انرژی

هدف‌گذاری استفاده از ۱.۵ میلیارد مترمکعب پساب در کشور

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ طرح برای ۳۳۰ میلیون مترمکعب پساب به سمت سرمایه‌گذاری خواهد رفت، یعنی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ۱.۵ میلیارد مترمکعب پساب بعد از تصفیه در مدار تا پایان سال جاری خواهد بود.

فیروز قاسم‌زاده ۲۷ شهریورماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تلاش‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه در بخش آب بوده است، اظهار کرد: تبلوری که در چهارمحال و بختیاری هم خود را نشان داده و تفاوت آن با سال‌های گذشته مشهود است، البته جای کار دارد.

همچنین بخوانید

به گفته وی، هدف از این‌گونه جلسات، به گفته رهبر معظم انقلاب بحث جهاد تبیین است تا گوشه‌ای از خدمات در بخش آب در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن در حوزه استان‌های مجاور در معرض تنش است، تصریح کرد: یکی از تنش‌ها، تنش‌های اجتماعی بوده که باید اعتماد سلب شده مردم از دولت را احیا کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: دولت سیزدهم به ویژه شخص ریاست جمهوری به مسائل آبی توجه لازم را داشته، به‌طوری‌که در سفرهای نخست استانی از پروژه‌های آبی بازدید و طرح‌های آبی را مصوب و پیگیری کردند، البته شعار دولت سیزدهم با پشتوانه فکری و برنامه‌ریزی شده برای مسائل آبی بود، همچنین مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مناسبتی بر بحث آب تاکید می‌کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به بحث تغییر اقلیم در دنیا و ایران، گفت: حوضه آبریز کارون یکی از پرآب‌ترین حوضه‌های آبریز در سال جاری بوده، به طوری که حدود ۵۰ درصد آورده کشور در این حوضه اتفاق افتاده است، البته ورودی مخازن سراسر کشور به واسطه آب‌های تولیدی در کارون، مثبت ارزیابی شده است، از طرفی تغییر اقلیم موجب تحلیل آبخوان‌ها و تاثیر آن بر زندگی مردم شده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان تکلیف قانونی متولی موضوع بوده که باید برنامه‌ای برای آن داشته باشد، برنامه سازگاری با کم‌آبی در هر استان تبیین و ضعف‌های موجود این طرح در این دولت محور برنامه‌ها قرار گرفت، البته ساز و کار صنعت حکمرانی آب در وزارت نیرو شناسایی و استخراج و منجر به اخذ مصوبه شورای عالی آب شد، به این معنا که آب مازاد بر نیاز برای توسعه پایدار تحقق یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان کرد: خوشبختانه برنامه منابع و مصارف حوضه‌های آبریز به صورت هفتگی شده است، به طوری‌که یکی از  اتفاقات این بوده که برخی از حوضه‌ها از جمله حوضه آبریز زاینده‌رود با چالش مواجه شد که این چالش از بعد فنی به بعد اجتماعی و امنیتی تبدیل و نیازمند رسیدگی داشت و فصل جدیدی به نام سند جامع آب برای مدیریت حوصه آبریز زاینده‌رود باز شد.

قاسم‌زاده با اشاره به تاکید ویژه دولت بر بحث زاینده‌رود، اضافه کرد: این حوضه‌ جزو حوضه‌های مهم کشور محسوب می‌شود، البته علاوه بر بحث کشاورزی، صنعت و شرب، بعد اجتماعی آن بسیار مهم بوده که این امر مدنظر قرار گرفت.

وی گفت: یکی از اتفاقات مثبت طرح‌های اولویت‌دار و اضطراری بود که طرح‌های اضطراری بخش شرب را پوشش می‌دهد و ۲۵۰ طرح اولویت‌دار شناسایی شد و امسال حدود ۸۰ طرح اضطراری به صورت هفتگی دنبال می‌شود که هدف تمرکز و به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه وزارت نیرو بر مدیریت مصرف آب تمرکز دارد، گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی در حوضه‌های آبریز، ضمانت‌های اجرایی لازم فراهم می‌شود، یکی از مباحث مهم کشور مدیریت آب‌های زیرزمینی است، برای آب‌ها سطحی جایگزینی وجود دارد اما شرایط برای آب‌های زیرزمینی وجود ندارد و احیای سطح آب‌های زیرزمینی سال‌ها و قرن‌ها طول می‌کشد.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: برای مدیریت این آبخوان‌ها نیاز به اندازه‌گیری بود تا به‌نوعی بتوان جلوی سوءاستفاده کنندگان از منابع زیرزمینی را گرفت، به دلیل اینکه ضمانت اجرایی لازم وجود نداشت این مسائل روی زمین مانده بود که دولت برنامه‌ریزی لازم را انجام داد و طرح کنتورهای هوشمند اتفاق افتاد، به این معنا که فرصتی ایجاد و ظرفیتی شناسایی شد که برداشت از آب های زیرزمینی توسط چاه‌ها با کنتورهای برق مدیریت کرد.

وی افزود: حدود ۲۲۰ هزار حلقه چاه از ۳۵۰ هزار حلقه چاه ساماندهی و در مدار اندازه‌گیری قرار گرفتند تا از این طریق برداشت‌های مازاد شناسایی شد، در حال حاضر از ابتدای مهرماه برنامه‌ریزی لازم برای برداشت‌های مازاد انجام خواهد شد، البته برای برداشت‌های غیرمجاز نیز همین اتفاق خواهد افتاد، به‌طوری‌که برنامه مدیریت منابع و مصارف براساس ظرفیت‌های توزیع عادلانه آب و پویا پیش می‌رود و کمبودها به گونه‌ای توزیع می‌شود که کمترین آسیب متوجه مردم شود.

سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: طی ۵۳ سال اخیر، ایران در سال گذشته رتبه سوم خشک‌ترین سال‌ها را به خود اختصاص داد اما در تولید محصولاتی همچون برنح و گندم به ترتیب رشد ۲۵ درصد و تولید دو برابر را باوجود محدودیت‌های آبی شاهد بودیم که این مساله به واسطه جلسات مختلف در زمینه منابع و مصارف صورت گرفت. 

قاسم‌زاده در ادامه بیان کرد: یکی از اقداماتی که مورد توجه وزیر نیرو بوده مساله آب شرب است که در صورت بروز مشکل تیمی به منظور برطرف شدن مشکل بسیج خواهند شد که سال گذشته مساله چشمه کوهرنگ به دلیل ذوب شدن یخچال‌ها و سیلاب‌ها در منطقه حادث شد و عزمی در وزارت نیرو به منظور حل معضل آب مردم استان حاکم شد، متاسفانه صنعت آب همواره در معرض آسیب‌ها قرار دارد.

وی تصریح کرد: با درنظر گرفتن ظرفیت‌های جغرافیایی اقلیمی، در چهار حوضه از شش حوضه آبریز اصلی کشور با محدودیت فراوان آبی مواجهیم، به طوری‌که در این حوزه‌ها نیازها بر داشته‌ها غالب شده و مجبور به تنوع دادن به منابع آبی است.

قاسم‌زاده ادامه داد: یکی از محورهایی که توسط دولت به جد دنبال می‌شود موضوع بازچرخانی آب بوده است، یعنی آب تخصیص داده شده برای صنایع در چند نوبت در مدار بهره‌برداری قرار گیرد، همچنین هدفگذاری برای چهار میلیارد مترمکعب آب دریاست که با مصارف صنعت و شرب جایگزین و در صورت لزوم برداشت از آبخوان‌ها را برای کشاورزی کاهش داد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پساب از دیگر محورهای مغفول مانده در کشور بوده که می‌توان از این طریق پساب شهری را ساماندهی کرد، به طوری‌که در دولت سیزدهم ۵۰ طرح برای ۳۳۰ میلیون مترمکعب پساب به سمت سرمایه‌گذاری خواهد رفت، یعنی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ۱.۵ میلیارد مترمکعب پساب بعد از تصفیه در مدار تا پایان سال جاری خواهد بود.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت همه طرح‌های دریا را از طریق بخش سرمایه‌گذاری پیش می‌برد که بالغ بر ۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال اتفاق افتادن است.

به گفته وی، همه تلاش دولت و وزارت نیرو بر این است که مردم دغدغه‌ای در بحث شرب نداشته باشند و کشاورزی و صنعت به سمت توسعه پایدار حرکت کند، بنابراین سیاست‌گذاری و سیاست از بالا به پایین در هیچ کشوری در زمینه مدیریت مصرف موفق نبوده که لازم است مردم نقش‌آفرینی کنند تا کشور در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا