امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرعت برنامه ها به شتاب گسترش بیابان ها می رسد؟

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی سرعت اجرای برنامه‌ها در حوزه خاک و آب در مقایسه با سرعت بیابان زایی در کشور ناچیز بوده و کمبود منابع مالی چالش این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش آرمان اقتصادی، فرسایش خاک، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی، گسترش بیابان‌ها و زمین‌های شوره‌زار، تهدید ریزگردها و… لزوم تسریع اجرای برنامه‌های آبی و خاکی کشور را ضروری می‌کند. به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرعت اجرای برنامه‌ها در حوزه خاک در مقایسه با سرعت بیابان زایی بسیار ناچیز بوده و کمبود منابع مالی چالش این بخش است.

کسری بودجه کشور سبب شده تا اعتبارات بخش‌های مختلف روند کاهشی داشته باشد و اجرای پروژه‌ها با صرف زمان زیادی به تأخیر افتد. در حال حاضر بحران در کمین امنیت غذایی است و تقویت بنیه‌های خاکی و آبی کشور با اجرای مستمر برنامه‌ها شدنی است. در همین راستا معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست با سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در دفتر معاونت در تهران، ضمن اشاره به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی حوزه آب و خاک کشور؛ به تشریح برنامه‌های معاونت آب و خاک در راستای افزایش بهره‌وری و تأمین امنیت غذایی پرداخت و بر ضرورت همراهی سازمان برنامه و بودجه در سرعت بخشیدن به این برنامه‌ها تاکید کرد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی، کاهش بارندگی‌، کاهش بیلان آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین را از جمله چالش‌های اساسی زیربخش آب و خاک برشمرد.

وی با بیان اینکه در حوزه خاک کشاورزی نیز چالش‌های فراوانی از جمله فرسایش، شوری، کمبود ماده آلی و حاصلخیزی خاک وجود دارد، کانال‌های خاکی‌، روند کند مرمت و بازسازی قنوات، تکمیل نشدن شبکه‌های فرعی آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ نیمه‌کاره و پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور را از دیگر مسائل اساسی حوزه آب و خاک عنوان کرد.

اعتبارات از کجا تأمین می‌شود؟

سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست، بر ضرورت توجه و تقویت بخش کشاورزی به ویژه در زیر بخش آب و خاک اشاره کرد. محمد ابراهیم‌نیا همچنین به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی خاک کشاورزی با اولویت در اراضی آبی، اتمام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در زمان مقرر بر اساس منابع اعتباری تأمین شده از طریق صندوق توسعه ملی‌، ایجاد ظرفیت‌های لازم برای تقویت اعتبارات آب و خاک در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۳ و افزایش اعتبارات فصول مطالعه و نظارت اشاره کرد.

وی در ادامه به اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی از جمله سیاست کلی نظام در برنامه هفتم‌، سند امنیت غذایی و سند سازگاری با کم‌آبی و مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری و نیز بر تشکیل جلسات مشترک فصلی برای ارزیابی و پیشبرد برنامه‌ها تاکید کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا