انرژی

صادرات بنزین و دیزل روسیه ممنوع شد

روسیه که صادرکننده بزرگ دیزل به بازارهای جهانی است، به منظور تثبیت بازار سوخت داخلی، صادرات این سوخت را موقتا ممنوع کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دفتر مطبوعاتی روسیه در وب سایت خود اعلام کرد ممنوعیت موقتی، به اشباع بازار داخلی کمک خواهد کرد و باعث کاهش قیمت ها برای مصرف کنندگان می شود. سندی که به امضای میخائیل میشوستین – نخست وزیر روسیه – رسیده است هم به زودی منتشر می شود. این محدودیت، شامل صادرات بنزین هم خواهد بود که روسیه به مقدار کمتری صادر می کند.

همچنین بخوانید

این ممنوعیت صادراتی شامل بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، نمی شود.

محدودیت صادراتی روسیه، ممکن است کمبود در بازار دیزل جهانی را تشدید کند. پالایشگاه های نفت جهان در بحبوحه محدودیت عرضه نفت عربستان سعودی و روسیه، قادر نیستند به حد کافی از این سوخت را تولید کنند.

دولت روسیه دیدارهایی با تولیدکنندگان نفت برگزار کرده تا درباره اقدامات لازم برای کنترل قیمت رو به افزایش سوخت، تصمیم بگیرد.

ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – هفته گذشته اعلام کرد: مقامات و شرکت ها درباره نحوه اقدام در آینده، توافق کرده اند اما به گفته منابع آگاه، کشمکش ادامه دارد.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت سوخت خودرو، یکی از عوامل موثر در تورم بوده که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مارس آینده، مسئله حساسی برای کرملین است.

طبق آمار رسمی، قیمت خرده فروشی بنزین و دیزل در روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ۱۸ سپتامبر، ۹.۴ درصد افزایش داشته، در حالی که مجموع رشد قیمت های مصرف کننده چهار درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا