بین الملل

برنامه ترکیه برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که این کشور می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تاس، آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور تا پایان سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین بخوانید

وی طی سخنرانی در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی گفت که نیروگاه هسته‌ای آکویو که هم اکنون در حال ساخت است، بزرگ‌ترین تأسیسات هسته‌ای در حال ساخت در جهان به‌شمار می‌رود و نخستین رآکتور آن تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد مدار خواهد شد.

بیرقدار تأکید کرد: اولویت ما در حوزه انرژی اعمال یک سیاست پایدار است و انرژی هسته‌ای بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد و نقشی حیاتی را در رسیدن به آلودگی صفر درصدی تا سال ۲۰۵۳ ایفا خواهد کرد.

وزیر انرژی ترکیه افزود: تا سال ۲۰۲۵ سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق در ترکیه به ۷۲۰۰ مگاوات خواهد رسید و تا سال ۲۰۵۰ از ۲۰ هزار مگاوات عبور خواهد کرد.

قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویوی ترکیه در سال ۲۰۱۰ بین آنکارا و مسکو بسته شد و قرار است سه رآکتور نسل سومی توسط روس‌ها در این نیروگاه ساخته شود. ظرفیت هر یک از این رآکتورها هم ۱۲۰۰ مگاوات برآورد شده است. با بهره‌برداری کامل از این نیروگاه ترکیه سالانه ۳۵ میلیارد کیلوات ساعت برق هسته‌ای تولید خواهد کرد که معادل ۱۰ درصد کل نیاز این کشور خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا