امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سمنان دومین استان کم بارش کشور شد/ چالش جدی در حوزه کشاورزی

سمنان- رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال زراعی کنونی که به انتهای آن نزدیک می‌شویم، سمنان به عنوان دومین استان کم بارش کشور، معرفی شد.

محمد رضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به کمبود آب برای باغات و مزارع دهستان طرود و جنوب شهرستان‌های شاهرود و دامغان بیان کرد: وضعیت کم آبی کنونی نشان دهنده وضعیت نامناسب بارش‌ها در سنوات اخیر به خصوص سال آبی جاری است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در سال زراعی جاری که به انتهای آن نزدیک می‌شویم، سمنان دومین استان کم بارش کل کشورمان محسوب می‌شود و این نشان از وضعیت بارندگی و شرایط دشوار تأمین آب دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: وضعیت کم آبی بهره برداران بخش کشاورزی استان را با چالش جدی روبرو کرده است.

قاسمی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی به خصوص در زمینه قنوات، تاکید کرد: اقدامی که ما در زمینه کاهش مشکلات آبی بهره برداران به خصوص در دهستان طرود صورت دادیم اختصاص اعتبارات مرمت و بازسازی و احیای قنوات برای تقویت آبدهی است.

وی با بیان اینکه برخی منابع پیش بینی شده برای این موضوع از سفر رئیس جمهور به استان سمنان اختصاص خواهد یافت، ابراز کرد: امسال و سال آتی این موضوع تأمین اعتبار خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در موارد خاص نیز بهره بردارانی که با مشکل روبرو هستند می‌توانند به مراکز جهاد در استان مراجعه کنند تا همکاران ما پیگیری‌های لازم را در خصوص تأمین اعتبار مورد نیاز قنوات تأمین شود، گفت: در کنار تمام این موارد باید تاکید کرد که چالش اصلی ما در استان سمنان کمبود آب و عدم بارش مناسب و استقرار پدیده خشکسالی است.

قاسمی با بیان اینکه با محدودیت‌های منابع آبی یکی دیگر از اقدامات جهاد افزایش راندمان کشاورزی و بهینه سازی الگو مصرف با استفاده از سامانه‌های آبیاری مدرن است، گفت: توسعه سامانه‌های آبیاری مزارع و باغات به مثابه یک اولویت دنبال می‌شود و سهم دولت در این طرح‌ها نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به کمک‌های دولتی در اجرای طرح‌های آبیاری، گفت: از باغداران و مزرعه داران می‌خواهیم اقبال بیشتری در این زمینه نشان دهند چرا که این سامانه‌ها بر اساس سن درخت، شرایط آب و هوایی منطقه، اقلیم و … در نظر گرفته و اجرا می‌شود و ضرری به باغات نمی‌رساند و حتی راندمان را بالا هم می‌برد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا