انرژی

قیمت نفت به ۹۰ دلار صعود کرد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در پی تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید تا پایان سال ۲۰۲۳ و نگرانی بازار از کمبود عرضه، بیش از یک درصد صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۱۴ سنت افزایش، به ۹۰ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت افزایش، به ۸۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

سرمایه گذاران انتظار داشتند که کاهش داوطلبانه تولید عربستان سعودی و روسیه در اکتبر تمدید شود اما تمدید سه ماهه کاهش تولید این دو کشور، غیرمنتظره بود.

خورخه لئون، نائب رئیس ارشد شرکت مشاوره «ریستاد انرژی» در این باره گفت: این اقدام، عرضه نفت در بازارهای جهانی را به میزان چشمگیری محدود می کند و به قیمتهای بالاتر در سراسر جهان منتهی می شود. همچنین، پیش بینی تاثیر این کاهش تولید روی تورم و سیاست اقتصادی در غرب دشوار است اما قیمتها بالاتر، احتمال تحکیم بیشتر سیاست پولی به خصوص در آمریکا را افزایش خواهد داد.

ریستاد برآورد کرده است که تقاضای جهانی برای مایعات نفتی در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری، به میزان حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز از عرضه، فراتر خواهد رفت.

اختلاف قیمت بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت و قراردادهای شش ماهه، روز چهارشنبه به چهار دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین اختلاف قیمت در حدود ۹ ماه گذشته بود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از یک مقام وزارت انرژی، گزارش کرد ریاض کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز نفت را به مدت سه ماه دیگر تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳، تمدید خواهد کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد روسیه، تصمیم گرفته است کاهش صادرات نفت خود به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان امسال، تمدید کند.

کاهش داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه، علاوه بر کاهش تولیدی است که در آوریل گذشته میان اعضای گروه اوپک پلاس توافق شد و بعدا تا پایان سال ۲۰۲۴، تمدید شد.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی و اظهارات نواک، هر دو کشور، تصمیمات مربوط به کاهش تولید را به صورت ماهانه بازبینی می کنند تا نیاز به کاهش بیشتر یا افزایش تولید را بر اساس شرایط بازار، ارزیابی کنند.

بر اساس گزارش رویترز، سوگاندها ساچدوا، مدیر اجرایی و استراتژیست ارشد شرکت مشاوران سرمایه گذاری Acme گفت: تصمیم برای طولانی کردن کاهش تولید، منعکس کننده عزم این کشورها برای تثبیت قیمت در یک فضای بازار پرچالش است. با این حال، دوره تعمیرات پالایشگاهی سالانه در آمریکا که از سپتامبر تا اکتبر است، ممکن است تقاضا برای نفت را محدود کرده و به عنوان یک عامل بازدارنده برای افزایش قیمت نفت، عمل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا