انرژی

صنایع در صدر تامین برق کشور در نیمه نخست سال

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل گرم سال جاری و برای نخستین بار میزان مصرف بخش صنعتی از بخش خانگی در کشور پیشی گرفت، اتفاقی که در سایه همراهی مشترکان بخش خانگی با برنامه‌های مدیریت مصرف برق رقم خورد و نسبت به سال‌های گذشته شرایط مطلوب تری را برای صنایع در حوزه تولید رقم زد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس برنامه‌های مدیریت مصرف سال جاری مقرر شد تا بیش ۵۸۰ هزار واحد صنعتی که عمدتاً کسب و کارهای کوچک و یا خانگی بودند، بدون هیچ محدودیتی در تابستان سال جاری برق مصرف کنند و شهرک‌های صنعتی نیز در کنار صنایع بزرگ ضمن تعامل با وزارت نیرو و مدیریت زمان مصرف، امکان بیشترین استفاده از برق را به دست آورند.

همچنین بخوانید

در همین راستا و در ابتدای فصل گرم سال مقرر شد تا به جز صنایع کوچک که بدون محدودیت برق تحویل گرفتند، صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی نیز با جا به جایی روز تعطیل خود مشمول مدیریت مصرف برق شوند و در مقابل در روزهای جمعه نیز برای جبران محدودیت پیش آمده فعال باشند.

با این وجود همزمان با آغاز فصل گرم سال و در سایه تعامل مصرف کنندگان بخش خانگی با صنعت برق و ایجاد امکان تامین برق بیشتر برای شهرک‌های صنعتی، محدودیت دریافت برق این صنایع از یک روز در هفته به نصف روز در هفته تقلیل یافت تا امکان دریافت برق بیشتر و در نتیجه تولید بیشتر برای آن‌ها فراهم شود.

طبق اعلام وزارت نیرو، شرایط مطلوبی که البته در اواخر ماه مرداد و اوایل شهریور و تنها به مدت ۳ هفته به دلیل افزایش شدید دمای هوا و افزایش مصرف برق در بخش خانگی کمی تغییر یافت و مدیریت مصرف برق صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی از یک روز به یک و نیم روز در دو روز متفاوت افزایش یافت. این در حالی بود که همچنان نسبت به برنامه اولیه شش ساعت برق بیشتر به صنایع فعال در شهرک‌های صنعتی اختصاص یافت.

در ارتباط با صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان، آلومینیوم و… نیز در تعامل ایجاد شده با انجمن‌های این صنایع و نیز تعامل با وزارت صمت برنامه‌های دقیقی تنظیم و مقرر شد تا این صنایع نیز ضمن کاهش میزان مصرف برق در زمان اوج بار مصرف در دیگر ساعات بدون محدودیت نسبت به مصرف برق اقدام کنند.

جدا از نتیجه محسوس این برنامه که همان پایداری شبکه برق سراسری و جلوگیری از وقوع خاموشی‌های گسترده در کشور بود، بررسی‌های دقیق‌تر و کنکاش در آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که در نتیجه همین شرایط وضعیت مطلوب‌تری برای صنایع در مقایسه با سال‌های گذشته و نیز در مقایسه با بخش خانگی ایجاد شد.

به عنوان نمونه بررسی آمار تحویل برق به صنایع از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که تامین برق صنایع به مرز ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت رسید و از ۳۹ میلیارد ۷۵۶ میلیون کیلووات ساعت گذر کرد.

این در حالی بود که در بازه زمانی یاد شده مصرف برق بخش خانگی به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسید و این یعنی صنایع در این بازه زمانی ۱.۳ برابر بخش خانگی برق مصرف کردند.

بررسی‌های بیشتر نیز نشان می‌دهد در حالی که در فصل گرم سال‌های گذشته در بهترین حالت میزان مصرف بخش صنعت تا ۸۰ درصد میزان مصرف بخش خانگی می‌رسید، اما امسال برای اولین بار این تناسب تغییر کرد و میزان مصرف برق بخش صنایع به میزان ۲ درصد نسبت به بخش خانگی بیشتر شد و این در حالی است که نسبت به مصارف سال قبل خود نیز ۸.۲ درصد برق بیشتری دریافت کردند.

افزایش میزان مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی در ماه‌های گرم سال جاری در حالی بود که به عنوان نمونه در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ مصرف بخش صنعت ۱.۸ درصد کمتر از بخش خانگی بود و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز صنایع ۲.۸ درصد از بخش خانگی کمتر برق دریافت کردند. همچنین در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز تقریباً میزان دریافت بخش صنایع و خانگی برابر بود.

همچنین بر اساس آماری که به تازگی از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام شد، میزان برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر کشور در شش ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶.۱ درصد رشد داشت و این عدد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۱۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

این یعنی در نیمه نخست سال جاری به ویژه در ماه‌های گرم شرایط تامین برق بخش صنایع در مقایسه با سال‌های گذشته به مراتب بهبود یافت و همچنان این انتظار وجود دارد که در سایه مجموعه برنامه‌های مدون دیگری همانند احداث نیروگاه‌های خود تامین صنایع، امکان خرید برق از تابلوی سبز بورس کالا توسط صنایع و نیز تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی در بخش‌های تجاری، اداری و خانگی در ماه‌های گرم سال‌های آینده شرایط برای صنایع در حوزه تامین برق به مراتب بهتر از سال جاری باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا