اقتصاد کلان

کارخانه‌های خودروسازی بریتانیا تعطیل می‌شود؟

انجمن خودروهای اتحادیه اروپا خواستار اقدام فوری در مورد قوانین تجاری پس از برگزیت شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، گروه صنعت خودروی اروپا امروز، دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا باید اقدامات فوری برای به تعویق انداختن قوانین مربوط به خودروهای برقی معامله شده بین این اتحادیه و بریتانیا انجام دهند که باعث ایجاد تعرفه‌های ۱۰ درصدی می‌شود.

رئیس اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) و لوکا دی مئو، مدیر عامل رنو در بیانیه‌ای پیش از نشست تجاری بین مقامات اتحادیه اروپا و بریتانیا در هفته جاری گفت: افزایش قیمت مصرف‌کننده خودروهای برقی اروپایی در زمان مقابله برای کسب سهم بازار در مواجهه با رقابت شدید بین‌المللی، اقدام درستی نیست.

بر اساس توافق تجاری اتحادیه اروپا و بریتانیا پس از برگزیت، خودروهای برقی باید ۴۵ درصد رضایت اتحادیه اروپا یا بریتانیا را از سال ۲۰۲۴ داشته باشند، در غیر این صورت با ۱۰ درصد تعرفه واردات بریتانیا یا اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

مشکل این است که نه خودروسازان در بریتانیا و نه اتحادیه اروپا زنجیره تامین خودروهای الکتریکی خود را به اندازه کافی برای برآورده کردن این الزامات ایجاد نکرده‌اند و خواستار به تعویق افتادن قوانین تا سال ۲۰۲۷ شده‌اند.

شرکت خودروسازی استلانتیس هشدار داده است که کارخانه‌های خودروسازی بریتانیا تعطیل و منجر به از دست‌دادن مشاغل قابل توجهی می‌شود، مگر اینکه توافقنامه برگزیت به سرعت مورد مذاکره مجدد قرار گیرد. همچنین شرکت خودروسازی فورد از کاهش سرعت انتقال به خودروهای الکتریکی خبر داده است.

طبق گزارش رویترز، اتحادیه خودروسازان اروپا تخمین زده است که این مقررات می‌تواند تا ۴.۳ میلیارد یورو (۴.۵۷ میلیارد دلار) تعرفه برای تولیدکنندگان خودرو هزینه داشته باشد و بر تولید تأثیر منفی بگذارد. مقامات اجرایی اتحادیه اروپا تاکنون، تمایلی به مذاکره مجدد بر سر این توافق نداشته‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا