انرژی

هدررفت واقعی آب شرب کشور ۱۵.۷ درصد است

سخنگوی صنعت آب فاضلاب کشور با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی در شبکه آب و فاضلاب کشور اصلاح و نوسازی می‌شود، افزود: میزان واقعی هدر رفت آب ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی ۱۵.۷ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هاشم امینی با اشاره به مفهوم آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب کشور و میزان واقعی هدر رفت آب در شبکه‌های آب شرب کشور گفت: در صنعت آب و فاضلاب اصطلاحی تحت عنوان آب بدون درآمد داریم که معنای آن آب قابل شرب و تصفیه شده‌ای است که استحصال می‌شود، اما بابت آن پولی به صنعت آب و فاضلاب کشور پرداخت نمی‌شود.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: از آب بدون در آمد در جامعه به عنوان اتلاف آب شرب یاد می‌شود که اصطلاح دقیقی نیست و آب بدون درآمد که در کل ۳۱.۴ درصد است شامل سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف غیرمجاز می‌شود.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در توضیح این موضوعات بیان کرد: به صورت بخشی از آب شربی که در شبکه‌های آبرسانی وجود دارد به واسطه فرسودگی شبکه و یا حوادث از دسترس خارج می‌شود که رقم کلی آن ۱۵.۷ درصد است. بخشی از آب بدون درآمد که استحصال می‌شود، اما آب و فاضلاب بابت آن پولی دریافت نمی‌کند، ناشی از هدر رفت ظاهری است که شامل مواردی مانند اشتباه ماموران در قرائت کنتور، برداشت آب توسط سازمان آتش نشانی، شست و شوی مخازن و شبکه است و میزان آن ۱۴.۳ درصد است.

امینی همچنین در مورد بخش دیگری از آب بدون درآمد که در صنعت آب و فاضلاب وجود دارد و علی رغم مصرف پولی بابت آن دریافت نمی‌شود، گفت: میزان ۱.۴ درصد از آب شرب در شبکه نیز به صورت کلی توسط بخش‌های غیرمجاز مصرف می‌شود که همواره همکاران ما در تلاش هستند تا ضمن شناسایی این موارد نسبت به جلوگیری از اینگونه برداشت‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع آب بدون درآمد موجود در صنعت آب و فاضلاب کشور رقمی معادل ۳۱.۴ درصد است، اظهار کرد: با طراحی و تنظیم بیش از ۸۰ پروژه عملیاتی در تلاش هستیم تا میزان آب بدون درآمد مصرف شده در شبکه‌های آبرسانی کشور را تا حد امکان کاهش دهیم.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی ضمن اشاره به اینکه در راستای تحقق همین هدف سالانه بیش از ۳۰۰ کیلومتر از خطوط شبکه‌های آبرسانی شرب کشور اصلاح و نوسازی می‌شود، ادامه داد: البته این نکته را هم باید متذکر شویم که میزان استحصال آب بدون درآمد در همه استان‌های کشور یکسان نیست و در برخی استان‌ها مانند یزد، قزوین، قم و اصفهان زیر ۱۸ درصد است.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور همچنین تصریح کرد: برای جلوگیری از هدر رفت بیش از حد آب در شبکه‌های آبرسانی مجموعه اقداماتی مانند مدیریت فشار، تعدیل فشار و برخورد با انشعابات غیرمجاز نیز در دستور کار است که در مجموع به کاهش اتلاف آب در شبکه‌های آبرسانی و افزایش ضریب آبرسانی شبکه‌های آب شرب کشور کمک می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا