اقتصاد کلان

اثرات منابع ارزی آزاد شده در بازار اسکناس به زودی مشاهده می‌شود

حساب بانکی شش بانک ایرانی در بانک‌های قطر برای واریز منابع ارزی آزاد شده افتتاح شد و منابع مذکور به زودی از طریق مبادلات بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که انتقال منابع ارزی به این حساب‌ها در بانک‌های ایرانی برای مصارف مورد نیاز به صورت مبادلات بانکی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود اثرات منابع آزاد شده در بازار اسکناس هفته آینده رؤیت خواهد شد و با آزادسازی این منابع ارزی بازار اسکناس با کاهش قیمت مواجه می‌شود، چرا که به نظر می‌رسد بانک مرکزی از هفته آینده به مدیریت بازار اسکناس ورود خواهد کرد.

براساس این گزارش؛ هرچند که شنیده می‌شود بانک مرکزی به دلیل توافقات انجام شده، از ذکر جزئیات در این باره منع شده است، اما از سوی دیگر صحبت‌های وزارت امور خارجه آمریکا و مقامات این کشور درباره منابع ارزی کاملا با هدف کاربرد داخلی و پاسخ به حزب مقابل در حال انجام است.

همچنین روز گذشته احسان خاندوزی – سخنگوی اقتصادی دولت – در نشست هفتگی خود اعلام کرد که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده در حال اجراست و امیدوارم بزودی بانک مرکزی و وزارت خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند.

گفتنی است؛ چندی پیش هم رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی خبر داده بود.

اکنون با توجه به پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق که باعث آزادسازی این منابع (که حدود هفت میلیارد دلار بود و طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت) شده است، هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شده و تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر وایز می‌شود. 

لازم به تاکید است؛ سایر منابع ارزی ایران نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا