امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فائو خواستار اقدام جهانی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار شد

فائو در اجلاس بین المللی تهران خواستار اقدام جهانی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تغییر اقلیم و گسترش خشکسالی سبب شده تا جهان با پدیده گرد و غبار و آسیب‌های ناشی از آن باشد. فرسایش خاک به دلیل استفاده خارج از استاندارد انواع کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها از دیگر عوامل این پدیده بوده که فشار مضاعفی را بر اقتصادها وارد می‌کند.

احیا زمین با روش‌های نوین کمک بسزایی به تثبیت ماسه‌ها کرده و مانع حرکت آنها می‌شود. در حال حاضر گسترش بیابان در کشورهای همسایه از جمله عراق کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و… توفان‌های گرد و غبار نه تنها برای این کشور که برای همسایگان آن از جمله ایران مزاحمت‌های زیادی ایجاد کرده است. عبدالحکیم الوائر، دستیار مدیر کل و نماینده منطقه‌ای فائو در خاور نزدیک و شمال آفریقا در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران گفت: برای مقابله با افزایش توفان‌های ماسه و گرد و غبار که بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تلاش‌های هماهنگ جهانی بسیار مهم و قابل توجه است.

این اجلاس که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور برگزار شد، نمایندگانی از بیش از ۵۰ کشور را گرد هم آورد و بر ضرورت مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در مقیاس جهانی تاکید کرد.

الوائر در سخنرانی خود به نمایندگی از ائتلاف جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار، بر ماهیت فرامرزی این پدیده تأکید کرد و تهدیدهای اساسی آن بر سلامت انسان، امنیت غذایی، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست را برشمرد.

وی خاطرنشان کرد که زیان‌های اقتصادی ناشی از یک طوفان شن و گرد و غبار می‌تواند به صدها میلیون دلار برسد و بر فوریت این موضوع تأکید نمود.

وی با تاکید بر نقش تغییر اقلیم در تشدید خطرات پدیده گرد و غبار، اظهار کرد: تغییرات دما و کاهش بارندگی منجر به خشکسالی و تخریب پوشش گیاهی می‌شود، این تأثیرات به طور نامتناسبی بر کشاورزان و جوامع متکی به منابع طبیعی برای امرار معاش تأثیر می‌گذارد. وی توسعه شیوه‌ها و سیاست‌های پایدار را ضروری دانست.

ائتلاف جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار برای پرداختن به این موضوع حیاتی سال ۲۰۱۹ تشکیل شد که شامل ۱۹ آژانس سازمان ملل متحد و سازمان غیر ملل متحد است. ائتلافی که در حال حاضر توسط فائو اداره می‌شود، موظف به ترویج تبادل دانش، گفتگو، ظرفیت سازی و اقدام جهانی علیه توفان‌های شن و گرد و غبار است.

وی همچنین بر اهمیت اجرای استراتژی و برنامه اقدام ائتلاف برای بسیج منابع و اراده سیاسی و تقویت همکاری‌های جهانی تاکید کرد و همکاری بین‌المللی را لازم کاهش منشأ و تأثیر این توفان‌ها بر مردم، جوامع و اقتصادها دانست.

دستیار مدیر کل فائو در پایان ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های ماسه و گردوغبار به موفقیت بزرگی دست یابد. وی با اشاره به تعهد فائو برای تقویت همکاری بین اعضای ائتلاف و کشورها، خواستار ادامه تلاش در مدیریت پایدار زمین، خاک و آب برای حفظ سلامت، معیشت و امنیت غذایی شد.

وی در پایان اظهار آمادگی کرد که فائو و ائتلاف سازمان ملل برای مبارزه با توفان‌های گردوغبار آماده حمایت از کشورها در تلاش‌هایشان برای مبارزه با این پدیده و کاهش تأثیر آن بر بخش‌های مختلف هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا