امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

حق بیمه کشاورزان در طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۵ درصد است

حق بیمه کشاورز در محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است و این عدد در طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به تعهد وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام ۱۵ درصد تعیین شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز چهارشنبه ۵ مهر نشست خبری صندوق بیمه محصولات کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) و تشریح فعالیت‌ها در راستای حمایت بیمه‌ای از بخش کشاورزی برگزار شد. قدرت‎‌الله نوری، معاون توسعه امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به پرداخت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان غرامت در بخش کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ گفت: صندوق بیمه با قدمتی بیش از ۴ دهه بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شد. در سال‌های نخست بیمه بخش کشاورزی با ۲ محصول آغاز شد و در حال حاضر ۱۵۶ محصول در ۳۲ استان تحت پوشش بیمه هستند.

همچنین بخوانید

وی افزود: تنوع محصولات در استان‌ها متفاوت بوده و در برخی مناطق این عدد بالای ۳۵ محصول بوده و در بعضی استان‌ها این عدد کمتر است.

وی ادامه داد: در ایران از ۳۷ بلای جهانی ۳۱ مورد آن رخ می‌دهد و ممکن است همزمان با چند بلای طبیعی مواجه باشیم.

نوری با بیان اینکه دو سال متوالی کشور با پدیده خشکسالی رو به رو بود که اهمیت نقش بیمه کشاورزی را می‌رساند، گفت: صندوق بیمه به عنوان متولی متعهد به حمایت از تولید و تأمین امنیت غذایی است.

معاون توسعه امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به تفاوت بیمه تجاری و کشاورزی، توضیح داد: در مقطع زمانی همزمان ۲۵ استان تحت تأثیر سرمای شدید قرار گرفتند و خسارت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی به محصولات وارد شد. این اتفاق‌ها در بخش کشاورزی که ممکن است در مدت چند ساعت رخ دهد زیاد است.

وی گلایه کرد: فرهنگ بیمه در بخش کشاورزی هنوز به جایگاه خود دست نیافته است در ادامه تفاوت بیمه تجاری و کشاورزی عنوان کرد: در بیمه بازرگانی تمام حق بیمه را بیمه گذار می‌پردازد در حالی که ۶۵ درصد حق بیمه کشاورزی با دولت است.

نوری یادآور شد: حق بیمه بر اساس تعهدات بوده که تعهدات را نیز ارزش موضوع و محصولات تعیین می‌کنند. به عنوان مثال در حوزه طیور قیمت جوجه یک روز از سوی وزرات جهاد کشاورزی تعیین و اعلام رسمی می‌شود. صندوق بیمه بر اساس داشته‌های خود درصدی از ارزش موضوع را در صورت خسارت متعهد به پرداخت می‌شود. در حال حاضر این صندوق ۸۰ درصد خسارت در بخش طیور را پوشش می‌دهد. این عدد برای دام سنگین، سبک و آبزیان نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال اگر قیمت دام سبک بر اساس قیمت تعیینی وزارت جهاد کشاورزی حدود ۷.۵ میلیون تومان باشد حق بیمه دامدار فقط ۱۹ هزار تومان است و در صورت خسارت صندوق بیمه متعهد است تا سقف ۶ میلیون تومان برای هر دام بپردازد.

محصولات استراتژیک اولویت نخست

معاون توسعه امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در ادامه در حوزه زراعت و باغات عنوان کرد: محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو و دانه‌های روغنی در اولویت پوشش بیمه‌ای قرار دارند. حق بیمه کشاورز در این محصولات ۳۰ درصد است و این عدد در طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به تعهد وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام ۱۵ درصد تعیین شده است.

اقدامات جدید

نوری در ادامه به برنامه‌های این صندوق در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پرداخت و گفت: امسال در کنار محصولات، فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. پیش تر چون زیرساخت‌ها فراهم نبود این نوع بیمه به طور فراگیر اجرا نمی‌شد. همچنین طی مذاکراتی که صندوق بیمه کشاورزی با تشکل‌های نهاده‌های دامی داشت قرار است این بخش هم جز موارد بیمه شده صندوق قرار گیرد. بیمه سرمایه، تجهیزات سرچاهی و آبیاری تحت فشار هم آغاز شده است.

وی اظهار کرد: حذف سال‌های فاجعه بار از دیگر اقدامات جدید صندوق بوده که به این ترتیب سطح پوشش بیمه‌ای افزایش می‌یابد اما اجازه نمی‌دهد سهم بیمه گذار در پرداخت حق بیمه افزایش نامتعارف داشته باشد.

مزایای بیمه‌ای کشت قراردادی

معاون توسعه امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در ادامه به الزام بیمه محصولات در کشت قراردادی اشاره کرد و گفت: از امتیازات این بخش تخفیف ۲۰ درصدی صندوق به کشاورزان است. همچنین حق بیمه در ابتدا اخذ نمی‌شود و پس از تحویل محصول به مراکز جمع‌آوری طلب خواهد شد.

وی بیمه گیاهان دارویی و حیوانات در حال انقراض را از دیگر اقدامات جدید صندوق بیمه در سال جاری عنوان کد و گفت: پیش تر فقط ۳ گیاه دارویی تحت پوشش بیمه قرار داشت این عدد سال گذشته ۲۳ محصول بود و امسال این عدد ۵۲ قلم است.

وی اضافه کرد: در ۴ دهه گذشته در حوزه حیوانات وحشی بیمه‌ای وجود نداشت اما امسال به کشاورزان تعهد شده در صورت حمله حیوانات وحشی به مزارع در صورت آسیب نرساندن به آنها تمام خسارات ناشی از حمله این حیوانات از سوی صندوق پرداخت می‌شود.

نوری در پایان گفت: بیمه محصولات کشت گلخانه‌ای و مرغ تخم گذار نیز در دستور کار است که به زودی اجرایی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا