبوبات آبی و… در حال انجام است و بخشی از بذور تجاری شده و در حال استفاده است. همچنین در حوزه به‌نژادی و به‌زراعی کارهای بسیاری در حال انجام است و طرح‌ها در ۴ دسته ملی، استانی، مشترک و سفارشی پیگیری می‌شود. از ابتدای مطالعات روی محصولات کشاورزی تا سال ۱۳۹۳، ۱۵ رقم بذر اصلاح شده معرفی شد و بعد از آن با سرمایه گذاری جدید در تقریباً یک دهه اخیر ۲۵ رقم ثبت شده و ۲۸ رقم در دست معرفی به جمع بذور اصلاح شده افزوده شد.

سیاست کلان کشور در راستای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بوده در این راستا در دسترس بودن مواد غذایی سالم و به اندازه کافی برای عموم مردم هدف نخست برنامه ریزان در این بخش است.

سیدمجتبی خیام‌نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون دائمی هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تولید ۵۶۰ هزار تن بذر در این سازمان، گفت: سالانه با تولید ۹۸ درصد بذر محصولات زراعی از خروج یک میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به معیشت مردم، ادامه داد: تأثیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تأمین غذای سالم، سفره مردم و امنیت غذایی نقش مهمی دارد.

خیام‌نکویی با اشاره به معرفی محصولاتی که قابلیت دانش‌بنیانی دارند، تصریح کرد: سازمان تحقیقات از هر عاملی که موجب ارتقای بهره‌وری شود، استقبال می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا