امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت ۹۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی غرب گیلان

رشت- آنطور که مسئولان جهاد کشاورزی گیلان گفتند سیل اخیر ۹۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی غرب استان خسارت وارد کرده که بیشتر این خسارت‌ها به اراضی باغی و زراعی حریم رودخانه‌ها بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: گیلان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و آب و خاک به یک استان کشاورزی معروف است و البته در داخل پرانتز عرض شود که زیبایی‌ها، تنوع مناظر، طبیعت کم نظیر و جذابیت‌های تاریخی در این استان، گیلان را به یکی قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است.

طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن آب طی هفته گذشته موجب تخریب زیرساخت‌های راه، آب، برق، کشاورزی و مبلمان شهری و روستایی دو شهرستان سیل زده تالش و آستارا در غرب استان گیلان شد.

یکی از بخش‌های مهمی که در سیل اخیر غرب گیلان به شدت آسیب دید حوزه کشاورزی این دو شهرستان بود که آنطور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی گیلان گزارش کردند؛ بخش از اعظمی از زیرساخت‌های کشاورزی غرب استان بویژه آستارا بر اثر سیل تخریب شده است.

حوزه کشاورزی در بلایای طبیعی بویژه سیل آسیب پذیر است

«صالح محمدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان که از همان ابتدای وقوع سیل در کنار کشاورزان و باغداران مناطق سیل زده غرب استان بوده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بارش ۲۷۰ میلیمتری باران در غرب گیلان بویژه آستارا افزود: متوسط بارش باران در کشور ۲۵۰ میلیمتر در سال است که بارش ۲۷۰ میلیمتری در عرض چند ساعت در گیلان طبیعتاً منجر به وقوع سیل و ایجاد خسارات سنگین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حوزه کشاورزی در بلایای طبیعی و غیرمترقبه بویژه سیل آسیب پذیر است، گفت: حوزه کشاورزی به جهت نقش تعیین کننده در تأمین امنیت غذایی بسیار حساس و حائز اهمیت است.

محمدی با اشاره به وجود ۳۲۰۰ هکتار شالیزار در آستارا بیان کرد: از این میزان ۵ هکتار برداشت نشده بود و خسارت جدی به آن وارد شد که ۱.۶ هکتار به طور کامل از بین رفت.

وی با بیان اینکه ۵۰ تن شلتوک دپو شده در شالیکوبی های آستارا از بین رفت، افزود: ۲ واحد شالیکوبی به همراه ۵۰ تن شلتوک و محصولات برنج کشاورزان دچار آبگرفتگی شد.

تلف شدن ۶۲ رأس دام سنگین و سبک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تلف شدن ۱۰ هزار قطعه مرغ بر اثر سیل خبر داد و اضافه کرد: ۵۰ درصد ظرفیت مرغ یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه به همراه ۵ تن خوراک دام بر اثر سیل از بین رفت.

محمدی از تلف شدن ۱۶ رأس دام سنگین در مناطق سیل زده غرب گیلان خبر داد و بیان کرد: بر اثر سیل ویرانگر ۴۶ رأس دام سبک هم تلف شد.

وی با اشاره به خسارت وارد شده به بخش‌های دیگر حوزه کشاورزی افزود: ۵۷۰ کلونی زنبور عسل و هزار قطعه طیور در مناطق سیل زده غرب گیلان از بین رفت.

تخریب عرصه هزار هکتاری کشت دوم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تخریب عرصه هزار هکتاری کشت دوم در آستارا خبر داد و اضافه کرد: محصولات راتون و علوفه در بخش کشت دوم بر اثر سیل از بین رفت.

محمدی با اشاره به وجود ۴۵۰ هکتار باغات کیوی در آستارا بیان کرد: بر اثر وقوع سیل حدود ۵۵ هکتار از باغات کیوی دچار آبگرفتگی شدید شد.

وی از آسیب دیدگی ۹ هکتار از باغات کیوی خبر داد و افزود: از این میزان ۲.۶ هکتار باغات کیوی به طول کامل تخریب شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سیل ابنیه انتقال آب کشاورزی را تخریب کرد، گفت: کانال‌های آبرسانی و چاه‌های آب کشاورزی دچار رسوب گرفتگی و آسیب جدی شد.

محمدی با اشاره به وجود ۹ پهنه آب بندان در آستارا اضافه کرد: از این ۹ پهنه آب بندان، ۳ واحد دچار خسارت جدی شد.

وی با تاکید بر ضرورت سرعت بخشی در تقویت بازوهای آب بندان ها افزود: با توافق بنیاد مسکن و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و به جهت اضطرار و فوریت کار تقویت بازوهای آب بندان ها آغاز شده است.

خسارت ۹۸ میلیاردی سیل به بخش کشاورزی غرب گیلان

خسارت ۹۸ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خسارت به بخش کشاورزی ۲ شهرستان تالش و آستارا خبر داد و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان سیل ۹۸ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی غرب گیلان وارد کرده است.

محمدی با اشاره به خدمات گسترده جهاد کشاورزی به مناطق سیل زده غرب گیلان، بیان کرد: از همان ابتدای وقوع سیل یکی از معاونین جهاد کشاورزی استان در منطقه مستقر شد تا ضمن هماهنگی‌های بیشتر، خدمات رسانی به کشاورزان آسیب دیده را سرعت ببخشد و این زنجیره تا پایان بحران و بازگشت به روال عادی ادامه دارد.

وی از توزیع ۲ هزار و ۳۰۰ کیسه آرد در مناطق سیل زده خبر داد و افزود: با فعال سازی نانوایی‌ها و همچنین توزیع آرد، شرایط تأمین نان مورد نیاز مناطق سیل زده را تسهیل بخشی کردیم و هزار کیسه هم آماده توزیع مجدد است.

توزیع ۲۰ تن مرغ منجمد در مناطق سیل زده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مجوز توزیع ۲۰ تن مرغ منجمد با قیمت مصوب اخذ شده گفت: این میزان مرغ منجمد در بین مناطق سیل زده غرب گیلان توزیع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه عمده خسارات سیل به بخش زیرساخت‌های کشاورزی وارده شده است، اضافه کرد: عمده خسارت‌ها به ابنیه ها، اراضی کشاورزی، کانال‌ها، جاده‌های بین مزارع و آبراهه‌های کشاورزی وارد شده است.

وی از جبران خسارت به بخش کشاورزی خبر داد و افزود: بخش‌هایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود از طریق بیمه جبران خسارت می‌شود و بخش‌های دیگر هم رایزنی و پیگیری خواهیم کرد تا جبران خسارت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم رعایت حریم رودخانه‌ها برای کاهش خسارت‌های احتمالی، بیان کرد: احداث باغ و بنا در حریم رودخانه‌ها خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد.

محمدی با بیان اینکه دست درازی به طبیعت تبعات مخربی دارد، گفت: بیشترین آسیب‌ها در بخش‌هایی است که با دست درازی به طبیعت و عدم رعایت حریم رودخانه‌ها همراه بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا