امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید ۲۷ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان مرداد

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از تولید ۲۷ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان مرداد خبر داد و گفت: نیاز سالانه بازار ۶۱ میلیون قوطی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شیرخشک نوزاد یکی از کالاهای اساسی بوده که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند. در چند هفته اخیر شیرخشک برخی نوزادان دچار نوسان قیمت شده بوده و داروخانه‌ها تعدادی محدود به فروش می‌رساندند؛ این در حالی است که هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از تولید ۲۷ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان مرداد خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: نیاز سالانه بازار ایران به شیرخشک نوزاد ۶۱ میلیون قوطی است که میزان تولید در ۵ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده و تقریباً ۵۰ درصد نیاز کشور تولید شد.

همچنین بخوانید

وی افزود: با وجود اینکه تولیدکنندگان ارز مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند تولید بی وقفه ادامه داشت و صنعتگران با اعتباری که نزد شرکت‌های مادر مواد اولیه داشتند نیازمندی خود را بدون انتقال ارز تأمین کردند.

وی از مذاکرات ثمربخش تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو برای تأمین ارز مورد نیاز خبر داد و اعلام کرد: بر اساس قول‌هایی که مسؤولان این سازمان دادند تا هفته آینده ارز مورد نیاز شیرخشک نوزاد تأمین خواهد شد.

تحویل زاده درباره ارز مورد نیاز تولید ۶۱ میلیون قوطی شیرخشک نوزاد یادآور شد: ۱۱۰ میلیون دلار برای تولید شیرخشک عادی و رگولار نیاز است و اگر به این عدد نیازمندی تولید شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک را هم اضافه کنیم ارز مورد نیاز ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

وی عنوان کرد: بخشی از شیرخشک‌های رژیمی تولیدی و بخشی وارداتی است اما شیرخشک‌های متابولیک به طور کامل وارد می‌شوند؛ از این رو ارزبری آنها بالا است.

رفع محدودیت تا ۴۵ روز آینده

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود افزایش تولید، محدودیت در بازار شیرخشک در چند هفته اخیر اعمال شده است، گفت: نظر شخصی بنده این است که خانواده‌ها به دلیل ارزان بودن شیرخشک نسبت به غذای سفره نسبت به سال گذشته مصرف بیشتری دارند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این محصول عنوان کرد: نرخ شیرخشک پایین نگه داشته شده در حالی که تولیدکنندگان پیشنهاد داده‌اند دولت یارانه تولید را به خانواده‌ها اختصاص دهند و در مقابل قیمت شیرخشک نوزاد آزاد شود.

وی معتقد است، ارز ترجیحی و پایین نگه داشتن قیمت‌ها سبب می‌شود تا تولیدکننده سود لازم را نداشته و نتواند توسعه پیدا کند. در حال حاضر هزینه‌های تولید از خرید ماشین آلات تا تأمین قوطی و کارتون بسته بندی بسیار افزایش یافته اما قیمت محصول نهایی که از سوی سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود با افزایش ۲۰ درصدی بوده است.

تحویل زاده در پایان با توجه به مثبت بودن مذاکرات تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در صورت تخصیص ارز مورد نیاز تا ۴۵ روز آینده محدودیت فعلی بازار شیرخشک نوزاد رفع خواهد شد.

گفتنی است رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ضمن رد برخی سخنان بازنشر شده وی در رسانه‌های خارجی فارسی زبان، تاکید کرد مردم اخبار مربوط به شیرخشک را از خبرگزاری‌های معتبر داخلی پیگیری کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا