بورسبورس اوراق

معامله ۳۴ هزار قرارداد آتی در بورس کالا

بررسی معاملات هفتگی بازار قراردادهای آتی در بورس کالای ایران نشان می دهد ۳۴ هزار و ۹۵۰ قرارداد به ارزش ۳۲۹ میلیارد تومان در هفته پایانی شهریور منعقد شد که نسبت به دو هفته قبل افزایش ۳۲.۵ درصدی در حجم و ۱۹ درصدی در ارزش معاملات داشت. قرارداد آتی زعفران به لحاظ حجم و صندوق طلا از نظر ارزش معاملات رتبه نخست بازار قراردادهای آتی را به دست آوردند.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از کالاخبر، ٣۴ هزار و ۹۵۰ قرارداد آتی به ارزش ۳۲۹ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۳۱ شهریور منعقد شد. بیشترین سهم معاملات بازار قراردادهای آتی به لحاظ حجم و ارزش متعلق به زعفران با ۲۵ هزار و ۴۵ قرارداد به ارزش ۱۳۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان برای ۴ موعد تحویلی شهریور، آبان و اسفند ۱۴۰۲ و اردیهبشت ۱۴۰۳ بود.

در این مدت همچنین ۷ هزار و ۱۴۸ قرارداد صندوق طلا به ارزش ۱۸۳ میلیارد و ۵۲۴ تومان منعقد شد. این تعداد قرارداد در ۶ موعد تحویلی مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۲ و فروردین، خرداد و مرداد ۱۴۰۳ در هفته منتهی به ۳۱ شهریور منعقد شد.

شمش طلا نیز شاهد انعقاد ۲ هزار و ۲۶۳ قرارداد به ارزش ۷ میلیارد و ۷۵۹ میلیون تومان در ۵ موعد تحویل ۲۹ شهریور، ۲۹ مهر، ۳۰ آبان، ۲۸ آذر و ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ بود.

نقره هم با انعقاد ۴۹۴ قرارداد به ارزش بیش از یک میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان در ۳ موعد تحویلی شهریور، آذر و اسفند ۱۴۰۲ روبه رو بود.

زعفران با سهم ۷۲ درصدی در حجم و ۴۱ درصدی از ارزش کل معاملات قراردادهای آتی از نظر حجم در جایگاه اول و به لحاظ ارزش در جایگاه دوم ایستاد.

سهم صندوق طلا از حجم معاملات ۲۰ درصد و از ارزش ۵۶ درصد بود؛ به این ترتیب صندوق طلا به لحاظ حجم دوم و به لحاظ ارزش جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا